Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

01/02/22
Het vooruitkijken van TV-programma’s neemt toe, vooral onder jongeren

Belangrijkste video-ontwikkelingen uit Trends in Digitale Media 2021

Screenforce heeft de belangrijkste video-ontwikkelingen uit het Trends in Digitale Media onderzoek onder internettende Nederlanders samengevat. Zo blijkt bijvoorbeeld dat een kwart van alle Nederlanders inmiddels ook TV-programma’s vooruitkijkt en dat dit onder 18-34 jarigen zelfs 41% is. Een andere conclusie uit de samenvatting is dat het vertrouwen in de (nieuws) berichten van traditionele media veel groter is dan die via de sociale media. Het bezit van de smart-TV blijft maar stijgen en zit nu op 62% van de Nederlandse huishoudens. Google Chromecast, Apple TV en andere mediaspelers willen maar niet aanslaan in Nederland en zijn zelfs iets minder populair geworden in 2021.

Een kwart van alle Nederlanders kijkt inmiddels ook TV-programma’s vooruit
In het TIDM onderzoek wordt gevraagd naar de verschillende vormen van het kijken naar TV- en videocontent. We zien dat live TV-kijken het meest populair is, negen op de tien (92%) Nederlanders kijkt live TV. Het vooruitkijken naar TV-programma’s is iets gestegen. Een kwart (26%) van alle Nederlanders kijkt inmiddels ook TV-programma’s vooruit. Van alle leeftijdsgroepen kijken 18-34-jarigen het vaakst TV-programma’s vooruit (41%). Opvallend is dat we minder korte video’s zijn gaan kijken en ook minder uitgesteld gekeken hebben.

Hoe vaak maakt u gebruik van onderstaande vormen van kijken?
Bron: GfK Trends in Digitale Media 2021

Disney+, Ziggo Sport en Videoland sterkste stijgers. YouTube en Neflix nog steeds de grootste.
Van alle video platforms, die gebruikt worden zijn Netflix en YouTube nog altijd de grootste. Wel is het zo dat de groei bij Netflix er duidelijk uit is. Dat was nog maar +1%. Het gebruik van YouTube daalde zelfs van 60% naar 56%.
De concurrentie tussen de platforms is hevig. De grote platforms staan onder druk van de opkomende platforms. Disney+, Videoland, Ziggo Sport en Amazon Prime zagen allen hun gebruik toenemen naar respectievelijk 17%, 23%, 16% en 11%.

Welke platforms gebruikt u weleens voor kijken? (Kijkvormen samengevoegd, kijkplatforms groter dan 5% zijn opgenomen)
Bron: GfK Trends in Digitale Media 2021

Het vertrouwen in (nieuws) berichten van traditionele media is veel groter dan die via sociale media
Aan de respondenten is gevraagd in welke mate men vertrouwen heeft in de berichten en nieuws van de verschillende media. Zij konden hun oordeel aangeven door middel van een rapportcijfer. Het vertrouwen in de berichten en nieuws van traditionele media zoals TV, radio, nieuwssites en -apps en dagbladen is veel groter dan in nieuws via sociale media. Driekwart van alle ondervraagden geeft het nieuws via social media een onvoldoende. Actualiteiten/journaal op TV is het meest vertrouwd.

In welke mate heeft u vertrouwen in de berichten en het nieuws van de verschillende nieuwsmedia?
Bron: GfK Trends in Digitale Media 2021

Bezit Smart TV groeit in vier jaar tijd met 62%
Het bezit van de Smart TV laat in 2021 opnieuw een groei zien. 68% van de Nederlandse huishoudens bezit een TV, die op het internet aangesloten kan worden. Dat was vier jaar geleden nog slechts 42%, een relatieve groei van 62%. Een andere manier om de TV op het internet aan te sluiten is het gebruik van de mediaspeler (Google Chromecast, Apple TV, etc.). Dit apparaat wil in Nederland maar niet groeien in populariteit en zit nu op 23% van alle huishoudens. Uit de Screenforce samenvatting blijkt verder dat bezit van de smart TV het hoogst is onder 35-49-jarigen en onder mannen (beide 73%). Ook het bezit van de mediaspeler is hoger onder deze groepen met respectievelijk 29% en 27%.

Bezit apparaten
Bron: GfK Trends in Digitale Media 2021

Download de volledige samenvatting
De volledige samenvatting met alle resultaten over het bezit en gebruik van apparaten, over de gebruikte kijkplatforms en het kijkgedrag is hier te downloaden.

 

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

12/11/21

Mediamonitor: Kantelpunt digitalisering mediagebruik en concentratie

Kennis Nieuws

De komst van het coronavirus en de bijbehorende maatregelen hebben onze samenleving sterk beïnvloed. Ook ons mediagedrag is substantieel veranderd. We hebben vooral méér media

Topics: Regelgeving TV-reclame

19/03/21

Welke advertenties vertrouwen mensen het meest?

Nieuws Onderzoek

Thomas Romers van Marketingfacts heeft een artikel geschreven over de verandering in het vertrouwen van consumenten in de reclames in media in 17 landen, op basis

Topics: Reclame-effect, ROI

04/02/21

Smartphone intensiever gebruikt, onder meer voor online bestellen

Nieuws Onderzoek

GfK heeft deze week de nieuwste resultaten van het Trends in Digitale Media onderzoek (TIDM) 2020 gepubliceerd. Screenforce presenteert een samenvatting van de video highlights

15/12/21

Screenforce publishers roepen markt op om nieuwe online luidheidsnorm te omarmen

Kennis Nieuws

De Nederlandse online publishers, aangesloten bij Screenforce, doen een oproep aan adverteerders en producenten van commercials om de nieuwe luidheidsnorm voor online commercials te omarmen.

Topics: Luidheid reclame, Online Video, Techniek

08/12/21

Addressable TV: nieuwe kansen adverteerders om consument te bereiken

Kennis Nieuws

Smartclip, een video advertising bureau dat onderdeel is van de RTL Group, heeft een nieuw rapport gepubliceerd over addressable TV. In het rapport wordt voor

Topics: HbbTV, Targetted TV Advertising, Techniek, TV-reclame

01/10/21

Kinder- en jeugd reclame code

Kennis

De kinder- en jeugd reclamecode is voor die reclame-uitingen die zich richten op kinderen, minderjarigen en jeugdigen. De wijze waarop kinderen, minderjarigen en jeugdigen reclame-uitingen

Topics: Jongeren en media, Regelgeving TV-reclame

Freelance Communicatieadviseur TV

Wil jij werken voor een ambitieus mediabedrijf in Nederland? Ben je een bevlogen, initiatiefrijke Communicatieadviseur

Algemeen directeur en Directeur Onderzoek

Nationaal Media Onderzoek (NMO) zoekt twee directeuren Het Nationaal Media Onderzoek (NMO) heeft als doel

Communicatieadviseur B2B

Misschien ken je Ad Alliance nog niet, maar onze merken ongetwijfeld wel. Ad Alliance is

31 mei

Digital Industry Meetup Influencer Marketing

Sommige influencers gaan binnenkort onder het toezicht van het Commissariaat voor de Media vallen en

7 juni

Dutch Media Days 2022

Dit jaar zijn de Dutch Media Days gestart, een serie talkshows over de nieuwste ontwikkelingen

16 juni

NIMA Marketing Day 2022

Net als voorgaande jaren zal de 6e editie van NIMA Marketing Day op 16 juni

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en