Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

01/10/21
Mediawet

Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap is verantwoordelijk voor de Mediawet. Het Commissariaat van de Media houdt toezicht op de naleving van de mediawet.

Om dit goed te kunnen doen heeft het Commissariaat van de Media een aantal nadere regels opgesteld. In de mediawet zijn zowel algemene regels geformuleerd als regels voor alleen de publieke of alleen de commerciële omroepen.

De algemene regels die voor adverteerders, zenders en bureaus van belang zijn:

  • Reclameboodschappen moeten duidelijk kunnen worden onderscheiden van het programma-aanbod door middel van akoestische of visuele middelen.
  • Sluikreclame of reclameboodschappen die op objectieve berichtgeving lijken zijn verboden.
  • Het is verboden reclame uitingen te plegen tussen 06.00 en 21.00 voor medische behandelingen en alcoholhoudende dranken.
  • Voor risicovolle kansspelen (krasloten, sport/paardenweddenschappen, casino, speelautomaten) en alle online kansspelen (online-casino, – poker, – bingo, – bookmakers etc.) is dat na 21:00 uur en voor overige kansspelen na 19:00 uur.
  • Voor de tijdvakken 6-18 uur en 18-24 uur geldt een limiet van maximaal 20% reclame (24-6 uur geen beperking)
  • Het programma-aanbod per dag mag niet uit meer dan 15% reclame bestaan.
  • Het programma-aanbod per jaar mag niet uit meer dan 10% reclame bestaan.
  • Reclame wordt uitgezonden in reclameblokken van minimaal 1 minuut, inclusief omlijsting.
  • Reclameblokken mogen voor maximaal twee derde uit telewinkelboodschappen bestaan, deze telewinkelboodschappen mogen niet langer dan 1 minuut duren.

Kijk hier voor meer informatie over de Mediawet.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

14/12/21

Nieuwe Reclamecode Online Kansspelen beperkt volume en inhoud TV en online reclame

Persberichten

Nederland kent sinds vandaag een ‘Reclamecode Online Kansspelen’. In deze code maken de vergunde aanbieders van kansspelen vrijwillig, bovenwettelijke afspraken om naast inhoudelijke beperkingen, de

Topics: Regelgeving TV-reclame

01/10/21

Reclameregels commerciële omroepen

SPOT Product Placement

Kennis

Regels in de Mediawet die alleen voor commerciële omroepen gelden. Kijk hier voor meer informatie over de mediawet.

Topics: Regelgeving TV-reclame

04/06/15

Convenant ter voorkoming en bestrijding van reclame illegale kansspelaanbieders

SPOT kansspelautoriteit nederland

Kennis

De Kansspelautoriteit en verschillende mediapartijen tekenden op donderdag 4 juni 2015 een convenant ter voorkoming en bestrijding van reclame van illegale gokaanbieders.

Topics: Regelgeving TV-reclame

7 maart

YIM Talentdag

Op 7 maart vindt bij Omnicom Media Group de YIM Talentdag plaats waarin talenten werken aan

12 maart

TV Jaarrapport 2023

Dinsdag 12 maart presenteren we het Screenforce TV Jaarrapport 2023 en geven we antwoord op vragen als hoe het

12 maart

Training Stichting Reclame Code

Training: Reclame via social media en influencer marketing Wanneer is sprake van reclame volgens de Nederlandse

Kennismanager Data & Research

bvA netwerk van merkleiders is op zoek naar een ambitieuze en analytisch sterke data- en researchspecialist die de inspanningen van bvA

Communicatieadviseur

Fremantle is per direct op zoek naar een Communicatieadviseur. Je werkt nauw samen met jouw communicatie teamgenoten maar natuurlijk ben je

Senior Project Manager – Concepting & Partnerships

Talpa Network is per direct op zoek naar Senior Project Manager. Werk jij graag in een creatieve, ondernemende organisatie en staat

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met