IP Network en de RTL Group hebben de Television International Key Facts van 2015 gepresenteerd. Het TV-jaarboek is een interactieve database met gegevens over 35 Europese landen en Brazilië, China, Japan en de Verenigde Staten.
De editie van dit jaar richt zich op het thema ‘In de wereld van video draait alles om TV’. Ondanks het ‘digitale tijdperk’ is TV nog altijd de favoriet van het grote publiek, en de digitale revolutie betekent voor TV interessante nieuwe uitdagingen op het gebied van inhoud, kijkcijfermetingen en reclame.
In 2014 bleef de gemiddelde kijktijd in Europa stijgen: gemiddeld +3 minuten
In Europa steeg de gemiddelde dagelijkse kijktijd met drie minuten naar drie uur en 57 minuten per dag*. Dit is de langste kijktijd die ooit is gemeten in de Television International Key Facts.
Wereldwijd is de kijktijd met drie uur en 13 minuten per dag min of meer stabiel. De Europese kijktijd ligt boven het gemiddelde, terwijl Noord-Amerika en het Midden-Oosten met respectievelijk vier uur en 37 minuten en vier uur en 29 minuten per dag nog langer kijken. Op de Europese primetime – maandag tot en met vrijdag rond 21.15 uur – kijken er 276 miljoen mensen TV.
Hoogste TV-consumptie Roemenië
De hoogste TV-consumptie is voor het derde jaar op rij gemeten in Roemenië, met gemiddeld vijf uur en 40 minuten per dag. De hoogste stijging ten opzichte van het afgelopen jaar is gemeten in Polen: 13 minuten meer dan in 2013, bij een totale kijktijd van vier uur en 20 minuten.
In Duitsland was de kijktijd met drie uur en 41 minuten stabiel; Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk hadden beide hetzelfde gemiddelde. In Zuid-België steeg de kijktijd met drie minuten (tot drie uur en 53 minuten) en in Noord-België met vier minuten (tot drie uur en 21 minuten).
Live-evenementen blijven publiekstrekkers
De finale van het wereldkampioenschap voetbal in Brazilië was in Duitsland goed voor het hoogste kijkcijfer ooit; bijna 35 miljoen Duitsers zaten aan de buis gekluisterd, goed voor een marktaandeel van 86 procent (exclusief alle mensen die buitenshuis keken).
De grote nationale evenementen trekken ieder jaar het grootste publiek. In 2014 werd de jaarlijkse viering van het Chinese nieuwjaar bekeken door 210 miljoen mensen, en de Super Bowl was in de VS goed voor 113 miljoen kijkers.
Apparatuur: nieuwe apparaten worden steeds meer gebruikt
In Europa steeg de doordringingsgraad van de smartphone tot 67 procent (tegen 53 procent in 2013). In Denemarken, Finland en Estland heeft dat percentage de 100 al gehaald.
Programmatrends: innovatie en sociale experimenten
Op het gebied van fictie en dramaseries zijn er twee trends zichtbaar. Lokale series en producties worden steeds populairder, zoals Deutschland 83 (RTL Television), Broadchurch (ITV) en Refugiados (Antena 3). Daarnaast is er wereldwijd een grote stijging van donkere en verontrustende producties, vaak gebaseerd op waargebeurde verhalen, zoals The Missing (VK) en Under Suspicion (Spanje). Ook historische thema’s worden steeds populairder.
Ook gefilmde sociale experimenten doen het goed. Mensen worden in ongebruikelijke situaties gezet, vaak zonder dat er prijzengeld te winnen valt, zoals bij Ja Jan (België), Klædt af (Denemarken) en 10,000BC (VK), een BBC-productie.
Technische innovaties in de documentairesector hebben het genre een nieuwe impuls gegeven. 3D-, 4K- of 8K-beelden hebben programma’s over natuur en het dierenrijk nieuw leven ingeblazen.
Entertainment blijft zichzelf vernieuwen. Hoewel de talent- en realityshows die van oudsher al sterk waren (Got Talent, Your Face Sounds Familiar, The Voice) nog altijd een zeer groot publiek trekken, zijn er ook ongebruikelijke, vreemde en grappige nieuwe concepten ontwikkeld zoals Popster, Skin Wars, Man v Fly, Wild Things and Labor Games.
* Cijfers voor alle personen, tenzij anders vermeld.