Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

13/11/17
Millennials vinden TV(-reclame) belangrijker dan YouTube

Voor merken die op zoek zijn naar een groot publiek – en al helemaal als het gaat om millennials – is TV nog steeds het meest effectieve platform. Dit blijkt uit een nieuwe studie van VAB, het Amerikaans Video Advertising Bureau, die bezwaar maakt tegen de stelling dat millennials weglopen bij lineaire TV.

De gemiddelde Amerikaanse volwassene kijkt nog steeds maar liefst 5 uur en 18 minuten per dag TV. Volgens het rapport is dat langer dan de tijd die ze opgeteld besteden aan eten en drinken, winkelen, telefoneren, e-mailing, Netflix, Youtube en Facebook. En de grootste televisiefans? Dat zijn de millennials. Met 3 uur per dag besteden zij meer tijd aan TV-kijken dan aan alle andere activiteiten bij elkaar opgeteld. Ze kijken vier keer zo lang naar televisie dan naar video’s op Youtube, het grootste online videoplatform ter wereld.

Het rapport maakt bezwaar tegen de stelling dat millennials weglopen bij lineaire TV. De leeftijdsgroep 18 – 24 jaar kijken 88% van het prime time-aanbod live en de leeftijdsgroep 25 – 34 jaar bekijkt 86% van dat aanbod live. Het VAB-rapport benadrukt dat kijkers een sterke band hebben met TV-content. Dit in tegenstelling tot YouTube-content, waar gebruikers weinig loyaliteit vertonen. De kans dat nieuwe TV-programma’s rechtstreeks of op de eerste uitzenddag worden bekeken, is meer dan twee keer zo groot dan bij nieuwe YouTube-video’s (88% ten opzichte van 36%).

De kijkervaring verschilt ook. Op YouTube is dit zeer gefragmenteerd, met wekelijks 37,2 miljard kijkminuten verdeeld over meer dan 700.000 kanalen. Bij televisie zijn dat 292,5 miljard minuten verdeeld over 635 programma’s.

Kijktijd is een belangrijke indicator van emotionele engagement en emotie. 98% van de kijkers beleeft plezier aan TV-kijken. Dat percentage is veel hoger dan het aantal tevreden kijkers via tablet (63%), computer (54%) of mobiel (53%). Waarom is dit van belang? Omdat – zo stelt het rapport – 85% van alle consumentenaankopen wordt ingegeven door een emotionele connectie. Iemand die emotioneel betrokken is, heeft een drie keer zo grote kans om betrokken te raken bij een merk.

Als je wat verder kijkt, verder dan makkelijke aannames over het kijkgedrag van millennials, dan valt op hoeveel tijd millennials aan TV besteden.” zegt Sean Cunningham, president en CEO van VAB. “Millennials hebben een niet te stillen honger naar TV-programma’s en zijn constant op zoek naar nieuwe manieren van verbinden met hun favoriete karakters en programma’s. YouTube is daarvan uiteraard onderdeel; het wordt elke avond weer gevoed door TV-content. Onze analyse toont aan dat TV-programma’s met begeleidende reclamespots de belangrijkste factor zijn in trending content op YouTube. TV biedt een real-time, gedeelde emotionele ervaring die geen enkel ander digitaal platform kan evenaren.

Dit artikel is een samenvatting van het artikel over het VAB rapport op Adweek.com en MarketingOnline. Het volledige VAB-rapport kan hier worden gedownload.

Meer over dit onderwerp bij Screenforce
Screenforce publiceert regelmatig onderzoek naar de effectiviteit van TV onder het thema ‘ROI’. Zo blijkt uit Australisch onderzoek naar de verkoopeffecten van meer dan 18.000 verschillende reclames dat TV-reclame het meest de aandacht trekt van consumenten en de beste beeldkwaliteit heeft waardoor het verkoopeffect 2,4 keer meer is dan bij Facebook en 2,75 keer meer dan bij YouTube. Engels onderzoek toont aan dat videoreclame op YouTube en Facebook minder impact heeft en duurder is dan video on demand reclame op TV (VOD).

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

13/08/18

Nasynchronisatie in TV-commercials. Een goed idee?

Nasynchronisatie in TV-commercials

Nieuws Onderzoek Kennis

Nederlanders zijn veelal overtuigend anti-nasynchronisatie, maar stel dat je als Nederlandse marketeer een mooie anderstalige commercial dient te gebruiken? Ga je dan voor nasynchronisatie of

Topics: Synchronized advertising, Reclame-effect

01/07/21

Het platform waarop je kijkt is van invloed op de impact van je commercial

Onderzoek

De aandacht voor commercials is groter op Videoland en lineaire TV dan op YouTube. Ook bij de verwerking in het brein scoren commercials op Videoland

Topics: Reclame-effect, TV-reclame

11/12/23

Screenforce lanceert TIP-Dashboard

Nieuws Persberichten

Altijd je TV campagnes op zak Vanaf heden hebben adverteerders en mediabureaus altijd en overal inzicht in hun TV campagnes met het TIP-dashboard. Directe inkopers,

Topics: TV-reclame

26 augustus

Start TV Masters 2025

Vanaf dinsdag 26 augustus 2025 worden opnieuw jonge professionals aan de bureau- of adverteerderskant ondergedompeld in

14 oktober

Ster Focus op 2026

Op dinsdag 14 oktober is het zo ver: dan organiseert Ster wederom het online evenement ‘Ster

27 oktober

Mediadebat – Het mediabeleid van de toekomst

Hoe houden we kwaliteitsjournalistiek zichtbaar en toegankelijk in onze democratie, zeker nu grote techbedrijven steeds vaker

Public Affairs Adviseur

BvA is per direct op zoek naar een Public Affairs Adviseur. Een inhoudelijk gedreven professional die de brug weet te slaan

Manager marketingcommunicatie

Weet jij het Nederlandse publiek te verleiden met onze hoogwaardige content? Doe je dat met crossmediale campagnes, waarbij je digitale marketing

Accountmanager

Bij Ster, dé organisatie achter de reclameverkoop op de zenders en platforms van de publieke omroep, krijg jij de kans om

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met