Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

04/02/21
Smartphone intensiever gebruikt, onder meer voor online bestellen

GfK heeft deze week de nieuwste resultaten van het Trends in Digitale Media onderzoek (TIDM) 2020 gepubliceerd. Screenforce presenteert een samenvatting van de video highlights uit dit onderzoek. Zo blijkt bijvoorbeeld dat Nederlanders het meeste vertrouwen hebben in de veiligheid van hun data/persoonsgegevens op websites en apps van TV- en radiobedrijven. Als gevolg van de coronacrisis zijn we alle vormen van video meer gaan consumeren. De streaming diensten zijn het sterkst gegroeid.

Groei voor alle vormen van kijken
Vanaf deze TIDM meting wordt gevraagd naar het kijken naar vijf vormen van TV- en videocontent. Naast live en uitgesteld TV-kijken zijn films, series en programma’s streamen, korte video’s kijken en vooruitkijken van een TV-programma toegevoegd. Op grond van de SKO-kijkcijfers was al bekend dat de lockdowns in 2020 een groot positief effect hebben gehad op de kijktijd. Ook uit het TIDM onderzoek blijkt dat alle vormen van kijken zijn gestegen door de coronacrisis. Voor live TV-kijken is dat een stijging van 11% als we het percentage ‘meer gebruik maken’ verminderen met het percentage ‘minder gebruik maken’. Voor uitgesteld kijken is dat 13%. Streamen is het hardst gestegen met 22%.


Smartphone intensiever gebruikt

Het coronavirus zorgt voor een overall stijging van de mediaconsumptie. Daarnaast worden online devices als de smartphone en tablet intensiever gebruikt sinds de uitbraak van het coronavirus. Het gebruik van functionaliteiten op de smartphone is geïntensiveerd. Gebruik van ‘traditionele’ toepassingen als bellen (+18%) en mailen (+5%) zijn toegenomen in 2020. Het online bankieren stijgt van 64% naar 84%. De sterke groei van e-commerce wordt ook duidelijk. Zo is het online aankopen doen met de smartphone gestegen van 41% naar 57%. Het bestellen van eten met de smartphone neemt ook fors toe, van 26% naar 44%.

Meer vertrouwen in websites en apps van TV en radiobedrijven
Aan de respondenten is gevraagd in welke mate men vertrouwen heeft in de veiligheid van hun data/persoonsgegevens op websites en apps van de voorgelegde bedrijven. Ze konden hun oordeel aangeven door middel van een rapportcijfer. Het meeste vertrouwen hebben Nederlanders in TV- en radiobedrijven, het minste vertrouwen in social media.

TV staat bovenaan met een gemiddeld rapportcijfer van 6,3 gevolgd door radio met een 6,2 en dagbladen met een 6,1.


Mogelijkheid voor connected TV groeit verder
In de week waarin de webinars van het Connected TV Consortium plaatsvinden rapporteert Trends in Digitale Media nieuwe cijfers over het bezit van de Smart of connected TV’s. Dit laat opnieuw een groei zien van een penetratie van 61% van de Nederlandse huishoudens. Gecombineerd met een toenemende consumptie van non-lineaire video op de TV-sets zien de Nederlandse broadcasters met de verdere groei van deze footprint de mogelijkheid voor hun connected-TV propositie verder toenemen.


De volledige samenvatting met alle resultaten over het bezit en gebruik van apparaten, over de gebruikte kijkplatforms en het kijkgedrag kun je hier downloaden.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

Algemeen directeur en Directeur Onderzoek

Nationaal Media Onderzoek (NMO) zoekt twee directeuren Het Nationaal Media Onderzoek (NMO) heeft als doel

Communicatieadviseur B2B

Misschien ken je Ad Alliance nog niet, maar onze merken ongetwijfeld wel. Ad Alliance is

Media Analist

Talpa Media Solutions zet de doelstelling van de adverteerder altijd centraal, want alleen op die

19 mei

MWG50

Op donderdag 19 mei is het tijd voor een groot feest, want MWG is 50

24 mei

The state of the attention economy

Op dinsdag 24 mei organiseren Screenforce en haar Belgische zusterorganisatie VIA Association of AV-Media de

31 mei

Digital Industry Meetup Influencer Marketing

Sommige influencers gaan binnenkort onder het toezicht van het Commissariaat voor de Media vallen en

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en