Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

29/03/17
TV kijken een stuk groter dan sociale platforms

Begin dit jaar heeft Newcom Research & Consultancy de zevende editie van het Nationale Social Media Onderzoek 2017 gepubliceerd. Als we deze cijfers vergelijken met de cijfers van SKO wordt duidelijk dat TV kijken een stuk groter is dan het gebruik van sociale platforms. In 2016 keken 13,2 miljoen Nederlanders van 15 jaar en ouder naar TV-content. Het aantal gebruikers van WhatsApp en Facebook is volgens het Newcom-onderzoek een stuk lager met achtereenvolgens 10,9 en 10,4 miljoen gebruikers.

Instagram bijna evenveel dagelijkse gebruikers als YouTube
Van de sociale platforms heeft WhatsApp volgens Newcom de meeste gebruikers (10,9 miljoen). Instagram is relatief gezien één van de snelst groeiende sociale platforms van ons land (3,2 miljoen gebruikers). Bovendien heeft Instagram bijna evenveel dagelijkse gebruikers (1,5 miljoen) als YouTube, dat een veel grotere gebruikersgroep heeft (namelijk 7,5 miljoen). Instagram is Twitter voorbij in totaal- en dagelijks gebruik en de mobiele foto-app heeft daarmee de online berichtendienst uit de top vijf verdrongen.

TV in vergelijking met social platforms een stuk groter
De cijfers van SKO maken duidelijk dat TV in vergelijking met de sociale platforms een stuk groter is. Dat geldt zowel voor het totaal als voor het dagelijks bereik. Totaal kijken 13,2 miljoen Nederlanders van 15 jaar en ouder TV en dagelijks kijken 10,3 miljoen Nederlanders TV.

Gebruik top-5 sociale platforms en TV (in miljoenen)

Instagram op elke leeftijd populair
Instagram stijgt in elke leeftijdsgroep, maar vooral onder de 40 jaar. Van de jongeren van 15 tot 19 jaar maakt nu maar liefst 66 procent gebruik van het platform, tegenover 58 procent vorig jaar.
Onder 20- tot 39-jarigen was de toename zelfs 12 procent (van 24 naar 36 procent). Van de 65 plussers maakt toch ook inmiddels 10 procent gebruik van Instagram (tegenover 4 procent vorig jaar).

Snapchatter kijkt vaker
LinkedIn groeide het afgelopen jaar niet in aantal gebruikers, maar zag het dagelijks gebruik wel iets toenemen: van 0,3 naar 0,4 miljoen, een toename van 33 procent. Ook Snapchat kreeg flink meer dagelijkse gebruikers (+77 procent), ondanks dat het platform met 1,6 miljoen gebruikers een bescheiden positie in Nederland heeft.

Tumblr en Foursquare dalen
Tumblr, op plek negen in de top tien van sociale platforms in Nederland, laat dit jaar een afname in dagelijks gebruik zien van -11 procent. Maar Foursquare spant de kroon: dat platform ziet het aantal dagelijkse gebruikers afnemen van 55.000 naar 46.000 (-16 procent).

Over dit artikel
Deze tekst is een bewerking van de publicatie op emerce.nl over het onderzoek van Newcom. De cijfers over de sociale platforms zijn uit dit artikel over het Newcom onderzoek afkomstig. Voor TV zijn de cijfers afkomstig van SKO, uitgedraaid voor dezelfde leeftijdsgroep, 15 jaar en ouder.

Het volledige rapport is gratis aan te vragen op de Newcom-site. Het Newcom-onderzoek is voor de zevende keer op rij gehouden. Ruim 8.000 respondenten van 15 jaar en ouder hebben in januari online de vragenlijst ingevuld.

Cijfers Trends in Digitale Media
GfK voert ook al een aantal jaren onderzoek uit naar de ontwikkelingen in het gebruik van digitale apparaten en digitale media in opdracht van een aantal media organisaties, waaronder Screenforce en PMA. Vorig jaar december is dit onderzoek ‘Trends in Digitale Media’ voor de elfde keer uitgevoerd. Daaruit blijkt bijvoorbeeld dat consumenten videodiensten gebruiken om verschillende redenen, dat 35% van alle Nederlanders een Smart-TV bezit en dat driekwart van de bezitters van een Smart-TV ook TV apps gebruikt. Op de Screenforce site staat een samenvatting van deze resultaten. De cijfers qua aantallen gebruikers van Facebook en Instagram zijn qua rangorde vergelijkbaar maar liggen qua absolute aantallen gebruikers iets lager dan in het Newcom-onderzoek.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

11/03/22

Verslag TV Jaarrapport 2021 | TV reclame in 2021 naar recordomzet

Nieuws

Op woensdag 9 maart vond de presentatie van het Screenforce TV Jaarrapport 2021 plaats. Wil jij de presentaties nog eens terugkijken? Of kon je er toch

Topics: Kijkcijfers, Mediabestedingen, Online Video, Reclame-effect, TV Jaarrapport, TV-reclame

01/02/22

Het vooruitkijken van TV-programma’s neemt toe, vooral onder jongeren

Nieuws Onderzoek Persberichten

Belangrijkste video-ontwikkelingen uit Trends in Digitale Media 2021 Screenforce heeft de belangrijkste video-ontwikkelingen uit het Trends in Digitale Media onderzoek onder internettende Nederlanders samengevat. Zo

Topics: Jongeren en media, Techniek

10/01/22

SKO Jaaroverzicht 2021

Nieuws Persberichten

De Nederlander keek in 2021 gemiddeld 154 minuten per dag naar televisiezenders (2 uur en 34 minuten); dit is 6 minuten minder dan in 2020.

Topics: Kijkcijfers

Radio- en TV Planner

Op de afdeling Sales Planning & Traffic zijn wij opzoek naar een nieuwe collega! Wil

Legal Counsel

Paramount is een van de grootste entertainment bedrijven ter wereld. Wij zijn expert in het

Freelance Communicatieadviseur TV

Wil jij werken voor een ambitieus mediabedrijf in Nederland? Ben je een bevlogen, initiatiefrijke Communicatieadviseur

7 juli

Wat is de status van het NMO? Ontdek het tijdens het webinar

Het nieuwe Nationaal Media Onderzoek (NMO) staat volop in de steigers. Op donderdag 7 juli

9 -
12 september

IBC 2022

Van 9-12 september 2022 is de International Broadcasting Convention, ’s werelds meest invloedrijke media, entertainment

6 oktober

Grand Prix Content Marketing

De Grand Prix Content Marketing is na twee jaren vol coronaleed terug, met een nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en