Uit een gezamenlijk onderzoek van Deloitte, SPOT en GfK blijkt dat Nederlanders vaak iets nieuw leren van TV-programma’s. Ook beïnvloedt TV het denken meer dan andere media en ondernemen kijkers vaak actie naar aanleiding van TV-reclame. Het eerste deel is in september gepresenteerd tijdens het SPOT on TV Event.
Van de ondervraagden was 66% het eens met de stelling ‘Televisie kan de manier waarop mensen denken meer beïnvloeden dan andere media’. En 60% was het eens met de stelling ‘Ik leer vaak iets nieuws van TV-programma’s’. Negatieve gevoelens over TV blijken niet breed te leven, het zijn met name ouderen die dit beamen. Van de 65-plussers is 58% het eens met de stelling ‘Ik maak me zorgen over de negatieve effecten van TV-programma’s’. Maar van de 13 tot en met 17-jarigen is slechts 21% het hiermee eens. Van alle manieren van adverteren heeft TV-reclame de grootste invloed op consumenten. Van alle Nederlanders noemt 52% TV als zijnde ‘de manier van adverteren met de grootste invloed op mij persoonlijk’. Onder 18 tot en met 34-jarigen is dit percentage zelfs 64%. Andere mediumtypen zoals folders, radio en kranten volgen op ruime afstand.
TV zet aan tot actie
Ruim een kwart van alle Nederlanders, 26%, antwoordt dat zij de afgelopen 12 maanden actie ondernomen hebben naar aanleiding van TV-reclame. Voor 18-34 jarigen is dit percentage zelfs 36%. Het betreft dan vaak het product kopen, met anderen over de TV-reclame praten, de website bezoeken, of het product googelen. Tijdens het TV-kijken zijn Nederlanders vaak bezig met allerlei activiteiten. Met elkaar praten en telefoneren, maar ook op internet naar informatie zoeken en via social media communiceren over hetgeen ze op TV zien. Zo geeft aan 34% van de ondervraagden aan via internet te communiceren over het TV-programma waar ze naar kijken. Daar hebben ze allerlei redenen voor. Het maakt het TV-kijken leuker, het maakt het TV-kijken meer een gemeenschappelijke ervaring en het verrijkt het kijken omdat je meer over het programma leert.
Extra publicatie en volledig rapport
Het onderzoeksrapport Exponential growth in digital technology is eerder al gepubliceerd en beschikbaar via onze website. De extra publicatie van de onderzoeksresultaten zijn in de vorm van een infographic op de website gepubliceerd.