Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

16/01/20
Schermtijd in Nederland naar 192 minuten in 2019

Op 16 januari heeft Stichting KijkOnderzoek (SKO) het Jaarrapport TV 2019 gepubliceerd. In dit rapport wordt het TV-kijkgedrag in het jaar 2019 weergegeven. Screenforce duikt dieper in het rapport en bespreekt de belangrijkste resultaten. Zo kijkt de Nederlander gemiddeld 192 minuten per dag naar het TV-scherm en is het gemiddelde weekbereik van TV licht gestegen: van 90,0% in 2018 naar 90,2% in 2019.

De totale TV Schermtijd is 192 minuten
De totale tijd die in 2019 werd doorgebracht voor het TV-scherm was 192 minuten, ook wel de TV Schermtijd genoemd. Dit is 4 minuten meer dan in 2018 en daarmee is de TV Schermtijd weer nagenoeg gelijk aan die van 2015. In de TV Schermtijd zit naast de kijktijd (inclusief live en uitgesteld kijken), ook de tijd die besteed wordt aan het bekijken van bijvoorbeeld overige video on demand via het TV-scherm. De overige kijktijd, waaronder de kijkminuten naar on demand diensten, bedroeg 36 minuten in 2019.

Nederlanders kijken gemiddeld 156 minuten per dag naar TV-zenders
In 2019 keken Nederlanders gemiddeld 156 minuten per dag TV, oftewel 2 uur en 36 minuten. Het gaat hier om de kijktijd naar TV-zenders, live of uitgesteld (tot en met zes dagen). Het goede nieuws is dat dit gelijk is aan de kijktijd in 2018. De kijktijd liet de afgelopen jaren al een minder sterke daling zien en die is nu dus gestabiliseerd.

In jongere leeftijdsdoelgroepen is de kijktijd ten opzichte van 2018 gedaald. In de doelgroep 65+ jaar is de kijktijd het sterkst gestegen van 269 naar 280 minuten per dag in 2019.

Het percentage uitgesteld kijken binnen zes dagen na de uitzenddag is in 2019 gestegen naar 13,1%, wat overeenkomt met 20 minuten per dag. In 2018 was dit nog 17 minuten per dag. Dit betekent dat er per dag gemiddeld 136 minuten live TV wordt gekeken. De Luizenmoeder van 17 februari 2019 is het meest uitgesteld bekeken programma met 2.397.000 kijkers die uitgesteld keken binnen 6 dagen na de uitzenddag.

Het bereik van het medium TV blijft sterk
Het gemiddelde weekbereik van TV is licht gestegen: van 90,0% in 2018 naar 90,2% in 2019. Het gemiddelde weekbereik is het percentage personen van 6 jaar en ouder dat gemiddeld per week in het aangegeven tijdvak minimaal 1 seconde aaneengesloten naar een bepaalde zender heeft gekeken. De onderstaande grafiek geeft weer hoe het totale percentage TV-kijkers in de loop van de dag eruitziet. Hieruit blijkt dat tussen 20:30 en 21:00 uur de hoogste totale kijkdichtheid is behaald. In 2018 werd de hoogste totale kijkdichtheid in hetzelfde tijdvak behaald.

Meest bekeken programma’s in 2019
De top-10 meest bekeken programma’s in 2019 wordt aangevoerd door de finale tussen de Verenigde Staten en Nederland van het wereldkampioenschap voetbal voor dames van 7 juli 2019 met 5.482.000 kijkers. De meest bekeken uitzending exclusief sport is De Luizenmoeder van 10 februari 2019 met 5.108.000 kijkers. Veel van de top-10 meest bekeken programma’s vallen in het genre non-fictie. Het is dan ook niet verwonderlijk dat non-fictie in 2019 het grootste en belangrijkste genre voor de TV-zenders is. In 2019 keken we 52% van de totale kijktijd naar dit programmagenre, gemiddeld 81 minuten per dag.

TV is een sociaal medium
Onder gastkijken worden personen verstaan die in de panelhuishoudens op bezoek zijn en daar TV-kijken. Het meest door gasten meegekeken programma in 2019 is de finale tussen de Verenigde Staten en Nederland van 7 juli 2019 van het WK damesvoetbal. Op de tweede plaats staat de huldiging van het Nederlandse elftal van het wereldkampioenschap voetbal voor dames van 7 juli 2019. Dit in tegenstelling tot 2018, wat geen sportjaar was. Toen waren het Nationaal Aftelmoment van 31 december en DWDD oud en nieuw van 31 december 2018 de meest meegekeken programma’s.

Download hier het volledige SKO Jaarrapport TV 2019.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

07/01/20

Jaarpersbericht TV kijkcijfers SKO: Nederlander kijkt 156 minuten per dag TV

SKO logo

Persberichten Nieuws Onderzoek

De Nederlander keek in 2019 gemiddeld 156 minuten per dag televisie (2 uur en 36 minuten); dit is gelijk aan de kijktijd in 2018. Het

Topics: Kijkcijfers

14/08/19

TV-reclamemarkt naar €394 miljoen in eerste helft 2019

Nieuws Persberichten

In de eerste helft van 2019 is de TV-reclamemarkt uitgekomen op € 394 miljoen. Hiermee is de markt gestegen met 0,5% in vergelijking met de

Topics: Jongeren en media, Kijkcijfers, Mediabestedingen, TV Jaarrapport, TV-reclame

05/03/15

Ruim een derde van jongeren kijkt TV via laptop

Ruim een derde van jongeren kijkt TV via laptop

Onderzoek

Sinds de opkomst van breedbandinternet en mobiele devices als de smartphone en de tablet hebben Nederlanders meer mogelijkheden om naar TV-programma’s en andere TV-content te

Topics: 2nd screening, Jongeren en media, Kijkcijfers, Online Video

09/11/14

Kijkcijfers van Stichting KijkOnderzoek

SPOT SKO Kijkcijfers

Onderzoek

De kijkcijfers van Stichting KijkOnderzoek (SKO) vormen de graadmeter van het succes van zenders en programma’s. Iedere ochtend publiceert SKO cijfers over de aantallen kijkers

Topics: Kijkcijfers

23 april

Duurzaamheidsreclame: no washing, no hushing

Datum, tijd en locatie 23 april 15:00 – 17:00 B. Amsterdam Johan Huizingalaan 763a 1066 VH

16 mei

AMMA Awards

De AMMA Awards worden op donderdag 16 mei 2024 uitgereikt in Koninklijk Theater Tuschinski Amsterdam “Met

13 juni

NIMA Marketing Day 2023

Op 13 juni 2024 organiseren NIMA en MarketingTribune de achtste NIMA Marketing Day. De NMD is hét

Product Manager Advanced Video Advertising

Talpa Network is een toonaangevend mediabedrijf met een sterke focus op het leveren van geavanceerde advertentieoplossingen aan adverteerders en mediabureaus. Voor

Kennismanager Data & Research

bvA netwerk van merkleiders is op zoek naar een ambitieuze en analytisch sterke data- en researchspecialist die de inspanningen van bvA

(Meewerk)Stage Marketing & Communicatie

Ben jij gek op radio, TV en online video? Heb jij video on demand uitgespeeld, altijd je draadloze oordopjes in en

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met