Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

14/10/15
Television International Key Facts 2015

IP Network en de RTL Group hebben de Television International Key Facts van 2015 gepresenteerd. Het TV-jaarboek is een interactieve database met gegevens over 35 Europese landen en Brazilië, China, Japan en de Verenigde Staten.

De editie van dit jaar richt zich op het thema ‘In de wereld van video draait alles om TV’. Ondanks het ‘digitale tijdperk’ is TV nog altijd de favoriet van het grote publiek, en de digitale revolutie betekent voor TV interessante nieuwe uitdagingen op het gebied van inhoud, kijkcijfermetingen en reclame.

In 2014 bleef de gemiddelde kijktijd in Europa stijgen: gemiddeld +3 minuten
In Europa steeg de gemiddelde dagelijkse kijktijd met drie minuten naar drie uur en 57 minuten per dag*. Dit is de langste kijktijd die ooit is gemeten in de Television International Key Facts.

Wereldwijd is de kijktijd met drie uur en 13 minuten per dag min of meer stabiel. De Europese kijktijd ligt boven het gemiddelde, terwijl Noord-Amerika en het Midden-Oosten met respectievelijk vier uur en 37 minuten en vier uur en 29 minuten per dag nog langer kijken. Op de Europese primetime – maandag tot en met vrijdag rond 21.15 uur – kijken er 276 miljoen mensen TV.

Hoogste TV-consumptie Roemenië
De hoogste TV-consumptie is voor het derde jaar op rij gemeten in Roemenië, met gemiddeld vijf uur en 40 minuten per dag. De hoogste stijging ten opzichte van het afgelopen jaar is gemeten in Polen: 13 minuten meer dan in 2013, bij een totale kijktijd van vier uur en 20 minuten.

In Duitsland was de kijktijd met drie uur en 41 minuten stabiel; Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk hadden beide hetzelfde gemiddelde. In Zuid-België steeg de kijktijd met drie minuten (tot drie uur en 53 minuten) en in Noord-België met vier minuten (tot drie uur en 21 minuten).

Live-evenementen blijven publiekstrekkers

De finale van het wereldkampioenschap voetbal in Brazilië was in Duitsland goed voor het hoogste kijkcijfer ooit; bijna 35 miljoen Duitsers zaten aan de buis gekluisterd, goed voor een marktaandeel van 86 procent (exclusief alle mensen die buitenshuis keken).

De grote nationale evenementen trekken ieder jaar het grootste publiek. In 2014 werd de jaarlijkse viering van het Chinese nieuwjaar bekeken door 210 miljoen mensen, en de Super Bowl was in de VS goed voor 113 miljoen kijkers.

Apparatuur: nieuwe apparaten worden steeds meer gebruikt

 

In Europa steeg de doordringingsgraad van de smartphone tot 67 procent (tegen 53 procent in 2013). In Denemarken, Finland en Estland heeft dat percentage de 100 al gehaald.

Programmatrends: innovatie en sociale experimenten

Op het gebied van fictie en dramaseries zijn er twee trends zichtbaar. Lokale series en producties worden steeds populairder, zoals Deutschland 83 (RTL Television), Broadchurch (ITV) en Refugiados (Antena 3). Daarnaast is er wereldwijd een grote stijging van donkere en verontrustende producties, vaak gebaseerd op waargebeurde verhalen, zoals The Missing (VK) en Under Suspicion (Spanje). Ook historische thema’s worden steeds populairder.

Ook gefilmde sociale experimenten doen het goed. Mensen worden in ongebruikelijke situaties gezet, vaak zonder dat er prijzengeld te winnen valt, zoals bij Ja Jan (België), Klædt af (Denemarken) en 10,000BC (VK), een BBC-productie.

Technische innovaties in de documentairesector hebben het genre een nieuwe impuls gegeven. 3D-, 4K- of 8K-beelden hebben programma’s over natuur en het dierenrijk nieuw leven ingeblazen.

Entertainment blijft zichzelf vernieuwen. Hoewel de talent- en realityshows die van oudsher al sterk waren (Got Talent, Your Face Sounds Familiar, The Voice) nog altijd een zeer groot publiek trekken, zijn er ook ongebruikelijke, vreemde en grappige nieuwe concepten ontwikkeld zoals Popster, Skin Wars, Man v Fly, Wild Things and Labor Games.

* Cijfers voor alle personen, tenzij anders vermeld.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

07/01/20

Jaarpersbericht TV kijkcijfers SKO: Nederlander kijkt 156 minuten per dag TV

SKO logo

Nieuws Onderzoek Persberichten

De Nederlander keek in 2019 gemiddeld 156 minuten per dag televisie (2 uur en 36 minuten); dit is gelijk aan de kijktijd in 2018. Het

Topics: Kijkcijfers

30/08/16

TV-reclamemarkt komt uit op € 482 mio in eerste helft 2016

Onderzoek

De TV-reclamemarkt is uitgekomen op € 482 mio in de eerste helft van 2016. Een groei van 5,6% ten opzichte van 2015. Een deel van

Topics: Kijkcijfers, Mediabestedingen, TV Jaarrapport, TV-reclame

25/07/23

Nieuw onderzoek biedt inzicht in het kijkgedrag in de Europese huiskamers

Onderzoek Nieuws

Het ‘the new life of the living room’ onderzoek is internationaal gezien het grootste onderzoek naar kijkgedrag. Het is in februari 2023 door RTL Ad

Topics: HbbTV, Kijkcijfers, Targetted TV Advertising, Techniek

24 september

Screenforce Day 2024 | The Future Of TV Advertising

Maak je klaar voor een middag Future of TV Advertising tijdens Screenforce Day 2024! We hebben

26 september

TV Masters

Ben jij een startende mediaprofessionals aan adverteerders- of bureaukant en wil je alles leren over TV?

10 oktober

Ster focus op 2025

Natuurlijk wordt er ieder jaar uitgekeken naar de zomervakantie, maar vooral ook naar komend kalenderjaar. En

Media Consultant

Media Reverse is een snel groeiend, transparant en full service mediabureau. Ze zijn daarom altijd op zoek naar enthousiaste nieuwe teamgenoten

Radio- en TV Planner

Ben jij goed in het optimaliseren van reclamezendtijd op televisie en radio? Wil jij verantwoordelijk zijn voor het succes van reclamecampagnes

Account Manager/ Client Lead

Ad Alliance is op zoek naar een Account Manager/ Client Lead Als Client Lead ben je medeverantwoordelijk voor het behalen van

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met