De publicatiedata voor het reserveren van TV-reclamezendtijd in 2016 is vastgesteld en gepubliceerd op de TIP-website. Voor adverterend Nederland maakt dit overzicht per maand de periode inzichtelijk waarin de aanvraag bij de SPOT-zenders binnen moet zijn.
Het is een waardevol schema om rekening mee te houden bij de uitvoering van de marketingkalender in 2016. In Nederland wordt de aanvraag voor TV-zendtijd op maandelijkse basis in ontvangst genomen door de zenders. Publicatiedata 2016 biedt adverteerders hierbij een heldere uiteenzetting van de geldende aanvraagperiodes voor geplande campagnes. Een aanvraagperiode start ongeveer zes weken voorafgaand aan de maand waarin de TV-campagne loopt en duurt ongeveer een week.
Uitleg schema
Onder ‘publicatie’ staat de datum waarop de TV-zenders hun tarieven en nieuwe programmering bekend maken. Dit is de eerste dag waarop mediabureaus en adverteerders in de gelegenheid worden gesteld om TV-campagnes aan te vragen.
Sluiting aanvragen
‘Sluiting aanvragen’ is de allerlaatste dag waarop adverteerders de aanvraag kunnen insturen. Voor de zenders is het belangrijk dat de aanvraag voor de desbetreffende maand tijdig, en dus binnen deze periode, wordt ingediend. Na de sluitingsdatum verwerken de TV-zenders alle campagneaanvragen in het TV-uitzendschema voor de adverteerders.
Versturen offertes digitaal
De aanvraag wordt definitief vastgesteld op de datum vermeld onder ‘Versturen offertes digitaal’. De algemene voorwaarden van de zenders gelden vanaf deze datum.
Op de TIP-website lees je ook meer over de Publicatiedata 2016.