Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

04/01/18
Nederlanders kiezen nog steeds het meest voor lineaire TV

Nederlanders van alle leeftijden kijken nog steeds veel TV. Gemiddeld zo’n 183 minuten per dag. Dat staat in de Mediamonitor 2016-2017 die het Commissariaat voor de Media heeft gepubliceerd. Daarnaast blijkt dat Nederlanders nog steeds het meest voor lineaire TV kiezen.

Uit het rapport blijkt dat alle leeftijdsgroepen nog steeds breed gebruikmaken van een divers aanbod aan televisiekanalen. Hoe ouder mensen zijn, hoe groter het aantal minuten op een dag dat zij TV-kijken. Tegenover het lineaire televisieaanbod staat het online en met name het on-demand aanbod. Dit aanbod wordt gedomineerd door Netflix, YouTube, en sociale media. Vooral jongeren maken gebruik van deze kanalen. Onderstaande tabel geeft weer welke manier van kijken door welke leeftijdscategorie het meest wordt toegepast. Nog steeds kijken we veel traditionele lineaire TV. Zowel kijkers die alleen TV-kijken, als kijkers die ook online kijken, vinden TV-zenders van groot belang. Het online en on demand aanbod vormt daarom voor alle leeftijden een aanvulling en geen vervanging.

Top 10 zenders en diensten naar leeftijd
Top 10 zenders en diensten naar leeftijd

Mediagebruik
De kijk- en luistertijd besteed aan TV en radio laat een stabiele situatie zien. Al zet een lichte daling in. De oplagecijfers van de kranten en tijdschriften vertonen al jaren een dalende lijn. De afgelopen vijftien jaar is de oplage van de betaalde dagbladen gemiddeld met bijna drie procent per jaar gedaald. Van anderhalf miljard exemplaren in 2007 naar 896 miljoen kranten in 2016. Een deel van die daling is het gevolg van de toename in hybride abonnementen, waarbij abonnees doordeweeks de digitale versie lezen en in het weekend de papieren krant. Mensen die de krant lezen worden gemiddeld ouder. Vrijwel alle kranten hebben de leeftijdsgroep 65 jaar of ouder als grootste lezerspubliek. Alleen Metro, NRC Next, Het Financieele Dagblad, het Reformatorisch Dagblad, het Nederlands Dagblad, en de Barneveldse Courant bereiken lagere leeftijdsgroepen.
Bij de laatste drie worden zelfs de 13- tot 19-jarigen het best bereikt. Opvallend is dat de huis-aan-huiskranten in Nederland nog steeds goed worden gelezen. Wekelijks lezen zo’n 8,3 miljoen Nederlanders een dergelijke krant.

Internet
De Mediamonitor geeft ook het internetgebruik in Nederland weer. Het internetgebruik in Nederland kan eigenlijk niet meer stijgen. In 2016 gebruikte meer dan 99 procent van de 13- tot 49-jarigen internet. De 50- tot 65-jarigen 96,6 procent en van de 65-plusser 75 procent. De sociale media zijn de grote aandachttrekkers op internet. In die categorie is WhatsApp het meest gebruikte kanaal. Het gebruik daarvan is in een jaar tijd verdrievoudigd. Vooral mensen boven de 80 jaar hebben dit medium nu ook omarmd. Snapchat, Instagram, en YouTube zijn sinds 2015 het sterkst gegroeid.

Televisiepakketten
De diversiteit van zenders in TV-pakketten is in 2017 onveranderd hoog. Het aantal zenders en genres neemt toe, terwijl het aantal pakketten daalt. Met name plus- en betaalpakketten worden steeds minder verstrekt.

In de aangeboden TV-pakketten zitten in totaal 292 TV-zenders, waarvan 115 unieke zenders zijn opgenomen in de standaardpakketten. Uit een kwantitatief consumentenonderzoek blijkt dat er een grote mate van tevredenheid is over de TV-pakketten. Consumenten geven een 7,6. Dat is een lichte stijging ten opzichte van voorgaande jaren, toen was het een 7,5. De tevredenheid van Nederlanders over hun TV-pakket is daarmee opvallend stabiel.

Dit artikel is afkomstig van het Commissariaat voor de Media.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

23/09/22

Grootste deel van mediatijd (37%) wordt besteed aan kijken

Nieuws Onderzoek

Het Engelse multimediaonderzoek IPA TouchPoints levert interessante Insights over de actuele mediaconsumptie De data zijn afkomstig van een representatieve steekproef van 6.000 personen in Engeland

Topics: Tijdsbestedings- onderzoek Mediatijd

27/01/20

TV-content zet vaker aan tot online surfgedrag

Nieuws Onderzoek Persberichten

Video Highlights Trends in Digitale Media 2019 onderzoek TV-content, iets dat men op TV heeft gezien, brengt consumenten steeds vaker in beweging. Als men op

Topics: Jongeren en media, Tijdsbestedings- onderzoek Mediatijd

02/09/19

De internetgeneratie kijkt net zo veel video

Nieuws Onderzoek

Deep dive analyse Screenforce Media:Tijd naar levensfase Jongeren kijken graag gratis video. Millennials kijken graag on demand content en 40 plussers kijken vooral live TV.

Topics: Jongeren en media, Tijdsbestedings- onderzoek Mediatijd

Marketing Communicatie Expert

Screenforce is de Nederlandse TV-marketingorganisatie. Haar doel is om adverteerders en mediabureaus te helpen om

Teammanager data & insights

Ster zoekt een ondernemende, resultaatgerichte en inspirerende teammanager data & insights. Met jouw managementervaring weet

Eindregisseur / Playout Operator

SBS6, NET5, Veronica, SBS9 en TV538 zijn dé vijf TV-kanalen van Talpa Network. Als Eindregisseur

3 -
9 oktober

Dutch Media Week

Van 3 tot en met 9 oktober laat Dutch Media Week de ontwikkeling zien van

6 oktober

Festival of Marketing 2022

Introducing Marketing Week’s Festival of Marketing, taking place in-person, on 06 October 2022 at a

6 oktober

Grand Prix Content Marketing

De Grand Prix Content Marketing is na twee jaren vol coronaleed terug, met een nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en