Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

02/09/24
TV-reclamemarkt komt in eerste helft 2024 uit op € 426 miljoen

Stabilisatie lineaire kijktijd in zicht.

De TV-reclamemarkt daalt de eerste helft van dit jaar met 3,3% en komt uit op € 426 miljoen. Op basis van deze cijfers en de vooruitzichten voor de rest van het jaar, verwacht Screenforce dat de markt in 2024 tussen de 1 en 2% zal krimpen. De TV-spotbestedingen daalden het eerste halfjaar met 4,1% en komen uit op € 374 miljoen. De non spotbestedingen stegen daarentegen met 2% ten opzichte van het eerste halfjaar van 2023 en komen uit op € 52 miljoen. De  kijktijd van de lineaire TV-zenders lijkt langzaamaan te stabiliseren en daalt de eerste helft van 2024 met nog maar 1,5% naar 130 minuten per dag. Dit zijn enkele uitkomsten uit het TV Halfjaarrapport 2024 dat op 3 september is gepubliceerd.

Alleen TV-spot daalt in eerste halfjaar
De TV-reclamemarkt komt in de eerste helft van dit jaar uit op € 426 miljoen aan investeringen, een daling van 3,3%. De bestedingen aan TV-reclame worden gerapporteerd  in spot- en non-spotbestedingen. Deze bestedingen worden zowel via de lineaire TV-zenders gerealiseerd als via de online video platforms van de Screenforce exploitanten. Van deze vier categorieën laat alleen TV-spot een daling laat zien in het eerste halfjaar.

De drie exploitanten realiseren een groter deel van hun advertentie-omzetten via hun online video platforms. Het aandeel in de eerste helft van dit jaar uit is gekomen op 6% van de totale video bestedingen, wat een verdubbeling is ten opzichte van de eerste helft van 2016 (start van de rapportage over online video platforms).

Grafiek 1: Ontwikkelingen netto bestedingen aan TV-reclamemarkt


Non spot bestedingen blijven groeien
De spotreclamemarkt daalt met 4,1 % en is in de eerste helft van dit jaar uitgekomen op € 374 miljoen. De daling van de spotbestedingen is te wijten aan het verbod op ongerichte reclame voor online kansspelen per 1 juli 2023 en aan een weifelende economie die geresulteerd heeft in een afnemende vraag naar zendtijd in een aantal branches.  Ook heeft de dalende kijktijd geleid tot een dalende vraag naar (lineaire) TV-zendtijd.

De non-spotbestedingen zijn in de eerste helft van dit jaar uitgekomen op € 52 miljoen. Dit onderdeel laat een groei van 2,0% zien ten opzichte van de eerste helft van 2023. De groei van non-spotbestedingen concentreerde zich in het eerste kwartaal van dit jaar en vond zowel op de lineaire als op de online video platforms plaats.

De lineaire kijktijd daalt minder snel
De Lineaire kijktijd (live en uitgestelde lineaire kijktijd) is in het afgelopen jaar licht gedaald met 1,5%. Deze daling was in het eerste halfjaar van 2023 nog 7% en in het eerste halfjaar van 2022 nog 13%. Dit kan op een stabilisatie van de lineaire kijktijd duiden voor de doelgroep 6+.

Grafiek 2: Lineaire kijktijd per week in minuten (6+, 02:00 – 26:00 uur)

 

Retail grootste TV-branche, Procter & Gamble opnieuw grootste TV-adverteerder
Retailers vormen de grootste TV-branche met een bruto TV-investering van € 508 miljoen (+6%) en komen dan ook vaak terug in de top 25 adverteerders.
Procter & Gamble is opnieuw de grootste adverteerder, het afgelopen halfjaar liet zij bovendien ook de grootste groei zien (+ € 21 miljoen bruto ). Met een forse stijging van haar investeringen heeft Plus Retail de concurrentiestrijd opnieuw aangewakkerd in de Retail branche.

Grote sportevenementen zoals het EK-voetbal en de Olympische Spelen zorgen nog altijd voor een stijging in de verkoop van TV-toestellen. Dit is ook te zien in de bestedingen van de TV-fabrikanten binnen de categorie Consumenten Elektronica, die 17% meer besteedden aan hun TV-campagnes dan in de eerste helft van 2023.

