VINEX heeft de rapportage van Nederlands Online Bereiksonderzoek (NOBO) uitgebreid met global mediabrands zoals Facebook, Google en Twitter. NOBO gaf sinds vorig najaar al een breed beeld van de Nederlandse mediamerken. Nu is de rapportage dus compleet voor vrijwel de gehele online advertising markt.
De bereikscijfers van de global brands komen tot stand dankzij een zogenoemde ‘non-tagged’ meting. Deze ‘metering’-technologie is geïnstalleerd op alle devices van 2.200 panelleden en wordt geprojecteerd op het totale mediapanel met 5.500 respondenten. De resultaten zijn representatief voor alle Nederlanders (6+).
Meer relevantie
De ‘globals’ vormen een relevante aanvulling op ruim 200 merken van de tagged methode. De toegenomen relevantie geldt voor zowel mediabureaus, als voor deelnemende publishers die hun eigen prestaties willen spiegelen aan die van de concurrentie, inclusief global brands.
Data van de tagged en de non-tagged metingen worden ontsloten met de gebruikelijke mediaplanning-software. Overigens heeft non-tagged data ook beperkingen: voor video en audio geeft app- of sitebezoek geen nauwkeurig beeld.
Uitgebreide validatie
Aan de ingebruikname van de non-tagged meting is een uitgebreid validatieproces voorafgegaan. Bij de validatie is de methode geijkt op het getagde deel van NOBO. Facebook heeft een bijdrage geleverd door de data aan de eigen bronnen te toetsen. Daarnaast doet deze partij aanbevelingen voor verbeteringen en zal dit ook de komende periode blijven doen. Facebook volgt daarmee de resultaten met grote interesse, hoewel de eigen cijfers voor het bedrijf leidend blijven.
SKO
NOBO is het eerste wapenfeit in de samenwerking tussen VINEX en SKO (Stichting Kijk Onderzoek) die het panel samen beheren en benutten voor rapportages over het gebruik van online video.