Voor het tweede opeenvolgende jaar organiseerde SPOT – in samenwerking met iMMovator – een speciale IBC Tour op de International Broadcast Convention in de RAI in Amsterdam. In totaal kregen dertig deelnemers afkomstig van mediabureaus, adverteerders en broadcasters op 14 en 15 september een twee uur durende tour.
De deelnemers bezochten belangrijke fabrikanten op het gebied van synchronized advertising, HbbTV, targetted advertising en 2nd screen toepassingen. Onder leiding van iMMovator’s George Freriks gingen de deelnemers onder andere langs bij onderstaande aanbieders:
- Yospace: targetted advertising via kabel en OTT waarbij broadcast signaal overschreven wordt
- 24i Media: ontwikkelaar van onder meer HbbTV applicaties, bijvoorbeeld voor SBS (Champions League en ING interactieve campagne)
- Kantar Media: Onderzoeksbureau in Nederland verantwoordelijk voor online video panel SKO en aanbieder van synchronisatie software en verwerking settopbox-data
- Ericsson: naast broadcast operator van publieke omroep ook leverancier van online video platform van bijvoorbeeld SBS
- DVB: Europees innovatiecentrum en aanbieder van 2nd screen toepassingen voor discriptieve audio in samenwerking met BBC en Dolby en van companion screens met synchrone informatie over acteurs van TV-programma’s
- Sony: speciale aandacht voor 4K en ultra HDR TV content die zowel voor VOD als voor broadcast geschikt is door nieuwe compressietechniek
- Fraunhofer: Duits innovatiecentrum en onder andere aanbieder van HbbTV 2.0 platform dat door Smartclip gebruikt wordt en binnenkort door het Duitse Pro Sieben voor ad insertion.
Future Zone
Ook dit jaar werd weer een bezoek gebracht aan de Future Zone, waar nieuwe oplossingen gepresenteerd worden die nog in een bèta versie zijn. Zo liet de R&D afdeling van BBC een fantastische toepassing zien van 4K materiaal en het gebruik van meerdere audio feeds onder één video. Belangrijkste thema van de Future Zone dit jaar waren de beta versies van virtual reality toepassingen. Veelal betreft het hier kleinschalige start-ups op zoek naar investeerders om hun productie te financieren.
Het is voor de tweede keer dat SPOT in samenwerking met iMMovator deze tour organiseerde. Voorafgaand vertelde George Freriks, business consultant verbonden aan iMMovator, in SPOTNews over deze IBC Tour.
Over de IBC
De IBC was dit jaar van 10 tot en met 15 september in de Amsterdam RAI. Met 55.128 bezoekers, meer dan 1800 fabrikanten in 14 hallen en 250 sprekers was dit de succesvolste editie tot nu toe. De IBC is dé Broadcast beurs van Europa en een fenomeen op het gebied van TV en tegenwoordig ook online video.
Ga voor een impressie van het bezoek naar onze Facebook-pagina.