Michel van der Voort, directeur Screenforce: “Natuurlijk vallen de bestedingen in de eerste helft van dit jaar ons tegen, en toch ben ik voorzichtig optimistisch over het gehele jaar. Na deze sportzomer zullen we over het derde kwartaal een mooie kijktijd kunnen rapporteren. Daar bovenop komt dat we vanaf het vierde kwartaal een like for like vergelijk maken met het nieuwe kijkonderzoek, dat in het vierde kwartaal van 2023 ook al operationeel was. Het zou kunnen dat we dan over dit jaar een stabiele lineaire kijktijd kunnen rapporteren. Tel daarbij op de positieve ontwikkeling van de TV-bestedingen in het lopende kwartaal plus de forse groei op het online domein, dan bestaat de kans dat we ook in de adverteerdersmarkt net met groene cijfers eindigen. In meerdere opzichten kan 2024 dan een overgangsjaar worden.”

TV Halfjaarrapport 2024
Het TV Halfjaarrapport 2024 is vanaf dinsdag 3 september om 7:00 uur hier beschikbaar.
In het rapport is, naast de TV-halfjaarcijfers en updates over het NMO, een Mediabegrippenlijst opgenomen waarin de gebruikte begrippen zijn uitgelegd.

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

14/03/24

Verslag TV Jaarrapport 2023: TV in transitie

Nieuws Onderzoek Kennis

De jaarlijkse Screenforce-presentatie van de belangrijkste TV-cijfers is altijd een goed moment om de peilstok weer ’s in de televisiemarkt te steken. De presentatie van

Topics: Kijkcijfers, Mediabestedingen, Online Video, TV Jaarrapport, TV-reclame

12/03/24

TV-reclamemarkt komt in 2023 uit op € 922 miljoen

Persberichten Nieuws

Daling bestedingen lineaire TV en stijging bestedingen online video Amsterdam, 12 maart 2024 – In 2023 kwamen de bestedingen in de TV-reclamemarkt uit op €

Topics: TV-reclame, Kijkcijfers, Mediabestedingen, Online Video, TV Jaarrapport

31/08/23

TV-Reclamemarkt maakt pas op de plaats in eerste helft 2023

Nieuws Persberichten

Bestedingen TV-reclame dalen met 4,3% naar € 441 miljoen De TV-reclamemarkt maakt de eerste helft van dit jaar pas op de plaats en komt uit

Topics: Kijkcijfers, Mediabestedingen, TV Jaarrapport

26/06/23

Addressable TV-reclames zijn aantrekkelijker en effectiever

Onderzoek Kennis

De emotionele snaar die addressable TV-reclame raakt bij de consument, zorgt voor de creatieve opleving die de reclame-industrie nodig heeft Kijkers worden voelen zich meer

Topics: Reclame-effect, TV-reclame

08/03/16

Bestedingen TV-reclamemarkt gegroeid naar € 965 miljoen in 2015

Onderzoek

De TV-reclamemarkt is in 2015 uitgekomen op € 965 miljoen en dit is een lichte stijging ten opzichte van de netto bestedingen in 2014. In

Topics: Kijkcijfers, Mediabestedingen, TV Jaarrapport, TV-reclame

09/11/14

Kijkcijfers van Stichting KijkOnderzoek

SPOT SKO Kijkcijfers

Onderzoek

De kijkcijfers van Stichting KijkOnderzoek (SKO) vormen de graadmeter van het succes van zenders en programma’s. Iedere ochtend publiceert SKO cijfers over de aantallen kijkers

Topics: Kijkcijfers

26 augustus

Start TV Masters 2025

Vanaf dinsdag 26 augustus 2025 worden opnieuw jonge professionals aan de bureau- of adverteerderskant ondergedompeld in

14 oktober

Ster Focus op 2026

Op dinsdag 14 oktober is het zo ver: dan organiseert Ster wederom het online evenement ‘Ster

27 oktober

Mediadebat – Het mediabeleid van de toekomst

Hoe houden we kwaliteitsjournalistiek zichtbaar en toegankelijk in onze democratie, zeker nu grote techbedrijven steeds vaker

Public Affairs Adviseur

BvA is per direct op zoek naar een Public Affairs Adviseur. Een inhoudelijk gedreven professional die de brug weet te slaan

Manager marketingcommunicatie

Weet jij het Nederlandse publiek te verleiden met onze hoogwaardige content? Doe je dat met crossmediale campagnes, waarbij je digitale marketing

Accountmanager

Bij Ster, dé organisatie achter de reclameverkoop op de zenders en platforms van de publieke omroep, krijg jij de kans om

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met