Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

01/10/21
Kinder- en jeugd reclame code

De kinder- en jeugd reclamecode is voor die reclame-uitingen die zich richten op kinderen, minderjarigen en jeugdigen.

De wijze waarop kinderen, minderjarigen en jeugdigen reclame-uitingen waarnemen en/of daarop reageren, hangt af van hun leeftijd, ervaring en de manier waarop de reclame-uiting onder hun aandacht wordt gebracht. Om hier zorgvuldig mee om te gaan zijn de volgende regels van belang voor adverteerders, zenders en bureaus:

  • Reclame gericht op kinderen (12 jaar of jonger) mag niet in woord, geluid of beeld bevatten waardoor kinderen op enigerlei wijze worden misleid over de mogelijkheid en eigenschappen van het aangeboden product.
  • Reclame gericht op kinderen mag hen geen morele of fysieke schade berokkenen. Om kinderen hiervoor te beschermen mogen reclames niet tot aankoop van een bepaald product aanzetten door te profiteren van hun onervarenheid of goedgelovigheid. Of er rechtstreeks toe aanzetten hun ouders of anderen te overreden tot aankoop van producten waarvoor reclame wordt gemaakt (zeurverbod). Reclames mogen ook niet profiteren van het speciale vertrouwen dat kinderen hebben in ouders, leerkrachten of anderen. Kinderen mogen in reclames niet zonder reden in gevaarlijke situaties worden getoond.
  • Reclame gericht op kinderen mag niet suggereren dat het hebben/niet hebben van een bepaald product hen fysiek of sociaal voordeel/nadeel biedt.
  • Bij het verzamelen van persoonsgegevens moet al het mogelijke worden gedaan om het kind en/of zijn ouder te informeren over de doeleinden waarvoor de gegevens worden verwerkt.
  • De voedingsmiddelenindustrie heeft zichzelf de restrictie opgelegd geen reclame te maken gericht op kinderen onder de 7 jaar.
  • Tevens heeft het vertegenwoordigende orgaan van de voedingsmiddelen (de FNLI) haar leden opgeroepen geen reclames te maken gericht op kinderen jonger dan 12 jaar.

Kijk hier voor meer informatie over de kinder- en jeugd reclame code.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

12/04/13

Online Video: Mid-roll krijgt evenveel aandacht als pre-roll

Online Video Event 2016

Onderzoek

Online Video Advertising is een middel dat door meer adverteerders ingezet wordt als verlengstuk van hun TV-campagne om de lichte TV te bereiken met haar

Topics: Jongeren en media, Reclame-effect, TV-reclame

02/11/17

Mark Ritson: “Techbedrijven liegen: TV is helemaal niet dood”

Mark Ritson

Nieuws

Marketeers, stop met elkaar napraten en kijk eens naar de cleane cijfers. Televisie is namelijk nog steeds hét bereiksmedium met grote impact waar we nog

Topics: Jongeren en media, Kijkcijfers, Reclame-effect, TV-reclame

21/06/16

Van alle videotijd besteden jongeren het meest aan TV

SPOT Van alle videotijd besteden jongeren het meest aan TV

Onderzoek

Van alle media besteden Nederlanders de meeste tijd aan het TV-kijken, bijna twee uur en drie kwartier per dag. Dat is live, uitgesteld en on-demand

Topics: Jongeren en media, Kijkcijfers, Tijdsbestedings- onderzoek Mediatijd

23 april

Duurzaamheidsreclame: no washing, no hushing

Datum, tijd en locatie 23 april 15:00 – 17:00 B. Amsterdam Johan Huizingalaan 763a 1066 VH

16 mei

AMMA Awards

De AMMA Awards worden op donderdag 16 mei 2024 uitgereikt in Koninklijk Theater Tuschinski Amsterdam “Met

5 juni

E-Commerce Live!

What’s next in e-commerce? Laat je verrassen op Emerce E-commerce Live! De trends en uitdagingen van

Media Strateeg

ZIGT is per direct op zoek naar Media Strateeg-Hoofddorp. Een creatieve schaker die zetten vooruitdenkt, daar ligt jouw kracht. Jij zet

Product Manager Advanced Video Advertising

Talpa Network is een toonaangevend mediabedrijf met een sterke focus op het leveren van geavanceerde advertentieoplossingen aan adverteerders en mediabureaus. Voor

Kennismanager Data & Research

bvA netwerk van merkleiders is op zoek naar een ambitieuze en analytisch sterke data- en researchspecialist die de inspanningen van bvA

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met