Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

01/10/21
Mediabesluit

Het mediabesluit is een nadere uitwerking van de Mediawet. In het mediabesluit worden de begrippen die in de Mediawet worden gebruikt uitgelegd.

Voor adverteerders, zenders en bureaus is vooral de definitie van niet vermijdbare uitingen van belang. Dit zijn reclame-uitingen die behoren tot het normale straatbeeld en die zonder opzet en zonder nadruk gedurende enkele seconden in een programmaonderdeel voorkomen.

  • Toegestane vermijdbare reclame-uitingen: het tonen of vermelden van een product in een programma van informatieve of educatieve aard als het past binnen de context van het programma, het geen afbreuk doet aan de programmaformule of integriteit van het programma, het niet op een overdreven of overdadige wijze plaatsvindt en er geen sprake is van specifieke aanprijzingen van producten of diensten. Dit geldt ook voor alle andere programma’s behalve als deze specifiek zijn bedoeld voor kinderen onder de 12 jaar.
  • In informatieve of educatieve programma’s mogen vermijdbare reclame-uitingen zitten die bestaan uit het aankondigen of recenseren van boeken, video’s, cd’s en andere culturele uitingen en ook van toneel-, muziek- en filmuitvoeringen, tentoonstellingen en soortgelijke evenementen van kunstzinnige aard.
  • Een evenementen mag vermijdbare reclame-uitingen bevatten als het evenementen niet voornamelijk bestemd is om als programma’s te worden uitgezonden en de uitingen niet overheersend zijn.

Kijk hier voor meer informatie over het mediabesluit.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

06/01/22

Update reclame online kansspelen: TV-zenders scherpen eigen beleid aan

Kennis Nieuws

Op 1 april 2021 is de wet Kansspelen op Afstand (KOA) in werking getreden. Als één van de laatste landen binnen Europa heeft Nederland de

Topics: Regelgeving TV-reclame, TV-reclame

04/01/22

Geen alcoholreclame in 2022 op twee jongerenzenders

Nieuws

STIVA heeft laten vaststellen welke radio- en televisiezenders op basis van de kijk- en luistercijfers zijn aan te merken als jongerenzender. Dit betekent dat in

Topics: Regelgeving TV-reclame

14/12/21

Nieuwe Reclamecode Online Kansspelen beperkt volume en inhoud TV en online reclame

Persberichten

Nederland kent sinds vandaag een ‘Reclamecode Online Kansspelen’. In deze code maken de vergunde aanbieders van kansspelen vrijwillig, bovenwettelijke afspraken om naast inhoudelijke beperkingen, de

Topics: Regelgeving TV-reclame

Manager Public Affairs Benelux

Discovery Networks is één van de toonaangevende concerns in de media-entertainmentindustrie. In Amsterdam werken we

B2B Marketing Manager Events

Het B2B Marketing team is onderdeel van het saleshuis Media Solutions en heeft als doel

Senior Creatief Strateeg

Ben jij die allround Senior Creatief Strateeg die voor ambitieuze adverteerders van Nederland wil werken?

6 -
7 december

The Future of TV Advertising Global

Op dinsdag 6 en woensdag 7 december keert The Future of TV Advertising Global –

15 december

Nationaal Reclamerechtcongres 2022 – donderdag 15 december

Een dag vol netwerkmogelijkheden, actuele onderwerpen en een boeiende mix aan sprekers: dat is het

12 januari

Koffiedik Kijken 2022

Op donderdag 12 januari komt de marketingcommunicatie-industrie samen in het Koninklijk instituut voor de Tropen

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en