Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

18/12/18
Ster start no consent advertising op online kanalen van NPO

Ster heeft een No Consent Advertising platform in gebruik genomen, dat is ontwikkeld in samenwerking met technologiepartner ORTEC | adscience en videoadvertentieplatform SpotX. Daarmee kan Ster een vorm van online adverteren aanbieden waarbij de consument geen onderwerp wordt van profielopbouw of retargeting en het tegelijkertijd voor de adverteerder mogelijk is om gericht te adverteren.

Unieke propositie
In het proces van online adverteren is het voor een uitgever van advertentieruimte een grote uitdaging om controle te krijgen over de verwerking van persoonsgegevens en de plaatsing van cookies door derde partijen uit de advertentieketen. Bij iedere ‘aanroep’ van de browser bestaat bijvoorbeeld de mogelijkheid dat een cookie wordt geplaatst, maar dat kan nu ook anders. Bij het No Consent Advertising platform heeft de uitgever van advertentieruimte volledige controle over de plaatsing van cookies in het kader van online adverteren. Ook gaan er geen persoonsgegevens meer de advertentieketen in om vervolgens te worden gebruikt voor opbouw of gebruik van interesseprofielen, zoals bij programmatic advertising over het algemeen wel gebeurt. Het No Consent Advertising platform maakt het daarmee mogelijk om online relevante advertenties te vertonen met respect voor de eindgebruiker die geen toestemming wil geven voor het plaatsen en uitlezen van advertentiecookies en profilering.

Relevante targeting in stand
Hoewel bij No Consent Advertising geen advertenties worden uitgeplaatst op basis van een interesseprofiel van de eindgebruiker, kunnen de advertenties binnen No Consent Advertising toch gericht worden uitgeplaatst. Op de ruim 500 websites en programmasites en in de apps van NPO Start en NOS kunnen advertenties vertoond worden aan de hand van context targeting, één van de targeting-mogelijkheden van online advertising bij Ster. Hierbij wordt de exacte inhoud van een programma vastgesteld door analyse van de 888 ondertiteling en een beschrijving van die specifieke aflevering. Op basis van deze inhoud wordt het programma ingedeeld in één van de 15 channels die Ster heeft gecreëerd, waaronder ‘kunst & cultuur’, ‘koken & eten’, ‘natuur & outdoor’ en ‘vakantie & reizen’. Bij iedere channel passen bepaalde doelgroepen en op deze manier kunnen gericht advertenties worden vertoond zonder dat er gebruik hoeft te worden gemaakt van interesseprofielen op basis van persoonsgegevens van de bezoeker.

“Het aanspreken van specifieke doelgroepen aan de hand van context targeting, is een vernieuwende manier om adverteerders en bezoekers van de NPO-kanalen bij elkaar te brengen. Deze techniek maakt het mogelijk dat we relevantie aan adverteerders kunnen bieden zonder dat daarbij sprake is van retargeting of interesseprofielen. Ideaal voor de bezoeker en adverteerder.” aldus Niels Stam, Teammanager Digital Ster.

Marco Ruivenkamp, Managing Director SpotX: “Na uitgebreid testen zijn we blij dat we vanaf vandaag samen met technologiepartner adscience uitgevers zoals Ster een nieuwe manier van online adverteren in de Benelux kunnen aanbieden. En dat we de markt kunnen laten zien dat via het No Consent Advertising platform, gericht adverteren zonder retargeting en profielopbouw, en dus met respect voor de privacy van de eindgebruiker, prima werkt”.

NPO was betrokken bij de ontwikkeling van deze nieuwe advertentiemethode en is hierover vanuit het oogpunt van privacy zeer te spreken.

Voor meer informatie
Niels Stam, Ster, tel. 035 672 55 00 / niels.stam@ster.nl
Oscar Peter, Head of Business Development ORTEC, tel. 020 217 00 41 / oscar.peter@ortec.com
Cherish Wirabangsa, Marketing Communicatie SpotX, tel. 06 10203752 / cwirabangsa@spotx.tv

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

15 oktober

NMO Kijkonderzoek & Addressable TV: Speciaal webinar voor de gebruikers van TV-data

Vanaf 14 oktober zijn addressable tv-campagnes te herkennen in de metingen van het NMO Kijkonderzoek en

24 september

Foto’s Screenforce Day 2024

Dinsdag 24 september presenteerden wij ‘Screenforce Day 2024 | The Future Of TV Advertising’. Bekijk hier

26 september

TV Masters

Ben jij een startende mediaprofessionals aan adverteerders- of bureaukant en wil je alles leren over TV?

Data-Driven Marketing Analyst

Abovo Maxlead is per direct op zoek naar een Data-Driven Marketing Analyst Als Data-Driven Marketing Analyst bij Abovo Maxlead speel je

Media Consultant

Media Reverse is een snel groeiend, transparant en full service mediabureau. Ze zijn daarom altijd op zoek naar enthousiaste nieuwe teamgenoten

Senior Media Consultant

Abovo Media is per direct op zoek naar een Senior Media Consultant. Ben jij ondernemend ingesteld en durf jij jouw kritische

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met