Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

26/01/24
Wayne Parker Kent: Jongeren minder negatief over reclame en kijken veel TV (video)

Mediahuis, Wayne Parker Kent en MediaTest hebben vorige zomer de zevende editie van hun beroemde jaarlijkse Jongerenonderzoek gepresenteerd. Het onderzoek levert belangrijke insights voor bureaus en adverteerders die zich in hun campagnes richten op de drie leeftijdsgroepen 15-21 jaar, 22-28 jaar en 29-35 jaar. Screenforce vat in dit artikel de belangrijkste conclusies samen, met speciale aandacht voor de houding ten opzichte van reclame en TV-kijken. Volgens de onderzoekers zijn jongeren steeds minder negatief over reclame, ook over reclame op TV. En jongeren kijken nog altijd ruim drie uur TV, weliswaar minder vaak live.

Leeftijdsgroepen aangepast
In de voorgaande edities werkten de onderzoekers met de generaties Gen Z en Millennials, maar deze laatste groep heeft inmiddels de leeftijd van 43 jaar bereikt. Om het gedrag van jongeren echt goed onder de loep te kunnen nemen is er nu voor gekozen om te werken met de drie leeftijdsgroepen 15-21 jaar, 22-28 jaar en 29-35 jaar.

Jongeren zijn steeds minder negatief over reclame
Jongeren staan wisselend tegenover diverse vormen van advertising. In de onderstaande figuur staat de houding van jongeren per reclamevorm naar jaar uitgesplitst. Je kan dezelfde figuur verder uitgesplitst naar geslacht en leeftijd bekijken in de pdf van het onderzoeksrapport, die je onderaan dit artikel kunt opvragen. In vergelijking met het vorige onderzoek, staan de jongeren momenteel minder negatief tegenover de meeste vormen van advertenties. Over het algemeen geldt dat jongeren negatiever staan tegenover nieuwe/online vormen van reclame en minder negatief tegenover de meer traditionele vormen van reclame. Ongeveer de helft van de jongeren staat negatief tegenover gesponsorde advertenties op social media. We zien wel dat ze daar nu minder negatief tegenover staan dan vorig jaar. Commercials op TV vindt ongeveer de helft van de jongeren negatief. Mannen in de leeftijd van 29 tot 35 jaar staan hier het minst vaak negatief tegenover. Tegenover online reclame op de PC/laptop staat 56% negatief en 60% vindt reclame op de smartphone helemaal niks. Voor beide vormen geldt dat hoe jonger men is, hoe minder vaak men er negatief tegenover staat. Als we naar de trendlijn kijken van de afgelopen jaren kunnen we overigens wel stellen dat de jongeren steeds minder negatief staan tegenover deze laatste vormen van reclame. Vanaf 2018 is er een dalende lijn te zien. Wellicht is het toch een kwestie van gewenning.

Reclame op TV
In 2018 was 53% van de jongeren negatief over reclame op TV. Na een stijging in 2019 naar 57% is ook dit percentage nu gedaald naar 51% in 2023.

 

Jongeren kijken nog altijd ruim drie uur TV, weliswaar minder live
Je hoort natuurlijk vaak dat jongeren ‘niet meer naar de TV kijken’. Maar is dat wel zo? Het valt volgens de onderzoekers best mee. In de onderstaande figuur is te zien dat ze gemiddeld nog altijd ruim drie uur per dag TV-kijken. Al zetten de onderzoekers daar wel een kanttekening bij, want dit jaar valt ook het kijken naar YouTube onder ‘TV-tijd’. Jongeren kijken het liefst TV wanneer ze dat uitkomt, dus niet lineair. Van de totale tijd die jongeren aan de diverse vormen van TV-kijken besteden, wordt het grootste gedeelte namelijk besteed aan On Demand kijken. Net als in voorgaande jaren is deze vorm het meest populair.

Dit jaar wordt in het onderzoek voor het eerst dus ook het kijken naar zogeheten ‘online videocontent’ meegenomen. En dan bedoelen we vlogs, bijvoorbeeld via YouTube. We zien dat de jongeren hier gemiddeld veel van hun TV-tijd aan besteden (27%). Hier zien we wel weer duidelijke verschillen tussen de leeftijdsgroepen. Hoe jonger men is, hoe meer tijd men aan dit soort content besteedt. De groep 15-21 jarigen spendeert zelfs 36% van hun TV-tijd aan het kijken naar online videocontent.

15-21 jarigen opvallend positiever over live TV-kijken
Het kijken naar lineaire TV is de afgelopen jaren steeds iets verder afgenomen. Over de toekomst van TV-kijken op het moment van uitzenden zijn de jongeren volgens de onderzoekers dan ook niet enthousiast. Maar liefst de helft van alle jongeren verwacht over drie jaar helemaal niet meer op deze manier TV te kijken. Wat wel opvalt is dat juist de 15-21 jarigen het iets minder vaak eens zijn met deze stelling (45%), terwijl je juist van deze groep het tegendeel zou verwachten. Van de 29-35 jarigen is ruim een vijfde van de totale TV-kijktijd nog steeds naar live kijken naar TV, gemiddeld 42 minuten per dag.

