Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

25/01/16
Technische voorschriften commercials en billboards

Postproductiebedrijven moeten rekening houden met de nieuwe technische voorschriften voor commercials en billboards. Het materiaal dat zij aanleveren bij de Screenforce-zenders moet aan deze voorschriften voldoen.

Aanlevering van commercials gebeurt tegenwoordig met een zogenaamd secured FTP-protocol. Postproductiebedrijven die nog geen FTP-account hebben, kunnen dit via de ontvangende zender aanvragen. Meer informatie vind je in dit bericht op onze website.

Dertien onderdelen aangepast
Vanwege de vele Engelse termen en de internationalisering van de TV-broadcastindustrie zijn de technische voorschriften alleen nog in het Engels beschikbaar. De voorschriften zijn in totaal op een dertiental onderdelen aangepast.

Een overzicht van de wijzigingen:

  1. Videospecificatie is gecorrigeerd volgens EBU-aanbeveling (1080i/25)
  2. Referenties naar de normen zijn geactualiseerd en inhoudelijk gecontroleerd
  3. Onder beeldverhouding zijn de subformaten uitgebreider beschreven
  4. Toegevoegd zijn paragrafen over velddominantie (field dominance), beeldkwaliteit en fotogevoelige epilepsie
  5. Audioformaten zijn gereduceerd naar twee varianten, beide in een acht kanaalindeling
  6. Toelichting op de audioformaten staat nu in een paragraaf audio channel distribution aspects en bevat informatie over down mix, dialoogpositionering en het synchroon zijn tussen kanalen onderling
  7. Maximum luidheid is gewijzigd van +8 LU momentele luidheid naar +5 LU kortetermijnluidheid
  8. Toegevoegd is de waarschuwing om geen technieken te gebruiken die leiden tot luidheidverschil tussen stereo en meerkanaalsgeluid of tot manipulatie van de luidheidmeting in het algemeen.
  9. Toepassing van spots met voornamelijk of uitsluitend achtergrondgeluid staat nu beschreven in een aparte paragraaf low loudness level content
  10. Toegevoegd is een paragraaf over audiokwaliteit waarin ook mixageaspecten en het synchroon zijn tussen audio en video zijn meegenomen
  11. Informatie over tijdcode staat nu bij de videoaspecten aangezien die paragraaf nu ook een eis omtrent de GOP-tijdcodering bevat
  12. Paragraaf over aanlevering bevat nu SSH FTP
  13. Quick reference guide is opgeschoond aan de hand van de wijzigingen in het document

Download de nieuwe technische voorschriften voor commercials en billboards.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

26/10/20

Egta whitepaper: inzage in hybride metingen van TV op alle schermen

Nieuws Onderzoek

Alle stakeholders in de reclame-industrie zijn het met elkaar eens dat de TV-bereiksmeting technieken aangepast moeten worden aan de huidige realiteit. In 2019 hebben Egta

Topics: Online Video, Reclame-effect, Techniek

08/12/21

Addressable TV: nieuwe kansen adverteerders om consument te bereiken

Kennis Nieuws

Smartclip, een video advertising bureau dat onderdeel is van de RTL Group, heeft een nieuw rapport gepubliceerd over addressable TV. In het rapport wordt voor

Topics: HbbTV, Targetted TV Advertising, Techniek, TV-reclame

01/02/22

Het vooruitkijken van TV-programma’s neemt toe, vooral onder jongeren

Nieuws Onderzoek Persberichten

Belangrijkste video-ontwikkelingen uit Trends in Digitale Media 2021 Screenforce heeft de belangrijkste video-ontwikkelingen uit het Trends in Digitale Media onderzoek onder internettende Nederlanders samengevat. Zo

Topics: Jongeren en media, Techniek

16 maart

Foto’s TV Jaarrapport 2022

Donderdag 16 maart presenteerde Screenforce het TV Jaarrapport van 2022. Bekijk hier alle foto’s van

12 december

Webinar: De Kracht van Creatie

Ben je ook benieuwd hoe je de impact van commercials kunt verhogen? Samen met neuromarketingbureau

11 januari

Koffiedik Kijken | VIA

Koffiedik Kijken is dé nieuwjaarsbijeenkomst van de media, marketing- en communicatiebranche. Diverse sprekers nemen een

Kennismanager Data & Research

bvA netwerk van merkleiders is op zoek naar een ambitieuze en analytisch sterke data- en researchspecialist die de inspanningen van bvA

Team Manager Data Science

Als Team Manager Data Science geef je leiding aan een team van acht data scientists die dataproducten bouwen die een directe

Communicatieadviseur

Fremantle is per direct op zoek naar een Communicatieadviseur. Je werkt nauw samen met jouw communicatie teamgenoten maar natuurlijk ben je

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met