Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

27/01/20
TV-content zet vaker aan tot online surfgedrag

Video Highlights Trends in Digitale Media 2019 onderzoek

TV-content, iets dat men op TV heeft gezien, brengt consumenten steeds vaker in beweging. Als men op het internet surft tijdens het TV-kijken, is dat steeds vaker naar aanleiding van TV-content. In 2019 geldt dit voor 61% van de Nederlanders. In 2018 was dit nog 54%. Ook bij het doen van online aankopen tijdens het TV-kijken is TV-content vaak de reden. Eén op de vijf consumenten doet dit. De Smart TV wordt zowel in bezit als in gebruik steeds meer een vast onderdeel in de Nederlandse huishoudens. Van alle huishoudens beschikt meer dan de helft over een Smart TV. In meer dan 54% van deze huishoudens is dit een Samsung. Niet de hoogte van de kosten of de scherpte van de aanbieding maar de mogelijkheid om te kijken waar en wanneer je wilt en het grote aanbod aan films en series blijken de belangrijkste redenen te zijn voor het gebruik van Video On Demand-platforms. Dit zijn enkele uitkomsten van de nieuwste editie van het Trends in Digitale Media onderzoek van GfK. Screenforce presenteert de video highlights.

Bezit Smart TV blijft groeien
Van alle Nederlanders bezit 52% een Smart TV. Het grootste merk in dit segment is Samsung, dat goed is voor 54% van het smart TV bezit. Philips en LG volgen op grote afstand met respectievelijk 17% en 16% aandeel. Het voordeel van een smart TV is dat je toegang krijgt tot online platforms op je TV-toestel. Ditzelfde effect kun je ook bewerkstelligen door de aansluiting van een mediacenter op je TV. Van alle ondervraagden heeft 21% er een aangesloten. De grootste merken hierin zijn Google Chromecast (73% onder de bezitters) en Apple TV (23% onder de bezitters).

Apps van Videoland, Fox Sports en Netflix meest geïnstalleerd; YouTube minder gebruikt
YouTube, Netflix en Videoland zijn de meest geïnstalleerde video apps op de smartphone en tablet. YouTube wordt relatief vaker bekeken op de smartphone en Netflix en Videoland relatief vaker op de tablet. De gouden regel gaat hier dus wederom op: hoe langer de (meeste) content, hoe groter het scherm. De gebruikers van de bekende video-apps laten een opvallend beeld zien. Netflix blijft doorgroeien en wordt nu door 51% van de respondenten gebruikt. Opvallend is dat het gebruik van de apps van YouTube en NPO Start gedaald zijn in 2019. Het belangrijkst apparaat voor de VOD-platforms is het TV-toestel. Disney+, Netflix, Videoland, NLZiet en HBO, allemaal worden ze veruit het meest geconsumeerd via het TV-toestel.

TV zet steeds vaker aan tot surfen
TV activeert de kijker. Als men tijdens het TV-kijken online surft is dat vaak (12%) of soms (49%) naar aanleiding van iets dat men op TV heeft gezien. Vorig jaar waren deze percentages lager. Online aankopen doen tijdens het TV-kijken is eveneens regelmatig naar aanleiding van iets dat men op TV heeft gezien: in 2019 vaak 2% en soms 16%.

TV-kijken via de smartphone neemt verder toe
De digitale kijker kijkt naar TV-programma’s op diverse apparaten. Hij kijkt het vaakst via het TV-toestel. Dit percentage is al jaren stabiel rond de 91%. Het gebruik van de smartphone als device om TV te kijken neemt verder toe en is nu bijna net zo groot als de tablet. Screenforce ziet dit ook terug in de cijfers die zij van de distributeurs krijgen over het aantal TV live streams dat door hun abonnees geconsumeerd wordt. De daling van PC en de laptop voor het kijken van TV zet verder door. Toch wordt de laptop nog net zo vaak gebruikt als de smartphone en tablet.

Muziek is de belangrijkste videocategorie op YouTube
Uit de 2019 editie van Trends In Digitale Media blijkt dat YouTube video’s meer op smartphones dan op tablets of andere devices geconsumeerd worden. De meest populaire videocategorie op YouTube is by far muziek. Van de respondenten bekijkt of beluisterd 67% YouTube muziekvideo’s. Op nummer 2 staan de tutorial video’s met 29%. Muziek is ook de langste bekeken categorie op YouTube. Respondenten kijken gemiddeld 48 minuten per week, gevolgd door influencers die 13 minuten kijktijd per week krijgen.

Nederlands zijn niet gevoelig voor aantrekkelijke aanbieding voor VOD abonnement
Voor Nederlanders die gebruik maken van betaalde videodiensten zijn de belangrijkste redenen: (1) ontspanning, (2) de mogelijkheid om te kijken waar en wanneer je wilt en (3) toegang tot een groot aanbod. Opvallend is dat Nederlanders de kosten of aanbieding van een abonnement, bingewatchen en de mogelijkheid om vooruit te kijken over het algemeen niet heel belangrijk vinden. Deze redenen staan helemaal onderaan qua prioriteiten. Men stelt het wel op prijs dat het gebruik van RTL XL, RTL Telekids, KIJK, YouTube, NPO Start en NPO Zapp gratis is.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

29/03/17

TV kijken een stuk groter dan sociale platforms

Nieuws Onderzoek

Begin dit jaar heeft Newcom Research & Consultancy de zevende editie van het Nationale Social Media Onderzoek 2017 gepubliceerd. Als we deze cijfers vergelijken met de

Topics: Jongeren en media, Kijkcijfers

06/05/15

Unieke samenwerking tussen alle grote mediabedrijven

Onderzoek

De Verenigde Internet Exploitanten (VINEX) en Stichting KijkOnderzoek (SKO) hebben gezamenlijk hun handtekening gezet onder het contract voor het Nederlands Online Bereik Onderzoek (NOBO).  NOBO, dat

Topics: 2nd screening, Online Video, Tijdsbestedings- onderzoek Mediatijd

16 maart

Foto’s TV Jaarrapport 2022

Donderdag 16 maart presenteerde Screenforce het TV Jaarrapport van 2022. Bekijk hier alle foto’s van

30 november

Webinar: International Knowledge Exchange on Audience Measurement

Op donderdag 30 november krijgt de internationale media- en reclame-industrie een online update en de gelegenheid

5 -
6 december

The Future of TV Advertising Global 2023

Nieuwe sprekers toegevoegd Op dinsdag 5 en woensdag 6 december vindt in Londen de zesde

Data Analist Video

Talpa Network is per direct op zoek naar Data Analist Video. Als Data analist Video kom je terecht in het Data Analytics

Research & Public Affairs Expert

Ben jij een ervaren (media)onderzoeker met een liefde voor TV en video? Heb je de gave om iets ingewikkelds, makkelijk uit

Inventory Planner

Ster zoekt ter uitbreiding van het team een energieke inventory planner met een goed analytisch vermogen. Je bent verantwoordelijk voor het

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met