Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

01/10/21
Mediawet

Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap is verantwoordelijk voor de Mediawet. Het Commissariaat van de Media houdt toezicht op de naleving van de mediawet.

Om dit goed te kunnen doen heeft het Commissariaat van de Media een aantal nadere regels opgesteld. In de mediawet zijn zowel algemene regels geformuleerd als regels voor alleen de publieke of alleen de commerciële omroepen.

De algemene regels die voor adverteerders, zenders en bureaus van belang zijn:

  • Reclameboodschappen moeten duidelijk kunnen worden onderscheiden van het programma-aanbod door middel van akoestische of visuele middelen.
  • Sluikreclame of reclameboodschappen die op objectieve berichtgeving lijken zijn verboden.
  • Het is verboden reclame uitingen te plegen tussen 06.00 en 21.00 voor medische behandelingen en alcoholhoudende dranken.
  • Voor risicovolle kansspelen (krasloten, sport/paardenweddenschappen, casino, speelautomaten) en alle online kansspelen (online-casino, – poker, – bingo, – bookmakers etc.) is dat na 21:00 uur en voor overige kansspelen na 19:00 uur.
  • Voor de tijdvakken 6-18 uur en 18-24 uur geldt een limiet van maximaal 20% reclame (24-6 uur geen beperking)
  • Het programma-aanbod per dag mag niet uit meer dan 15% reclame bestaan.
  • Het programma-aanbod per jaar mag niet uit meer dan 10% reclame bestaan.
  • Reclame wordt uitgezonden in reclameblokken van minimaal 1 minuut, inclusief omlijsting.
  • Reclameblokken mogen voor maximaal twee derde uit telewinkelboodschappen bestaan, deze telewinkelboodschappen mogen niet langer dan 1 minuut duren.

Kijk hier voor meer informatie over de Mediawet.

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

27/12/18

Geen alcoholreclame in 2019 op 3 Jongerenzenders

Alcohol-bier-proosten

Nieuws Kennis

Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (STIVA) laat jaarlijks vaststellen welke radio- en televisiezenders op basis van de kijk- en luistercijfers zijn aan te merken als jongerenzender. Voor

Topics: Regelgeving TV-reclame, TV-reclame

04/01/22

Geen alcoholreclame in 2022 op twee jongerenzenders

Nieuws

STIVA heeft laten vaststellen welke radio- en televisiezenders op basis van de kijk- en luistercijfers zijn aan te merken als jongerenzender. Dit betekent dat in

Topics: Regelgeving TV-reclame

08/04/24

Transparantie erover leidt tot groter effect van reclame

Nieuws Onderzoek

15 maart was de internationale Dag van het Consumentenrecht. Dit was voor SWOCC een mooie gelegenheid om stil te staan bij één van de rechten

Topics: Reclame-effect, Regelgeving TV-reclame, TV-reclame

24 september

Foto’s Screenforce Day 2024

Dinsdag 24 september presenteerden wij ‘Screenforce Day 2024 | The Future Of TV Advertising’. Bekijk hier

21 januari

Certificering van influencers: wat betekent dit voor jouw bureau? | Webinar

Influencer certificering webinar Influencermarketing is niet meer weg te denken uit het marketinglandschap. Om het vertrouwen

5 februari

Webinar | How your business impacts democracy: The challenges and opportunities

De Global TV Group en Screenforce nodigten je uit om te ontdekken hoe jij verantwoord en

Teamlead Communicatie

Als Teamlead Content Communicatie bij RTL geef je leiding aan een team van zes communicatieadviseurs en werk je strategisch aan de

Mediamanager

Fremantle Nederland is op zoek naar een Mediamanager voor hun afdeling postproductie. In deze rol ben je verantwoordelijk voor het efficiënt

Projectmanager

Media Reverse is per direct op zoek naar een Projectmanager. Als aanspreekpunt voor klanten ben je verantwoordelijk voor het onderhouden van

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met