Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

27/01/20
TV-content zet vaker aan tot online surfgedrag

Video Highlights Trends in Digitale Media 2019 onderzoek

TV-content, iets dat men op TV heeft gezien, brengt consumenten steeds vaker in beweging. Als men op het internet surft tijdens het TV-kijken, is dat steeds vaker naar aanleiding van TV-content. In 2019 geldt dit voor 61% van de Nederlanders. In 2018 was dit nog 54%. Ook bij het doen van online aankopen tijdens het TV-kijken is TV-content vaak de reden. Eén op de vijf consumenten doet dit. De Smart TV wordt zowel in bezit als in gebruik steeds meer een vast onderdeel in de Nederlandse huishoudens. Van alle huishoudens beschikt meer dan de helft over een Smart TV. In meer dan 54% van deze huishoudens is dit een Samsung. Niet de hoogte van de kosten of de scherpte van de aanbieding maar de mogelijkheid om te kijken waar en wanneer je wilt en het grote aanbod aan films en series blijken de belangrijkste redenen te zijn voor het gebruik van Video On Demand-platforms. Dit zijn enkele uitkomsten van de nieuwste editie van het Trends in Digitale Media onderzoek van GfK. Screenforce presenteert de video highlights.

Bezit Smart TV blijft groeien
Van alle Nederlanders bezit 52% een Smart TV. Het grootste merk in dit segment is Samsung, dat goed is voor 54% van het smart TV bezit. Philips en LG volgen op grote afstand met respectievelijk 17% en 16% aandeel. Het voordeel van een smart TV is dat je toegang krijgt tot online platforms op je TV-toestel. Ditzelfde effect kun je ook bewerkstelligen door de aansluiting van een mediacenter op je TV. Van alle ondervraagden heeft 21% er een aangesloten. De grootste merken hierin zijn Google Chromecast (73% onder de bezitters) en Apple TV (23% onder de bezitters).

Apps van Videoland, Fox Sports en Netflix meest geïnstalleerd; YouTube minder gebruikt
YouTube, Netflix en Videoland zijn de meest geïnstalleerde video apps op de smartphone en tablet. YouTube wordt relatief vaker bekeken op de smartphone en Netflix en Videoland relatief vaker op de tablet. De gouden regel gaat hier dus wederom op: hoe langer de (meeste) content, hoe groter het scherm. De gebruikers van de bekende video-apps laten een opvallend beeld zien. Netflix blijft doorgroeien en wordt nu door 51% van de respondenten gebruikt. Opvallend is dat het gebruik van de apps van YouTube en NPO Start gedaald zijn in 2019. Het belangrijkst apparaat voor de VOD-platforms is het TV-toestel. Disney+, Netflix, Videoland, NLZiet en HBO, allemaal worden ze veruit het meest geconsumeerd via het TV-toestel.

TV zet steeds vaker aan tot surfen
TV activeert de kijker. Als men tijdens het TV-kijken online surft is dat vaak (12%) of soms (49%) naar aanleiding van iets dat men op TV heeft gezien. Vorig jaar waren deze percentages lager. Online aankopen doen tijdens het TV-kijken is eveneens regelmatig naar aanleiding van iets dat men op TV heeft gezien: in 2019 vaak 2% en soms 16%.

TV-kijken via de smartphone neemt verder toe
De digitale kijker kijkt naar TV-programma’s op diverse apparaten. Hij kijkt het vaakst via het TV-toestel. Dit percentage is al jaren stabiel rond de 91%. Het gebruik van de smartphone als device om TV te kijken neemt verder toe en is nu bijna net zo groot als de tablet. Screenforce ziet dit ook terug in de cijfers die zij van de distributeurs krijgen over het aantal TV live streams dat door hun abonnees geconsumeerd wordt. De daling van PC en de laptop voor het kijken van TV zet verder door. Toch wordt de laptop nog net zo vaak gebruikt als de smartphone en tablet.

Muziek is de belangrijkste videocategorie op YouTube
Uit de 2019 editie van Trends In Digitale Media blijkt dat YouTube video’s meer op smartphones dan op tablets of andere devices geconsumeerd worden. De meest populaire videocategorie op YouTube is by far muziek. Van de respondenten bekijkt of beluisterd 67% YouTube muziekvideo’s. Op nummer 2 staan de tutorial video’s met 29%. Muziek is ook de langste bekeken categorie op YouTube. Respondenten kijken gemiddeld 48 minuten per week, gevolgd door influencers die 13 minuten kijktijd per week krijgen.

Nederlands zijn niet gevoelig voor aantrekkelijke aanbieding voor VOD abonnement
Voor Nederlanders die gebruik maken van betaalde videodiensten zijn de belangrijkste redenen: (1) ontspanning, (2) de mogelijkheid om te kijken waar en wanneer je wilt en (3) toegang tot een groot aanbod. Opvallend is dat Nederlanders de kosten of aanbieding van een abonnement, bingewatchen en de mogelijkheid om vooruit te kijken over het algemeen niet heel belangrijk vinden. Deze redenen staan helemaal onderaan qua prioriteiten. Men stelt het wel op prijs dat het gebruik van RTL XL, RTL Telekids, KIJK, YouTube, NPO Start en NPO Zapp gratis is.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

23/09/22

Grootste deel van mediatijd (37%) wordt besteed aan kijken

Nieuws Onderzoek

Het Engelse multimediaonderzoek IPA TouchPoints levert interessante Insights over de actuele mediaconsumptie De data zijn afkomstig van een representatieve steekproef van 6.000 personen in Engeland

Topics: Tijdsbestedings- onderzoek Mediatijd

07/07/22

Jongerenonderzoek 2022

Nieuws Onderzoek

Het gedrag van jongeren onder de loep Mediahuis, Wayne Parker Kent en MediaTest presenteren de 6e editie van hun befaamde jaarlijkse Jongerenonderzoek. Wij delen hier

Topics: Jongeren en media

01/02/22

Het vooruitkijken van TV-programma’s neemt toe, vooral onder jongeren

Nieuws Onderzoek Persberichten

Belangrijkste video-ontwikkelingen uit Trends in Digitale Media 2021 Screenforce heeft de belangrijkste video-ontwikkelingen uit het Trends in Digitale Media onderzoek onder internettende Nederlanders samengevat. Zo

Topics: Jongeren en media, Techniek

Manager Public Affairs Benelux

Discovery Networks is één van de toonaangevende concerns in de media-entertainmentindustrie. In Amsterdam werken we

B2B Marketing Manager Events

Het B2B Marketing team is onderdeel van het saleshuis Media Solutions en heeft als doel

Senior Creatief Strateeg

Ben jij die allround Senior Creatief Strateeg die voor ambitieuze adverteerders van Nederland wil werken?

6 -
7 december

The Future of TV Advertising Global

Op dinsdag 6 en woensdag 7 december keert The Future of TV Advertising Global –

15 december

Nationaal Reclamerechtcongres 2022 – donderdag 15 december

Een dag vol netwerkmogelijkheden, actuele onderwerpen en een boeiende mix aan sprekers: dat is het

12 januari

Koffiedik Kijken 2022

Op donderdag 12 januari komt de marketingcommunicatie-industrie samen in het Koninklijk instituut voor de Tropen

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en