 

Overige interessante conclusies
Het hele rapport omvat veertien hoofdstukken waaronder, naast de verschillende media hoofdstukken, ook hoofdstukken over online privacy, normen en waarden, dagelijks leven, financieel, merken, duurzaamheid & inflatie, innovatie. Een aantal interessante conclusies over deze onderwerpen zijn:

  • Jongeren maken zich niet zo heel veel zorgen om hun online privacy; bijna een kwart (22%) maakt zich geen zorgen.
  • Dure spullen, een carrière en een gezin stichten zijn de drie dingen die onderaan staan in de lijst met prioriteiten van jongeren. Gelukkig zijn, tijd doorbrengen met familie en vrienden en gezond leven zijn het belangrijkste en vormen de top drie.
  • Er is bij jongeren veel vertrouwen in een goed leven. 70% zegt namelijk te verwachten dat er een mooie toekomst ligt te wachten.
  • 74% van de jongeren schakelt nooit flitsbezorgers in.
  • Door de oudste groep jongeren, die het meeste verdienen, wordt juist het minste gespaard.
  • Mannen vinden het een stuk belangrijker dat merken een goede reputatie hebben dan vrouwen.
  • Veel jongeren maken zich zorgen over hun financiële situatie. Ruim de helft geeft zelfs aan om moeite te hebben om rond te komen.
  • Jongeren zijn goed bekend met AI-software zoals ChatCPT, MidJourney en Bard en hoe jonger men is, hoe meer zij hier gebruik van maken.

Deze tekst is een samenvatting door Screenforce van het onderzoeksrapport van Mediahuis, Wayne Parker Kent en MediaTest, met speciale aandacht voor de houding ten opzichte van reclame en voor TV-kijken. Je kan het hele rapport hier opvragen.

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

07/07/22

Jongerenonderzoek 2022

Nieuws Onderzoek

Het gedrag van jongeren onder de loep Mediahuis, Wayne Parker Kent en MediaTest presenteren de 6e editie van hun befaamde jaarlijkse Jongerenonderzoek. Wij delen hier

Topics: Jongeren en media

01/02/22

Het vooruitkijken van TV-programma’s neemt toe, vooral onder jongeren

Persberichten Nieuws Onderzoek

Belangrijkste video-ontwikkelingen uit Trends in Digitale Media 2021 Screenforce heeft de belangrijkste video-ontwikkelingen uit het Trends in Digitale Media onderzoek onder internettende Nederlanders samengevat. Zo

Topics: Jongeren en media, Techniek

29/07/20

Tien tips voor corona-campagnes voor jongeren

Covid 19

Het RIVM wil een speciale campagne inzetten om de jeugd te bewegen hun gedrag aan te passen. Maar hoe doe je dat? Adformatie heeft hier

11/12/23

Screenforce lanceert TIP-Dashboard

Nieuws Persberichten

Altijd je TV campagnes op zak Vanaf heden hebben adverteerders en mediabureaus altijd en overal inzicht in hun TV campagnes met het TIP-dashboard. Directe inkopers,

Topics: TV-reclame

05/04/17

RTL lanceert nieuw product: bumper ads

bumper ads

Nieuws

RTL breidt de video-advertentiemogelijkheden uit met een nieuw product: de bumper ad. Deze korte pre-rolls van maximaal zes seconden worden ingezet in de digitale en

Topics: Reclame-effect, Targetted TV Advertising, TV-reclame, Online Video

25/04/24

Ster Reclamestarter helpt ondernemers bij hun eerste campagne

Nieuws Persberichten

In een nieuwe campagne lanceert Ster vandaag de ‘Ster Reclamestarter’. In deze online omgeving krijgen ondernemers die starten met reclame toegang tot hulpmiddelen en voorbeelden

Topics: TV-reclame

24 september

Foto’s Screenforce Day 2024

Dinsdag 24 september presenteerden wij ‘Screenforce Day 2024 | The Future Of TV Advertising’. Bekijk hier

21 januari

Certificering van influencers: wat betekent dit voor jouw bureau? | Webinar

Influencer certificering webinar Influencermarketing is niet meer weg te denken uit het marketinglandschap. Om het vertrouwen

5 februari

Webinar | How your business impacts democracy: The challenges and opportunities

De Global TV Group en Screenforce nodigten je uit om te ontdekken hoe jij verantwoord en

Teamlead Communicatie

Als Teamlead Content Communicatie bij RTL geef je leiding aan een team van zes communicatieadviseurs en werk je strategisch aan de

Mediamanager

Fremantle Nederland is op zoek naar een Mediamanager voor hun afdeling postproductie. In deze rol ben je verantwoordelijk voor het efficiënt

Projectmanager

Media Reverse is per direct op zoek naar een Projectmanager. Als aanspreekpunt voor klanten ben je verantwoordelijk voor het onderhouden van

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met