Categorieën

  • Nieuws
  • Onderzoek
  • Inspiratie
  • Covid-19
  • Persberichten
  • Topics
  • Commercial Prikbord
  • Inkoop
    (TIP)

Pagina's

  • Home
  • Screenforce
  • Events
  • Vacatures
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Social

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Youtube
  • Contact
mobile logo
  • Home
  • Screenforce
  • Events
  • Vacatures
  • Nieuwsbrief
  • Contact
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Youtube
  • Contact
  • Toon menu

  • Nieuws
  • Onderzoek
  • Inspiratie
  • Covid-19
  • Persberichten
  • Topics
  • Commercial Prikbord
  • Inkoop
    (TIP)

  • 16/01/20 Schermtijd in Nederland naar 192 minuten in 2019

    Op 16 januari heeft Stichting KijkOnderzoek (SKO) het Jaarrapport TV 2019 gepubliceerd. In dit rapport wordt het TV-kijkgedrag in het jaar 2019 weergegeven. Screenforce duikt dieper in het rapport en bespreekt de belangrijkste resultaten. Zo kijkt de Nederlander gemiddeld 192 minuten per dag naar het TV-scherm en is het gemiddelde weekbereik van TV licht gestegen: van 90,0% in 2018 naar 90,2% in 2019.

    De totale TV Schermtijd is 192 minuten
    De totale tijd die in 2019 werd doorgebracht voor het TV-scherm was 192 minuten, ook wel de TV Schermtijd genoemd. Dit is 4 minuten meer dan in 2018 en daarmee is de TV Schermtijd weer nagenoeg gelijk aan die van 2015. In de TV Schermtijd zit naast de kijktijd (inclusief live en uitgesteld kijken), ook de tijd die besteed wordt aan het bekijken van bijvoorbeeld overige video on demand via het TV-scherm. De overige kijktijd, waaronder de kijkminuten naar on demand diensten, bedroeg 36 minuten in 2019.

    Nederlanders kijken gemiddeld 156 minuten per dag naar TV-zenders
    In 2019 keken Nederlanders gemiddeld 156 minuten per dag TV, oftewel 2 uur en 36 minuten. Het gaat hier om de kijktijd naar TV-zenders, live of uitgesteld (tot en met zes dagen). Het goede nieuws is dat dit gelijk is aan de kijktijd in 2018. De kijktijd liet de afgelopen jaren al een minder sterke daling zien en die is nu dus gestabiliseerd.

    In jongere leeftijdsdoelgroepen is de kijktijd ten opzichte van 2018 gedaald. In de doelgroep 65+ jaar is de kijktijd het sterkst gestegen van 269 naar 280 minuten per dag in 2019.

    Het percentage uitgesteld kijken binnen zes dagen na de uitzenddag is in 2019 gestegen naar 13,1%, wat overeenkomt met 20 minuten per dag. In 2018 was dit nog 17 minuten per dag. Dit betekent dat er per dag gemiddeld 136 minuten live TV wordt gekeken. De Luizenmoeder van 17 februari 2019 is het meest uitgesteld bekeken programma met 2.397.000 kijkers die uitgesteld keken binnen 6 dagen na de uitzenddag.

    Het bereik van het medium TV blijft sterk
    Het gemiddelde weekbereik van TV is licht gestegen: van 90,0% in 2018 naar 90,2% in 2019. Het gemiddelde weekbereik is het percentage personen van 6 jaar en ouder dat gemiddeld per week in het aangegeven tijdvak minimaal 1 seconde aaneengesloten naar een bepaalde zender heeft gekeken. De onderstaande grafiek geeft weer hoe het totale percentage TV-kijkers in de loop van de dag eruitziet. Hieruit blijkt dat tussen 20:30 en 21:00 uur de hoogste totale kijkdichtheid is behaald. In 2018 werd de hoogste totale kijkdichtheid in hetzelfde tijdvak behaald.

