De kinder- en jeugd reclamecode is voor die reclame-uitingen die zich richten op kinderen, minderjarigen en jeugdigen.
De wijze waarop kinderen, minderjarigen en jeugdigen reclame-uitingen waarnemen en/of daarop reageren, hangt af van hun leeftijd, ervaring en de manier waarop de reclame-uiting onder hun aandacht wordt gebracht. Om hier zorgvuldig mee om te gaan zijn de volgende regels van belang voor adverteerders, zenders en bureaus:
- Reclame gericht op kinderen (12 jaar of jonger) mag niet in woord, geluid of beeld bevatten waardoor kinderen op enigerlei wijze worden misleid over de mogelijkheid en eigenschappen van het aangeboden product.
- Reclame gericht op kinderen mag hen geen morele of fysieke schade berokkenen. Om kinderen hiervoor te beschermen mogen reclames niet tot aankoop van een bepaald product aanzetten door te profiteren van hun onervarenheid of goedgelovigheid. Of er rechtstreeks toe aanzetten hun ouders of anderen te overreden tot aankoop van producten waarvoor reclame wordt gemaakt (zeurverbod). Reclames mogen ook niet profiteren van het speciale vertrouwen dat kinderen hebben in ouders, leerkrachten of anderen. Kinderen mogen in reclames niet zonder reden in gevaarlijke situaties worden getoond.
- Reclame gericht op kinderen mag niet suggereren dat het hebben/niet hebben van een bepaald product hen fysiek of sociaal voordeel/nadeel biedt.
- Bij het verzamelen van persoonsgegevens moet al het mogelijke worden gedaan om het kind en/of zijn ouder te informeren over de doeleinden waarvoor de gegevens worden verwerkt.
- De voedingsmiddelenindustrie heeft zichzelf de restrictie opgelegd geen reclame te maken gericht op kinderen onder de 7 jaar.
- Tevens heeft het vertegenwoordigende orgaan van de voedingsmiddelen (de FNLI) haar leden opgeroepen geen reclames te maken gericht op kinderen jonger dan 12 jaar.
Kijk hier voor meer informatie over de kinder- en jeugd reclame code.