Het mediabesluit is een nadere uitwerking van de Mediawet. In het mediabesluit worden de begrippen die in de Mediawet worden gebruikt uitgelegd.
Voor adverteerders, zenders en bureaus is vooral de definitie van niet vermijdbare uitingen van belang. Dit zijn reclame-uitingen die behoren tot het normale straatbeeld en die zonder opzet en zonder nadruk gedurende enkele seconden in een programmaonderdeel voorkomen.
- Toegestane vermijdbare reclame-uitingen: het tonen of vermelden van een product in een programma van informatieve of educatieve aard als het past binnen de context van het programma, het geen afbreuk doet aan de programmaformule of integriteit van het programma, het niet op een overdreven of overdadige wijze plaatsvindt en er geen sprake is van specifieke aanprijzingen van producten of diensten. Dit geldt ook voor alle andere programma’s behalve als deze specifiek zijn bedoeld voor kinderen onder de 12 jaar.
- In informatieve of educatieve programma’s mogen vermijdbare reclame-uitingen zitten die bestaan uit het aankondigen of recenseren van boeken, video’s, cd’s en andere culturele uitingen en ook van toneel-, muziek- en filmuitvoeringen, tentoonstellingen en soortgelijke evenementen van kunstzinnige aard.
- Een evenementen mag vermijdbare reclame-uitingen bevatten als het evenementen niet voornamelijk bestemd is om als programma’s te worden uitgezonden en de uitingen niet overheersend zijn.
Kijk hier voor meer informatie over het mediabesluit.