Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

04/02/21
Smartphone intensiever gebruikt, onder meer voor online bestellen

GfK heeft deze week de nieuwste resultaten van het Trends in Digitale Media onderzoek (TIDM) 2020 gepubliceerd. Screenforce presenteert een samenvatting van de video highlights uit dit onderzoek. Zo blijkt bijvoorbeeld dat Nederlanders het meeste vertrouwen hebben in de veiligheid van hun data/persoonsgegevens op websites en apps van TV- en radiobedrijven. Als gevolg van de coronacrisis zijn we alle vormen van video meer gaan consumeren. De streaming diensten zijn het sterkst gegroeid.

Groei voor alle vormen van kijken
Vanaf deze TIDM meting wordt gevraagd naar het kijken naar vijf vormen van TV- en videocontent. Naast live en uitgesteld TV-kijken zijn films, series en programma’s streamen, korte video’s kijken en vooruitkijken van een TV-programma toegevoegd. Op grond van de SKO-kijkcijfers was al bekend dat de lockdowns in 2020 een groot positief effect hebben gehad op de kijktijd. Ook uit het TIDM onderzoek blijkt dat alle vormen van kijken zijn gestegen door de coronacrisis. Voor live TV-kijken is dat een stijging van 11% als we het percentage ‘meer gebruik maken’ verminderen met het percentage ‘minder gebruik maken’. Voor uitgesteld kijken is dat 13%. Streamen is het hardst gestegen met 22%.


Smartphone intensiever gebruikt

Het coronavirus zorgt voor een overall stijging van de mediaconsumptie. Daarnaast worden online devices als de smartphone en tablet intensiever gebruikt sinds de uitbraak van het coronavirus. Het gebruik van functionaliteiten op de smartphone is geïntensiveerd. Gebruik van ‘traditionele’ toepassingen als bellen (+18%) en mailen (+5%) zijn toegenomen in 2020. Het online bankieren stijgt van 64% naar 84%. De sterke groei van e-commerce wordt ook duidelijk. Zo is het online aankopen doen met de smartphone gestegen van 41% naar 57%. Het bestellen van eten met de smartphone neemt ook fors toe, van 26% naar 44%.

Meer vertrouwen in websites en apps van TV en radiobedrijven
Aan de respondenten is gevraagd in welke mate men vertrouwen heeft in de veiligheid van hun data/persoonsgegevens op websites en apps van de voorgelegde bedrijven. Ze konden hun oordeel aangeven door middel van een rapportcijfer. Het meeste vertrouwen hebben Nederlanders in TV- en radiobedrijven, het minste vertrouwen in social media.

TV staat bovenaan met een gemiddeld rapportcijfer van 6,3 gevolgd door radio met een 6,2 en dagbladen met een 6,1.


Mogelijkheid voor connected TV groeit verder
In de week waarin de webinars van het Connected TV Consortium plaatsvinden rapporteert Trends in Digitale Media nieuwe cijfers over het bezit van de Smart of connected TV’s. Dit laat opnieuw een groei zien van een penetratie van 61% van de Nederlandse huishoudens. Gecombineerd met een toenemende consumptie van non-lineaire video op de TV-sets zien de Nederlandse broadcasters met de verdere groei van deze footprint de mogelijkheid voor hun connected-TV propositie verder toenemen.


De volledige samenvatting met alle resultaten over het bezit en gebruik van apparaten, over de gebruikte kijkplatforms en het kijkgedrag kun je hier downloaden.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

7 maart

YIM Talentdag

Op 7 maart vindt bij Omnicom Media Group de YIM Talentdag plaats waarin talenten werken aan

12 maart

TV Jaarrapport 2023

Dinsdag 12 maart presenteren we het Screenforce TV Jaarrapport 2023 en geven we antwoord op vragen als hoe het

12 maart

Training Stichting Reclame Code

Training: Reclame via social media en influencer marketing Wanneer is sprake van reclame volgens de Nederlandse

Kennismanager Data & Research

bvA netwerk van merkleiders is op zoek naar een ambitieuze en analytisch sterke data- en researchspecialist die de inspanningen van bvA

Communicatieadviseur

Fremantle is per direct op zoek naar een Communicatieadviseur. Je werkt nauw samen met jouw communicatie teamgenoten maar natuurlijk ben je

Senior Project Manager – Concepting & Partnerships

Talpa Network is per direct op zoek naar Senior Project Manager. Werk jij graag in een creatieve, ondernemende organisatie en staat

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met