Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

01/03/17
Online bedrijven geven het meest uit aan reclame op Britse TV

Online bedrijven zijn de grootste TV-adverteerders van het Verenigd Koninkrijk. Dat blijkt uit een nieuw onderzoek, dat bovendien uitwijst dat er in 2016 in totaal 5,27 miljard pond werd uitgegeven aan TV-reclames.

Volgens TV-marketingbureau Thinkbox neemt het adverteervolume op TV 0,2% per jaar toe. 2016 was het zevende opeenvolgende jaar waarin de reclameomzet in Groot-Brittannië steeg. Overigens werd het resultaat enigszins gedrukt door de Brexit en de resulterende onzekerheid in de markt.

De bevindingen in het rapport komen overeen met de data in het AA/WARC Expenditure Report. Daarin wordt gerapporteerd dat de Britse reclamemarkt in 2016 groeide tot 21,1 miljard pond – een plus van 4,4%. TV-reclame was goed voor een kwart (25,3%) van het totaal. Volgens analisten zal de reclamemarkt in 2017 groeien tot 21,8 miljard, een verdere toename van 3,2%. Uitgaven aan TV-reclame zullen stijgen met 1,6%.

Thinkbox, dat haar conclusies baseert op informatie van commerciële omroepen en onderzoeksbureau Nielsen, constateert dat online bedrijven in 2016 flink meer investeerden in TV-reclames. Online bedrijven (waaronder grote merken als Amazon, Just Eat en Netflix) gaven in 2016 in totaal 639 miljoen pond aan TV. Dat is 8% meer dan in 2015.

Volgens Nielsen behoorden Amazon (34,3 miljoen pond, 39% meer dan in 2015), BGL Group (38,8 miljoen, een afname van 4%) en Moneysupermarket (25,9 miljoen pond, een toename van 6%) tot de online bedrijven die in 2016 het meeste geld uitgaven aan TV-reclame.

In 2016 lieten online bedrijven onder meer sectoren achter zich als food (627 miljoen pond, minus 10%), cosmetica en persoonlijke verzorging (439 miljoen, minus 3%), entertainment en vrije tijd (419 miljoen, geen verandering) en automotive (314 miljoen, plus 2%).

Thinkbox voegt eraan toe dat FMCG-reus (fast moving consumer goods) Procter & Gamble (P&G) in 2016 de meest bekeken TV-adverteerder was. Dat blijkt uit data van het Broadcasters’ Audience Research Board (BARB). De reclames van P&G werden 34,8 miljard keer bekeken. P&G noteert hierin elk jaar een toename van 14%.

De top 5 van TV-adverteerders die het grootste bereik hadden bestaat verder uit Sky (24,6 miljard views, plus 17%), Reckitt Benckiser (21,2 miljard, plus 4%), British Telecom (15,7 miljard (plus 15 %) en Unilever (14,6 miljard, minus 28 %).

“Adverteerders investeren in TV omdat dat veel effect heeft. TV is voor merken een vertrouwde omgeving,” aldus Lindsey Clay, Chief Executive van Thinkbox.

“TV is een plek waar ze gezien willen worden en waar ze de verbinding kunnen zoeken met hoogstaande programma’s die een belangrijke plek innemen in het leven van de kijkers. Mede dankzij de betrouwbaarheid en kwaliteit is adverteren op TV de meest effectieve vorm van reclame,” voegt ze toe.

Het rapport toont verder aan dat er vorig jaar 837 nieuwe of terugkerende adverteerders op TV te zien waren, dat de reële prijs van adverteren op TV in 2016 28% lager lag dan tien jaar geleden en dat commerciële TV elke week 91,9% van Groot-Brittannië bereikt.

Data afkomstig van Thinkbox; aanvullende data afkomstig van Warc. Lees het oorspronkelijke artikel op Warc.com.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

07/08/18

3% groei voor TV-reclamemarkt in eerste helft 2018

Nieuws Kennis Persberichten

In de eerste helft van 2018 is de TV-reclamemarkt in haar nieuwe definitie uitgekomen op € 392 miljoen. Dit is een stijging van 3,0% in

Topics: Mediabestedingen, TV Jaarrapport

04/02/15

Emotionele TV-commercials hebben grootste lange termijnsucces

SPOT Emotionele TV-commercials hebben grootste lange termijnsucces

Onderzoek

Menselijk gedrag wordt bepaald door emoties. Uit onderzoek door het internationale marketing en brand consultancybureau BrainJuicer blijkt dat emotionele TV-reclames de beste lange termijn brandbuilding

Topics: Reclame-effect, ROI, TV-reclame, Mediabestedingen

14/08/19

TV-reclamemarkt naar €394 miljoen in eerste helft 2019

Persberichten Nieuws

In de eerste helft van 2019 is de TV-reclamemarkt uitgekomen op € 394 miljoen. Hiermee is de markt gestegen met 0,5% in vergelijking met de

Topics: Mediabestedingen, TV Jaarrapport, TV-reclame, Jongeren en media, Kijkcijfers

16 mei

AMMA Awards

De AMMA Awards worden op donderdag 16 mei 2024 uitgereikt in Koninklijk Theater Tuschinski Amsterdam “Met

5 juni

E-Commerce Live!

What’s next in e-commerce? Laat je verrassen op Emerce E-commerce Live! De trends en uitdagingen van

13 juni

NIMA Marketing Day 2023

Op 13 juni 2024 organiseren NIMA en MarketingTribune de achtste NIMA Marketing Day. De NMD is

Media Director

ZIGT is per direct op zoek naar Media Director-Hoofddorp. Je hebt je strepen verdiend aan mediabureauzijde, waar je minimaal 5 jaar

Strategy Director

ZIGT is per direct op zoek naar Strategy Director-Hoofddorp. Een creatieve schaker die zetten vooruitdenkt, daar ligt jouw kracht. Jij zet

Product Manager Advanced Video Advertising

Talpa Network is een toonaangevend mediabedrijf met een sterke focus op het leveren van geavanceerde advertentieoplossingen aan adverteerders en mediabureaus. Voor

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met