Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

22/01/20
Supermarktomzetten 2019 vergeleken met mediabestedingen

Onderzoeksbureau Nielsen heeft op 22 januari de marktaandelen van de supermarkten over 2019 gepubliceerd. Hieruit blijkt dat Albert Heijn nog altijd goed is voor één derde van de markt en dat Jumbo de grootste groeier was in aandeel. Screenforce heeft deze aandelen in verkoop vergeleken met de aandelen in de mediabestedingen.

110 nieuwe vestigingen in 2019
Het aantal vestigingen van de top 15 supermarkten in Nederland is gestegen met 110 stuks naar 3.962. De grootste stijgers waren Jumbo met 51 nieuwe vestigingen en Coop met 24 nieuwe vestigingen. Marktleider Albert Heijn staat op plek 3 van de grootste stijgers met 10 nieuwe vestigingen. Met 980 vestigingen is Albert Heijn wel de grootste supermarktketen, gevolgd door Jumbo met 669 vestigingen en Aldi met 494 vestigingen. Opvallend is dat Aldi geen nieuwe vestigingen geopend heeft en zelfs een gesloten heeft.

Jumbo grootste stijger in aandeel
Hoewel Albert Heijn net als in 2018 ook in 2019 goed is voor ruim één derde van de supermarktomzet, is Jumbo de grootste stijger. Zij zag haar marktaandelen groeien van 19,2% in 2018 naar 21,0% in 2019. Het lijkt erop dat Jumbo de speler is geworden die de groei van Lidl een halt heeft toegeroepen. Lidl zag haar aandeel ligt dalen naar 10,7%. Buiten de top 3 deed Coop de beste zaken met een groei in aandeel van 3,3% naar 3,7%.

1. Spar exclusief Spar Enjoy en Spar Express. 2. De Aldi cijfers zijn veranderd van inschatting naar daadwerkelijke cijfers voor 2018 en 2019.

Afschaffing bureaucommissie vertekent beeld van mediabestedingen
Nielsen rapporteer over 2019 een totale mediabesteding van € 433 miljoen. Dit is een daling van 8% ten opzichte van 2018. De afschaffing van de 15% bureaucommissie in 2019 bij de meeste media vertekent het beeld enigszins. In bovenstaand figuur is gekeken naar het aandeel ten opzichte van elkaar in de media- en TV-bestedingen. We noemen dit het share of voice. Waar Albert Heijn goed is voor 34,9% van de omzetten hoeft ze hiervoor maar 26,5% van de totale mediabestedingen te investeren. Ook Jumbo profiteert van een marktleidersbonus. Voor een aandeel van ‘maar’ 16,5% in de mediabestedingen realiseert zij wel 21,0% van de omzetten. Uiteraard spelen hierbij andere elementen mee zoals het aantal vestigingen (fors gestegen bij Jumbo), de prijs, kortingen en spaaracties.

De top 3 op grote afstand van de rest
Albert Heijn, Jumbo en Lidl vormen samen op volgorde de top 3. Ze doen dit met een duidelijke afstand ten opzichte van de rest. Ze hebben alle drie een double digit aandeel in de omzet, in het aantal filialen en in de bestedingen. Met elkaar zijn ze goed voor 67% van de supermarktomzet, voor 52% van alle filialen en voor 66% van alle mediabestedingen.

 

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

28/01/19

In de retailmarkt leidt hoge Share Of Voice tot groter aandeel in omzet

Kennis Nieuws Onderzoek

Voor een artikel in Fonk heeft onderzoeksbureau Nielsen de marktaandelen van de retailers geïnventariseerd in de omzetten van 2017 en 2018. Uit deze analyse blijkt

Topics: Mediabestedingen, Reclame-effect

Projectcoördinator

Heb je oog voor zowel hoofdlijnen als details? Ben je oplossingsgericht en ga je geen

PR Manager

Paramount Global (NASDAQ: PARA, PARAA) is a leading global media and entertainment company that creates

(Junior) Digital Campaign Manager

Talpa Media Solutions is de verkooporganisatie voor vier Nederlandse commerciële televisiezenders SBS6, Net5, Veronica, SBS9

6 september

Cross Media Café: Nieuwsvoorziening van de Toekomst

Op dinsdag 6 september organiseren we in samenwerking met Beeld & Geluid weer een gloednieuw

12 september

‘Best of IBC-tour’ 2022

Van 9 tot en met 12 september vindt in RAI Amsterdam de International Broadcast Convention

9 -
12 september

IBC 2022

Van 9-12 september 2022 is de International Broadcasting Convention, ’s werelds meest invloedrijke media, entertainment

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en