    Meest bekeken programma’s in 2019
    De top-10 meest bekeken programma’s in 2019 wordt aangevoerd door de finale tussen de Verenigde Staten en Nederland van het wereldkampioenschap voetbal voor dames van 7 juli 2019 met 5.482.000 kijkers. De meest bekeken uitzending exclusief sport is De Luizenmoeder van 10 februari 2019 met 5.108.000 kijkers. Veel van de top-10 meest bekeken programma’s vallen in het genre non-fictie. Het is dan ook niet verwonderlijk dat non-fictie in 2019 het grootste en belangrijkste genre voor de TV-zenders is. In 2019 keken we 52% van de totale kijktijd naar dit programmagenre, gemiddeld 81 minuten per dag.

    TV is een sociaal medium
    Onder gastkijken worden personen verstaan die in de panelhuishoudens op bezoek zijn en daar TV-kijken. Het meest door gasten meegekeken programma in 2019 is de finale tussen de Verenigde Staten en Nederland van 7 juli 2019 van het WK damesvoetbal. Op de tweede plaats staat de huldiging van het Nederlandse elftal van het wereldkampioenschap voetbal voor dames van 7 juli 2019. Dit in tegenstelling tot 2018, wat geen sportjaar was. Toen waren het Nationaal Aftelmoment van 31 december en DWDD oud en nieuw van 31 december 2018 de meest meegekeken programma’s.

    Download hier het volledige SKO Jaarrapport TV 2019.

    Print Friendly, PDF & Email
    • LinkedIn
    • Twitter
    • Facebook
    • E-mail

Meer over dit thema

  • SKO logo
    07/01/20 Jaarpersbericht TV kijkcijfers SKO: Nederlander kijkt 156 minuten per dag TV

Events

  • 15 april - Webinar Nationaal Media Onderzoek (NMO)
  • 20 april - Scoren met Ster
  • 21 april - TV in focus: new trends in TV-advertising
  • 21 - 22 april - The Future of Brands and Marketing
  • 22 april - Dutch Marketing Awards
  • 6 mei - Responsible brands in Europe
  • 11 mei t/m 24 juni - Zevendelige online masterclass TV Masters
  • 8-10 juni - ANGA COM
  • 15-16 juni - Connected TV World Summit
  • 21-25 juni - Cannes Lions
  • 2 september - AMMA Awards

vacatures

  • Open sollicitatie – Ster
  • Talpa Network | Account Manager AV Spot
  • Talpa Network | Radio & TV-planner

Participanten

Participanten - Talpa TV
Participanten - ORN

Commercial prikbord

Commercial Prikbord

Screenforce Europe

Twitter

  • De drie nieuwe commercials op het #CommercialPrikbord zijn deze week van @SNSBank @Grolsch en Fatboy. Fatboy spoort… twitter.com/i/web/status/13826…

    15 april 2021 12:26

  • Ben jij een startende mediaprofessional en wil jij een grondig begrip krijgen van hoe TV werkt en hoe je TV het bes… twitter.com/i/web/status/13826…

    15 april 2021 09:32

  • Vandaag om 13.00 uur vindt de online lancering van het @NMOcrossmedia plaats. Ben jij er ook bij? #NMO… twitter.com/i/web/status/13825…

    15 april 2021 07:37

  • Doe jij al mee aan de ‘lighting up your (work) life’ actie van Screenforce en @RABNederland? Naast het harde werken… twitter.com/i/web/status/13819…

    13 april 2021 13:20

  • TV-marketingorganisatie @VABintel (USA) heeft het halo effect van TV onderzocht. Hieruit blijkt dat zowel voor e-co… twitter.com/i/web/status/13818…

    13 april 2021 06:51

  • We missen jullie! Hoewel er licht schijnt aan het einde van de tunnel, duurt het nog wel even voor we elkaar kunnen… twitter.com/i/web/status/13801…

    8 april 2021 14:16

  • Home
  • Screenforce
  • Events
  • Vacatures
  • Nieuwsbrief
  • Contact
  • Disclaimer
  • Privacy statement
  • Colofon

© 2021 Screenforce