Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

29/09/16
Netto mediabestedingen in eerste helft 2016 gegroeid met 4%

De netto mediabestedingen in Nederland zijn in de eerste zes maanden van 2016 met 4% gegroeid tot € 1,86 miljard. In absolute bedragen betekende dat een toename van € 72 miljoen. Drijvers achter de groei waren internet, TV, bioscoop en in iets mindere mate out of home, terwijl print en radio te maken hadden met dalende advertentie-inkomsten. Dit blijkt uit het Halfjaarrapport Netto Mediabestedingen 2016 dat Nielsen binnenkort publiceert.

De economie herstelt in een solide tempo, waarbij de binnenlandse bestedingen de groeimotor zijn, al is de groei in 2016 tot nu toe iets lager dan in 2015. Het producentenvertrouwen was al sterk in 2015 en ligt in 2016 zelfs op een nog hoger niveau. Het consumentenvertrouwen daalde in 2016 in eerste instantie, maar is inmiddels terug op het niveau van eind 2015. Het vertrouwen in de economische ontwikkeling bij adverteerders lijkt nu ook terug te zien in de netto mediabestedingen, getuige de groei van 4%.

Opnieuw forse toename online advertising
Waar de stijging van de netto mediabestedingen aan internet vorig jaar de werkelijke staat van de netto mediabestedingen nog min of meer verbloemde, is de groei nu breed gedragen. Bedrijven besteedden in de eerste zes maanden van dit jaar bijna 12% aan online advertising dan een jaar eerder. Met name de groei bij display was groot met bijna 19%, ondanks de verhalen over de mogelijk negatieve invloed van adblockers en de ANA-papers. De mediabestedingen aan search namen met 5,6% toe, wat bijna een halvering was in vergelijking met voorgaande jaren.

Ook positieve cijfers voor televisie, bioscoop en OOH
TV, nog altijd het grootste mediumtype, kende een sterk eerste halfjaar met een stijging van 5,7% van de advertentie-inkomsten. Opmerking daarbij is wel dat voor het eerst de bestedingen aan video-advertising toegevoegd zijn aan het totaalcijfer. Zonder deze bestedingen was er nog steeds sprake van een autonome groei van 1,7%.

screenforce-netto-mediabestedingen-nielsen-eerste-helft-2016

Bioscoop, het kleinste mediumtype, boekte de grootste toename van de netto mediabestedingen: 24%. Het bioscoopbezoek daalde in de eerste helft van 2016 met 2% wel iets. De groei van de reclame-inkomsten bij out of home zette gestaag door, maar de 3% in het eerste halfjaar was minder uitbundig dan in de laatste drie halve jaren.

Print en radio in mineur
Heel anders was de ontwikkeling bij radio, waar de advertentie-inkomsten voor het vierde opeenvolgende halfjaar daalden: -2,3%. De sterke daling bij print zette ook in de eerste zes maanden van 2016 door. De netto mediabestedingen aan dagbladen daalden met meer dan 12%. Dat was meer dan de afname over heel 2014 en 2015. Huis-aan-huisbladen moesten toezien dat adverteerders in hun mediabudgetten ook minder geld reserveren voor gratis kranten. Het leidde tot een daling van bijna 12%. Publiekstijdschriften zagen de inkomsten uit de verkoop van advertenties dalen met iets minder dan 10%.

Over het onderzoek naar de netto mediabestedingen
Voor het berekenen van de netto mediabestedingen doet Nielsen twee keer per jaar onderzoek onder uitgevers en media-exploitanten in Nederland. Daarin wordt gevraagd een opgave te doen van de netto advertentie-inkomsten over het betreffende jaar. Deze opgaven aggregeert Nielsen tot een totaalcijfer per mediumtype. Waar nodig worden cijfers gewogen en geëxtrapoleerd om een zo volledig mogelijk beeld van de werkelijke omvang van de netto mediabestedingen per mediumtype en van de markt te kunnen geven.

De netto mediabestedingen over het eerste halfjaar van 2016 en de vergelijking van deze bestedingen met die van het eerste halfjaar van 2015 zijn gebaseerd op de volgende mediumtypen: televisie, radio, bioscoop, internet, dagbladen, h-a-h-bladen, publiekstijdschriften en out of home.

Meer informatie vind je op de website van Nielsen.

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

03/11/14

Web-only bedrijven kiezen voor TV-reclame

SPOT Web-only bedrijven kiezen voor TV-reclame

Onderzoek

“TV is het beste medium om het merk verder uit te bouwen en bekend te maken onder een groot publiek”, aldus Patrick Kerssemakers, CEO van

Topics: Mediabestedingen, Reclame-effect, ROI, TV-reclame

11/03/21

Presentaties webinar TV Jaarrapport 2020

Nieuws

Op dinsdag 9 maart vond de presentatie van het Screenforce TV Jaarrapport 2020 plaats. Dit jaar wel in een andere vorm, niet in De Hallen

Topics: Mediabestedingen, TV Jaarrapport, TV-reclame, Kijkcijfers

12/12/16

TV-reclame zorgt voor hoogste ROI en enige break-even ROI op korte termijn

Screenforce TV-reclame zorgt voor hoogste ROI

Onderzoek

Voor elke Australische dollar die FMCG-merken investeren in TV-reclame krijgen ze 1,74 dollar omzet terug. En uit hetzelfde onderzoek blijkt dat TV daarin beter scoort

Topics: Mediabestedingen, Reclame-effect, ROI, TV-reclame

15 oktober

NMO Kijkonderzoek & Addressable TV: Speciaal webinar voor de gebruikers van TV-data

Vanaf 14 oktober zijn addressable tv-campagnes te herkennen in de metingen van het NMO Kijkonderzoek en

24 september

Foto’s Screenforce Day 2024

Dinsdag 24 september presenteerden wij ‘Screenforce Day 2024 | The Future Of TV Advertising’. Bekijk hier

26 september

TV Masters

Ben jij een startende mediaprofessionals aan adverteerders- of bureaukant en wil je alles leren over TV?

Data-Driven Marketing Analyst

Abovo Maxlead is per direct op zoek naar een Data-Driven Marketing Analyst Als Data-Driven Marketing Analyst bij Abovo Maxlead speel je

Media Consultant

Media Reverse is een snel groeiend, transparant en full service mediabureau. Ze zijn daarom altijd op zoek naar enthousiaste nieuwe teamgenoten

Senior Media Consultant

Abovo Media is per direct op zoek naar een Senior Media Consultant. Ben jij ondernemend ingesteld en durf jij jouw kritische

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met