Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

01/03/17
Online bedrijven geven het meest uit aan reclame op Britse TV

Online bedrijven zijn de grootste TV-adverteerders van het Verenigd Koninkrijk. Dat blijkt uit een nieuw onderzoek, dat bovendien uitwijst dat er in 2016 in totaal 5,27 miljard pond werd uitgegeven aan TV-reclames.

Volgens TV-marketingbureau Thinkbox neemt het adverteervolume op TV 0,2% per jaar toe. 2016 was het zevende opeenvolgende jaar waarin de reclameomzet in Groot-Brittannië steeg. Overigens werd het resultaat enigszins gedrukt door de Brexit en de resulterende onzekerheid in de markt.

De bevindingen in het rapport komen overeen met de data in het AA/WARC Expenditure Report. Daarin wordt gerapporteerd dat de Britse reclamemarkt in 2016 groeide tot 21,1 miljard pond – een plus van 4,4%. TV-reclame was goed voor een kwart (25,3%) van het totaal. Volgens analisten zal de reclamemarkt in 2017 groeien tot 21,8 miljard, een verdere toename van 3,2%. Uitgaven aan TV-reclame zullen stijgen met 1,6%.

Thinkbox, dat haar conclusies baseert op informatie van commerciële omroepen en onderzoeksbureau Nielsen, constateert dat online bedrijven in 2016 flink meer investeerden in TV-reclames. Online bedrijven (waaronder grote merken als Amazon, Just Eat en Netflix) gaven in 2016 in totaal 639 miljoen pond aan TV. Dat is 8% meer dan in 2015.

Volgens Nielsen behoorden Amazon (34,3 miljoen pond, 39% meer dan in 2015), BGL Group (38,8 miljoen, een afname van 4%) en Moneysupermarket (25,9 miljoen pond, een toename van 6%) tot de online bedrijven die in 2016 het meeste geld uitgaven aan TV-reclame.

In 2016 lieten online bedrijven onder meer sectoren achter zich als food (627 miljoen pond, minus 10%), cosmetica en persoonlijke verzorging (439 miljoen, minus 3%), entertainment en vrije tijd (419 miljoen, geen verandering) en automotive (314 miljoen, plus 2%).

Thinkbox voegt eraan toe dat FMCG-reus (fast moving consumer goods) Procter & Gamble (P&G) in 2016 de meest bekeken TV-adverteerder was. Dat blijkt uit data van het Broadcasters’ Audience Research Board (BARB). De reclames van P&G werden 34,8 miljard keer bekeken. P&G noteert hierin elk jaar een toename van 14%.

De top 5 van TV-adverteerders die het grootste bereik hadden bestaat verder uit Sky (24,6 miljard views, plus 17%), Reckitt Benckiser (21,2 miljard, plus 4%), British Telecom (15,7 miljard (plus 15 %) en Unilever (14,6 miljard, minus 28 %).

“Adverteerders investeren in TV omdat dat veel effect heeft. TV is voor merken een vertrouwde omgeving,” aldus Lindsey Clay, Chief Executive van Thinkbox.

“TV is een plek waar ze gezien willen worden en waar ze de verbinding kunnen zoeken met hoogstaande programma’s die een belangrijke plek innemen in het leven van de kijkers. Mede dankzij de betrouwbaarheid en kwaliteit is adverteren op TV de meest effectieve vorm van reclame,” voegt ze toe.

Het rapport toont verder aan dat er vorig jaar 837 nieuwe of terugkerende adverteerders op TV te zien waren, dat de reële prijs van adverteren op TV in 2016 28% lager lag dan tien jaar geleden en dat commerciële TV elke week 91,9% van Groot-Brittannië bereikt.

Data afkomstig van Thinkbox; aanvullende data afkomstig van Warc. Lees het oorspronkelijke artikel op Warc.com.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

05/06/14

TV is nog steeds het belangrijkste medium voor reclame

Inspiratie

Crossmediale communicatie is het toverwoord van nu. Maar moet je echt in alle kanalen tentakels hebben om een merk te positioneren? Reclame-nestor Bart Kuiper praat

Topics: Mediabestedingen, Reclame-effect, ROI, TV-reclame

25/06/20

Mediaconsumptie & Mediabestedingen in (versoepelde) tijden van corona

Covid 19

Wordt er na de versoepeling van de lockdownmaatregelen nog steeds zoveel video gekeken? Is er al een verbetering in de mediabestedingen te zien? En hoe

Topics: Mediabestedingen

27/05/14

TV twee keer effectiever dan ander advertentiemedium

Onderzoek

TV is twee keer effectiever dan enig ander advertentiemedium en de effectiviteit is de afgelopen drie jaren toegenomen. Ook levert TV de hoogste ROI op

Topics: Mediabestedingen, Reclame-effect, ROI, TV-reclame

16 maart

Foto’s TV Jaarrapport 2022

Donderdag 16 maart presenteerde Screenforce het TV Jaarrapport van 2022. Bekijk hier alle foto’s van

12 december

Webinar: De Kracht van Creatie

Ben je ook benieuwd hoe je de impact van commercials kunt verhogen? Samen met neuromarketingbureau

11 januari

Koffiedik Kijken | VIA

Koffiedik Kijken is dé nieuwjaarsbijeenkomst van de media, marketing- en communicatiebranche. Diverse sprekers nemen een

Kennismanager Data & Research

bvA netwerk van merkleiders is op zoek naar een ambitieuze en analytisch sterke data- en researchspecialist die de inspanningen van bvA

Team Manager Data Science

Als Team Manager Data Science geef je leiding aan een team van acht data scientists die dataproducten bouwen die een directe

Communicatieadviseur

Fremantle is per direct op zoek naar een Communicatieadviseur. Je werkt nauw samen met jouw communicatie teamgenoten maar natuurlijk ben je

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met