Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

04/01/18
Nederlanders kiezen nog steeds het meest voor lineaire TV

Nederlanders van alle leeftijden kijken nog steeds veel TV. Gemiddeld zo’n 183 minuten per dag. Dat staat in de Mediamonitor 2016-2017 die het Commissariaat voor de Media heeft gepubliceerd. Daarnaast blijkt dat Nederlanders nog steeds het meest voor lineaire TV kiezen.

Uit het rapport blijkt dat alle leeftijdsgroepen nog steeds breed gebruikmaken van een divers aanbod aan televisiekanalen. Hoe ouder mensen zijn, hoe groter het aantal minuten op een dag dat zij TV-kijken. Tegenover het lineaire televisieaanbod staat het online en met name het on-demand aanbod. Dit aanbod wordt gedomineerd door Netflix, YouTube, en sociale media. Vooral jongeren maken gebruik van deze kanalen. Onderstaande tabel geeft weer welke manier van kijken door welke leeftijdscategorie het meest wordt toegepast. Nog steeds kijken we veel traditionele lineaire TV. Zowel kijkers die alleen TV-kijken, als kijkers die ook online kijken, vinden TV-zenders van groot belang. Het online en on demand aanbod vormt daarom voor alle leeftijden een aanvulling en geen vervanging.

Top 10 zenders en diensten naar leeftijd
Top 10 zenders en diensten naar leeftijd

Mediagebruik
De kijk- en luistertijd besteed aan TV en radio laat een stabiele situatie zien. Al zet een lichte daling in. De oplagecijfers van de kranten en tijdschriften vertonen al jaren een dalende lijn. De afgelopen vijftien jaar is de oplage van de betaalde dagbladen gemiddeld met bijna drie procent per jaar gedaald. Van anderhalf miljard exemplaren in 2007 naar 896 miljoen kranten in 2016. Een deel van die daling is het gevolg van de toename in hybride abonnementen, waarbij abonnees doordeweeks de digitale versie lezen en in het weekend de papieren krant. Mensen die de krant lezen worden gemiddeld ouder. Vrijwel alle kranten hebben de leeftijdsgroep 65 jaar of ouder als grootste lezerspubliek. Alleen Metro, NRC Next, Het Financieele Dagblad, het Reformatorisch Dagblad, het Nederlands Dagblad, en de Barneveldse Courant bereiken lagere leeftijdsgroepen.
Bij de laatste drie worden zelfs de 13- tot 19-jarigen het best bereikt. Opvallend is dat de huis-aan-huiskranten in Nederland nog steeds goed worden gelezen. Wekelijks lezen zo’n 8,3 miljoen Nederlanders een dergelijke krant.

Internet
De Mediamonitor geeft ook het internetgebruik in Nederland weer. Het internetgebruik in Nederland kan eigenlijk niet meer stijgen. In 2016 gebruikte meer dan 99 procent van de 13- tot 49-jarigen internet. De 50- tot 65-jarigen 96,6 procent en van de 65-plusser 75 procent. De sociale media zijn de grote aandachttrekkers op internet. In die categorie is WhatsApp het meest gebruikte kanaal. Het gebruik daarvan is in een jaar tijd verdrievoudigd. Vooral mensen boven de 80 jaar hebben dit medium nu ook omarmd. Snapchat, Instagram, en YouTube zijn sinds 2015 het sterkst gegroeid.

Televisiepakketten
De diversiteit van zenders in TV-pakketten is in 2017 onveranderd hoog. Het aantal zenders en genres neemt toe, terwijl het aantal pakketten daalt. Met name plus- en betaalpakketten worden steeds minder verstrekt.

In de aangeboden TV-pakketten zitten in totaal 292 TV-zenders, waarvan 115 unieke zenders zijn opgenomen in de standaardpakketten. Uit een kwantitatief consumentenonderzoek blijkt dat er een grote mate van tevredenheid is over de TV-pakketten. Consumenten geven een 7,6. Dat is een lichte stijging ten opzichte van voorgaande jaren, toen was het een 7,5. De tevredenheid van Nederlanders over hun TV-pakket is daarmee opvallend stabiel.

Dit artikel is afkomstig van het Commissariaat voor de Media.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

28/01/15

Comedy content verhoogt betrokkenheid bij TV-commercials

Onderzoek

Lachen heeft fysieke, emotionele en sociale voordelen. Mensen die veel lachen zijn lichamelijk gezonder, positiever ingesteld en hebben meer vrienden en een gezonder sex-leven.  Humoristische

Topics: Reclame-effect, Tijdsbestedings- onderzoek Mediatijd, TV-reclame

18/08/14

Grootste deel mediatijd naar TV

Onderzoek

Van alle media besteden we verreweg de meeste tijd aan het TV-kijken, bijna 3 uur per dag. Aan internet besteden we 103 minuten per dag

Topics: Jongeren en media, Kijkcijfers, Tijdsbestedings- onderzoek Mediatijd

21/06/16

Van alle videotijd besteden jongeren het meest aan TV

Onderzoek

Van alle media besteden Nederlanders de meeste tijd aan het TV-kijken, bijna twee uur en drie kwartier per dag. Dat is live, uitgesteld en on-demand

Topics: Jongeren en media, Kijkcijfers, Tijdsbestedings- onderzoek Mediatijd

Spotplanner/Traffic specialist

Commercial traffic & AVS vormt samen met Campaign Planning het Sales Operations team. En sámen

Campaign Manager/ TV planner

De Campaign Manager/ TV planner vormt met Commercial traffic & AVS het Sales Operations team.

Client Service Coördinator

Ben jij de administratieve topper die ervoor zorgt dat onze Client Leads kunnen schitteren in

10 oktober

Webinar | Ster in 2024

Op dinsdag 10 oktober kijkt Ster graag samen met je vooruit naar het reclamejaar 2024.

16 maart

Foto’s TV Jaarrapport 2022

Donderdag 16 maart presenteerde Screenforce het TV Jaarrapport van 2022. Bekijk hier alle foto’s van

16 november

MARKETING EN EFFIE LIVE

Marketing en Effie Live (voorheen 24Festival) is de afgelopen jaren uitgegroeid tot het jaarlijkse moment

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met