Online bedrijven zijn de grootste TV-adverteerders van het Verenigd Koninkrijk. Dat blijkt uit een nieuw onderzoek, dat bovendien uitwijst dat er in 2016 in totaal 5,27 miljard pond werd uitgegeven aan TV-reclames.
Volgens TV-marketingbureau Thinkbox neemt het adverteervolume op TV 0,2% per jaar toe. 2016 was het zevende opeenvolgende jaar waarin de reclameomzet in Groot-Brittannië steeg. Overigens werd het resultaat enigszins gedrukt door de Brexit en de resulterende onzekerheid in de markt.
De bevindingen in het rapport komen overeen met de data in het AA/WARC Expenditure Report. Daarin wordt gerapporteerd dat de Britse reclamemarkt in 2016 groeide tot 21,1 miljard pond – een plus van 4,4%. TV-reclame was goed voor een kwart (25,3%) van het totaal. Volgens analisten zal de reclamemarkt in 2017 groeien tot 21,8 miljard, een verdere toename van 3,2%. Uitgaven aan TV-reclame zullen stijgen met 1,6%.
Thinkbox, dat haar conclusies baseert op informatie van commerciële omroepen en onderzoeksbureau Nielsen, constateert dat online bedrijven in 2016 flink meer investeerden in TV-reclames. Online bedrijven (waaronder grote merken als Amazon, Just Eat en Netflix) gaven in 2016 in totaal 639 miljoen pond aan TV. Dat is 8% meer dan in 2015.
Volgens Nielsen behoorden Amazon (34,3 miljoen pond, 39% meer dan in 2015), BGL Group (38,8 miljoen, een afname van 4%) en Moneysupermarket (25,9 miljoen pond, een toename van 6%) tot de online bedrijven die in 2016 het meeste geld uitgaven aan TV-reclame.
In 2016 lieten online bedrijven onder meer sectoren achter zich als food (627 miljoen pond, minus 10%), cosmetica en persoonlijke verzorging (439 miljoen, minus 3%), entertainment en vrije tijd (419 miljoen, geen verandering) en automotive (314 miljoen, plus 2%).
Thinkbox voegt eraan toe dat FMCG-reus (fast moving consumer goods) Procter & Gamble (P&G) in 2016 de meest bekeken TV-adverteerder was. Dat blijkt uit data van het Broadcasters’ Audience Research Board (BARB). De reclames van P&G werden 34,8 miljard keer bekeken. P&G noteert hierin elk jaar een toename van 14%.
De top 5 van TV-adverteerders die het grootste bereik hadden bestaat verder uit Sky (24,6 miljard views, plus 17%), Reckitt Benckiser (21,2 miljard, plus 4%), British Telecom (15,7 miljard (plus 15 %) en Unilever (14,6 miljard, minus 28 %).
“Adverteerders investeren in TV omdat dat veel effect heeft. TV is voor merken een vertrouwde omgeving,” aldus Lindsey Clay, Chief Executive van Thinkbox.
“TV is een plek waar ze gezien willen worden en waar ze de verbinding kunnen zoeken met hoogstaande programma’s die een belangrijke plek innemen in het leven van de kijkers. Mede dankzij de betrouwbaarheid en kwaliteit is adverteren op TV de meest effectieve vorm van reclame,” voegt ze toe.
Het rapport toont verder aan dat er vorig jaar 837 nieuwe of terugkerende adverteerders op TV te zien waren, dat de reële prijs van adverteren op TV in 2016 28% lager lag dan tien jaar geleden en dat commerciële TV elke week 91,9% van Groot-Brittannië bereikt.
Data afkomstig van Thinkbox; aanvullende data afkomstig van Warc. Lees het oorspronkelijke artikel op Warc.com.