Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

25/01/16
Technische voorschriften commercials en billboards

Postproductiebedrijven moeten rekening houden met de nieuwe technische voorschriften voor commercials en billboards. Het materiaal dat zij aanleveren bij de Screenforce-zenders moet aan deze voorschriften voldoen.

Aanlevering van commercials gebeurt tegenwoordig met een zogenaamd secured FTP-protocol. Postproductiebedrijven die nog geen FTP-account hebben, kunnen dit via de ontvangende zender aanvragen. Meer informatie vind je in dit bericht op onze website.

Dertien onderdelen aangepast
Vanwege de vele Engelse termen en de internationalisering van de TV-broadcastindustrie zijn de technische voorschriften alleen nog in het Engels beschikbaar. De voorschriften zijn in totaal op een dertiental onderdelen aangepast.

Een overzicht van de wijzigingen:

  1. Videospecificatie is gecorrigeerd volgens EBU-aanbeveling (1080i/25)
  2. Referenties naar de normen zijn geactualiseerd en inhoudelijk gecontroleerd
  3. Onder beeldverhouding zijn de subformaten uitgebreider beschreven
  4. Toegevoegd zijn paragrafen over velddominantie (field dominance), beeldkwaliteit en fotogevoelige epilepsie
  5. Audioformaten zijn gereduceerd naar twee varianten, beide in een acht kanaalindeling
  6. Toelichting op de audioformaten staat nu in een paragraaf audio channel distribution aspects en bevat informatie over down mix, dialoogpositionering en het synchroon zijn tussen kanalen onderling
  7. Maximum luidheid is gewijzigd van +8 LU momentele luidheid naar +5 LU kortetermijnluidheid
  8. Toegevoegd is de waarschuwing om geen technieken te gebruiken die leiden tot luidheidverschil tussen stereo en meerkanaalsgeluid of tot manipulatie van de luidheidmeting in het algemeen.
  9. Toepassing van spots met voornamelijk of uitsluitend achtergrondgeluid staat nu beschreven in een aparte paragraaf low loudness level content
  10. Toegevoegd is een paragraaf over audiokwaliteit waarin ook mixageaspecten en het synchroon zijn tussen audio en video zijn meegenomen
  11. Informatie over tijdcode staat nu bij de videoaspecten aangezien die paragraaf nu ook een eis omtrent de GOP-tijdcodering bevat
  12. Paragraaf over aanlevering bevat nu SSH FTP
  13. Quick reference guide is opgeschoond aan de hand van de wijzigingen in het document

Download de nieuwe technische voorschriften voor commercials en billboards.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

01/02/22

Het vooruitkijken van TV-programma’s neemt toe, vooral onder jongeren

Nieuws Onderzoek Persberichten

Belangrijkste video-ontwikkelingen uit Trends in Digitale Media 2021 Screenforce heeft de belangrijkste video-ontwikkelingen uit het Trends in Digitale Media onderzoek onder internettende Nederlanders samengevat. Zo

Topics: Jongeren en media, Techniek

15/12/21

Screenforce publishers roepen markt op om nieuwe online luidheidsnorm te omarmen

Kennis Nieuws

De Nederlandse online publishers, aangesloten bij Screenforce, doen een oproep aan adverteerders en producenten van commercials om de nieuwe luidheidsnorm voor online commercials te omarmen.

Topics: Luidheid reclame, Online Video, Techniek

08/12/21

Addressable TV: nieuwe kansen adverteerders om consument te bereiken

Kennis Nieuws

Smartclip, een video advertising bureau dat onderdeel is van de RTL Group, heeft een nieuw rapport gepubliceerd over addressable TV. In het rapport wordt voor

Topics: HbbTV, Targetted TV Advertising, Techniek, TV-reclame

Algemeen directeur en Directeur Onderzoek

Nationaal Media Onderzoek (NMO) zoekt twee directeuren Het Nationaal Media Onderzoek (NMO) heeft als doel

Communicatieadviseur B2B

Misschien ken je Ad Alliance nog niet, maar onze merken ongetwijfeld wel. Ad Alliance is

Media Analist

Talpa Media Solutions zet de doelstelling van de adverteerder altijd centraal, want alleen op die

31 mei

Digital Industry Meetup Influencer Marketing

Sommige influencers gaan binnenkort onder het toezicht van het Commissariaat voor de Media vallen en

7 juni

Dutch Media Days 2022

Dit jaar zijn de Dutch Media Days gestart, een serie talkshows over de nieuwste ontwikkelingen

16 juni

NIMA Marketing Day 2022

Net als voorgaande jaren zal de 6e editie van NIMA Marketing Day op 16 juni

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en