De halve finale van het Eurovisie Songfestival met Trijntje Oosterhuis op 19 mei bereikte het afgelopen jaar de meeste Twitteraars. In totaal 476.464. Deze Twitteraars zagen 42.704.592 Tweets over deze uitzending. Dit blijkt uit het Jaaroverzicht 2015 van de GfK Twitter TV Ratings van SPOT.
De EK kwalificatiewedstrijden van het Nederlands Elftal domineren het jaaroverzicht van de sportprogramma’s. Met een Twitterbereik van 453.620 is de interland Turkije – Nederland van 6 september het grootste sportprogramma. NPO 1 was met 295.452.774 Twitter Impressies veruit de grootste zender onder de Twitteraars het afgelopen jaar.
Einde GfK Twitter TV Ratings
Met het Jaaroverzicht 2015 komt er ook een einde aan de wekelijkse GfK Twitter TV Ratings (voorheen Social TV Ratings) die SPOT de afgelopen drie jaar publiceerde. Twitter heeft internationaal besloten om de samenwerking met lokale TV-onderzoeksbureaus, zoals GfK te beëindigen. SPOT publiceerde in samenwerking met GfK sinds januari 2015 wekelijks Top 20 van Twitterberichten over TV-programma’s, sportprogramma’s en -zenders.
De GfK Twitter TV Ratings laten per programma en zender zien hoeveel mensen erover getwitterd hebben. De cijfers geven inzicht in het aantal tweets, het aantal unieke twitteraars, het aantal twitteraars dat een tweet heeft gezien en het aantal impressies.
Uitleg terminologie
Twitter bereik: aantal personen dat Tweets over de specifieke uitzending heeft gezien
Twitter impressies: aantal Tweets dat over de specifieke uitzending is gezien
Twitteraars: aantal unieke personen dat over de specifieke uitzending of zender heeft getwitterd
Tweets: aantal Twitter berichten dat betrekking heeft op de specifieke uitzending of zender