Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

01/02/22
Het vooruitkijken van TV-programma’s neemt toe, vooral onder jongeren

Belangrijkste video-ontwikkelingen uit Trends in Digitale Media 2021

Screenforce heeft de belangrijkste video-ontwikkelingen uit het Trends in Digitale Media onderzoek onder internettende Nederlanders samengevat. Zo blijkt bijvoorbeeld dat een kwart van alle Nederlanders inmiddels ook TV-programma’s vooruitkijkt en dat dit onder 18-34 jarigen zelfs 41% is. Een andere conclusie uit de samenvatting is dat het vertrouwen in de (nieuws) berichten van traditionele media veel groter is dan die via de sociale media. Het bezit van de smart-TV blijft maar stijgen en zit nu op 62% van de Nederlandse huishoudens. Google Chromecast, Apple TV en andere mediaspelers willen maar niet aanslaan in Nederland en zijn zelfs iets minder populair geworden in 2021.

Een kwart van alle Nederlanders kijkt inmiddels ook TV-programma’s vooruit
In het TIDM onderzoek wordt gevraagd naar de verschillende vormen van het kijken naar TV- en videocontent. We zien dat live TV-kijken het meest populair is, negen op de tien (92%) Nederlanders kijkt live TV. Het vooruitkijken naar TV-programma’s is iets gestegen. Een kwart (26%) van alle Nederlanders kijkt inmiddels ook TV-programma’s vooruit. Van alle leeftijdsgroepen kijken 18-34-jarigen het vaakst TV-programma’s vooruit (41%). Opvallend is dat we minder korte video’s zijn gaan kijken en ook minder uitgesteld gekeken hebben.

Hoe vaak maakt u gebruik van onderstaande vormen van kijken?
Bron: GfK Trends in Digitale Media 2021

Disney+, Ziggo Sport en Videoland sterkste stijgers. YouTube en Neflix nog steeds de grootste.
Van alle video platforms, die gebruikt worden zijn Netflix en YouTube nog altijd de grootste. Wel is het zo dat de groei bij Netflix er duidelijk uit is. Dat was nog maar +1%. Het gebruik van YouTube daalde zelfs van 60% naar 56%.
De concurrentie tussen de platforms is hevig. De grote platforms staan onder druk van de opkomende platforms. Disney+, Videoland, Ziggo Sport en Amazon Prime zagen allen hun gebruik toenemen naar respectievelijk 17%, 23%, 16% en 11%.

Welke platforms gebruikt u weleens voor kijken? (Kijkvormen samengevoegd, kijkplatforms groter dan 5% zijn opgenomen)
Bron: GfK Trends in Digitale Media 2021

Het vertrouwen in (nieuws) berichten van traditionele media is veel groter dan die via sociale media
Aan de respondenten is gevraagd in welke mate men vertrouwen heeft in de berichten en nieuws van de verschillende media. Zij konden hun oordeel aangeven door middel van een rapportcijfer. Het vertrouwen in de berichten en nieuws van traditionele media zoals TV, radio, nieuwssites en -apps en dagbladen is veel groter dan in nieuws via sociale media. Driekwart van alle ondervraagden geeft het nieuws via social media een onvoldoende. Actualiteiten/journaal op TV is het meest vertrouwd.

In welke mate heeft u vertrouwen in de berichten en het nieuws van de verschillende nieuwsmedia?
Bron: GfK Trends in Digitale Media 2021

Bezit Smart TV groeit in vier jaar tijd met 62%
Het bezit van de Smart TV laat in 2021 opnieuw een groei zien. 68% van de Nederlandse huishoudens bezit een TV, die op het internet aangesloten kan worden. Dat was vier jaar geleden nog slechts 42%, een relatieve groei van 62%. Een andere manier om de TV op het internet aan te sluiten is het gebruik van de mediaspeler (Google Chromecast, Apple TV, etc.). Dit apparaat wil in Nederland maar niet groeien in populariteit en zit nu op 23% van alle huishoudens. Uit de Screenforce samenvatting blijkt verder dat bezit van de smart TV het hoogst is onder 35-49-jarigen en onder mannen (beide 73%). Ook het bezit van de mediaspeler is hoger onder deze groepen met respectievelijk 29% en 27%.

Bezit apparaten
Bron: GfK Trends in Digitale Media 2021

Download de volledige samenvatting
De volledige samenvatting met alle resultaten over het bezit en gebruik van apparaten, over de gebruikte kijkplatforms en het kijkgedrag is hier te downloaden.

 

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

12/11/21

Mediamonitor: Kantelpunt digitalisering mediagebruik en concentratie

Nieuws Kennis

De komst van het coronavirus en de bijbehorende maatregelen hebben onze samenleving sterk beïnvloed. Ook ons mediagedrag is substantieel veranderd. We hebben vooral méér media

Topics: Regelgeving TV-reclame

19/03/21

Welke advertenties vertrouwen mensen het meest?

Nieuws Onderzoek

Thomas Romers van Marketingfacts heeft een artikel geschreven over de verandering in het vertrouwen van consumenten in de reclames in media in 17 landen, op

Topics: Reclame-effect, ROI

04/02/21

Smartphone intensiever gebruikt, onder meer voor online bestellen

Nieuws Onderzoek

GfK heeft deze week de nieuwste resultaten van het Trends in Digitale Media onderzoek (TIDM) 2020 gepubliceerd. Screenforce presenteert een samenvatting van de video highlights

23/06/16

Verslag SPOT Expertsessie Multi Channel Networks

SPOT Makers Channel Jonna van Kampen

Inspiratie

Meer dan 80 deelnemers waren 14 juni aanwezig tijdens onze Expertsessie over MCN’s. Drie topsprekers namen de aanwezigen in anderhalf uur tijd mee in de

Topics: Jongeren en media

19/09/16

Belgische Telenet (SBS) begint met adressable TV

Screenforce Belgische telenet sbs begint met adressable tv

Nieuws

Telenet-klanten krijgen binnenkort reclames te zien afgestemd op het profiel van de kijker. De Belgische distributeur, eigendom van Liberty Global, start in november met een

Topics: Targetted TV Advertising, Techniek, TV-reclame, Reclame-effect

18 september

Screenforce Meets DMEXCO

Op 18 en 19 september zullen de grote spelers en nieuwkomers uit de industrie samenkomen om

24 september

Screenforce Day 2024 | The Future Of TV Advertising

Maak je klaar voor een middag Future of TV Advertising tijdens Screenforce Day 2024! We hebben

26 september

TV Masters

Ben jij een startende mediaprofessionals aan adverteerders- of bureaukant en wil je alles leren over TV?

Data-Driven Marketing Analyst

Abovo Maxlead is per direct op zoek naar een Data-Driven Marketing Analyst Als Data-Driven Marketing Analyst bij Abovo Maxlead speel je

Head of Marketing

Als Head of Marketing Benelux & Nordics bij BBC Studios ben je verantwoordelijk voor het versterken van de aanwezigheid in de

Media Consultant

Media Reverse is een snel groeiend, transparant en full service mediabureau. Ze zijn daarom altijd op zoek naar enthousiaste nieuwe teamgenoten

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met