Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

03/09/25
TV-reclamemarkt komt in eerste helft 2025 uit op € 390 miljoen

Aandeel van online video reclames stijgt naar 10% van de spotbestedingen.

Amsterdam, 4 september 2025 – De TV-reclamemarkt komt in de eerste helft van 2025 uit op €390 miljoen, verdeeld over spot- en non-spotcampagnes. Het daalde hiermee met 8,1% ten opzichte van de eerste helft van 2024. De verwachting is dat de TV-reclamemarkt over heel 2025 tussen de 2% en 4% zal krimpen. De reclamemarkt voor online video en streaming platforms groeit opnieuw fors en neemt 10% van de totale spotbestedingen voor haar rekening. De (kijk)tijd die we besteden aan het live en uitgesteld kijken naar programma’s en reclames kwam in de eerste helft van dit jaar uit op 120 minuten per dag. Dit zijn enkele uitkomsten uit het TV Halfjaarrapport 2025 dat op 4 september is gepubliceerd.

De TV-reclamemarkt is in de eerste helft van dit jaar uitgekomen op € 390 miljoen, verdeeld over spot- en non-spot campagnes. De TV-reclamemarkt daalde hiermee met 8,1% ten opzichte van de eerste helft van 2024. Deze daling was in het tweede kwartaal sterker dan in het eerste kwartaal.

Grafiek 1: Ontwikkelingen netto bestedingen aan TV-reclamemarkt

Daling spotbestedingen, maar streaming in de lift
In de eerste helft van 2025 kwam de spotreclamemarkt uit op € 352 miljoen, een daling van 5,9% ten opzichte van vorig jaar. Het tweede kwartaal liet een sterkere terugval zien, mede doordat er geen grote sportevenementen zoals het EK Voetbal waren. Ook daling van de lineaire kijktijd in de afgelopen jaren, de instabiele geopolitieke situatie met de oorlogen in Oekraïne en Gaza en nieuwe handelsspanningen, zorgde in het eerste halfjaar voor terughoudendheid bij adverteerders en vooral onder multinationals.

De snelle opkomst en groei van de streaming platforms met hun reclame abonnementen (zogenaamde ad tiers) zorgen voor groei in de reclamebestedingen op deze platforms en nemen de eerste helft van het jaar 10% van de spotbestedingen voor hun rekening. Deze groei kan echter de daling van de bestedingen op de lineaire kanalen nog niet compenseren.

In de eerste helft van 2025 daalden de non-spotbestedingen met 24,2% naar € 39 miljoen. De terugval volgt op het verbod op reclame voor online kansspelen per juli 2024, waardoor vooral billboarding sterk afnam. Het bestedingsniveau ligt nu weer op dat van begin 2021, vòòr de opening van de markt voor online kansspelen.


Kijktijd TV-ZenderTotaal en Overig schermgebruik dalen
In de eerste helft van 2025 besteedden kijkers gemiddeld 120 minuten per dag aan live en uitgesteld kijken naar programma’s en reclames (TV-ZenderTotaal), een daling van 7,9% ten opzichte van vorig jaar. Vooral het live kijken nam af, mede doordat in 2024 het Europees Kampioenschap voetbal voor extra kijkuren zorgde.

Opvallend is de afname van het Overig Schermgebruik. Waar de trendbreuk tussen 2023 en 2024 dit beeld nog enigszins verhulde, laten de cijfers van 2025 zien dat deze ontwikkeling al sinds 2021 speelt. Kijkers verdelen hun tijd anders en besteden minder minuten aan lineair kijken en het bekijken van andere content via het tv-scherm. De gemiddelde schermtijd in de totale doelgroep kwam daarmee uit op 195 minuten per dag, tegenover 211 minuten vorig jaar (-7,6%).

Grafiek 2: TV-schermtijd per categorie in minuten (6+, 02:00 – 26:00 uur)

Retail grootste TV-branche, Procter & Gamble opnieuw grootste TV-adverteerder

Retail blijft traditioneel de grootste adverteerdersbranche op TV, ook in de eerste helft van dit jaar. Ondanks een daling van 5% waren hun bestedingen met € 509 miljoen nog altijd goed voor 30% van de totale TV-bestedingen. Opvallend in de eerste zes maanden van 2025 is dat vooral kleinere branches groei laten zien ten opzichte van dezelfde periode in 2024. Consumentenelektronica voert deze groep aan met een stijging van 12% naar € 31 miljoen bruto.

Net als in eerdere halfjaarcijfers is Procter & Gamble ook dit jaar de grootste adverteerder. Ondanks een forse daling in bruto bestedingen blijven de uitgaven in de eerste helft van 2025 in lijn met het niveau van de afgelopen jaren.

 

Michel van der Voort, directeur Screenforce:Begin dit jaar verwachtte ik een stabiliserende kijkers- en adverteerdersmarkt, maar inmiddels moet ik erkennen dat ik te positief was. Geopolitieke spanningen, onzeker beleid en dalende kijktijd drukken de TV-reclamemarkt, die dit jaar vermoedelijk 2 tot 4 procent zal krimpen. Toch zie ik hoopvolle signalen: de markt voor online video groeit sterk en vormt inmiddels 10% van de spotbestedingen. Met Fase 2 van het NMO-kijkonderzoek voegen we dit najaar nieuwe kijktotalen toe, inclusief data van grote platforms als KPN, VodafoneZiggo, Videoland, KIJK, Hart van Nederland, Shownieuws, ESPN en NPO Start. Ook de verkiezingen eind oktober zullen zorgen voor extra lineaire kijktijd en kansen voor adverteerders. Ik kijk ernaar uit om dit najaar die positieve impuls in de markt terug te zien.”

TV Halfjaarrapport 2025
Het TV Halfjaarrapport 2025 is hier te lezen. In het rapport is, naast de TV-halfjaarcijfers en updates over het NMO,  een Mediabegrippenlijst opgenomen waarin de gebruikte begrippen zijn uitgelegd.

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

10/03/25

Verslag TV Jaarrapport: na een kleine krimp in 2024 zal er in 2025 nieuwe kijktijd bijkomen

Nieuws Kennis

Tijdens de jaarlijkse presentatie van de belangrijkste TV-cijfers haalde Screenforce traditiegetrouw het net op over de TV-reclame en -kijkersmarkt van het afgelopen jaar. Een jaar

Topics: Mediabestedingen, Online Video, TV Jaarrapport

05/03/25

TV-reclamemarkt komt in 2024 uit op € 900 miljoen

Onderzoek Persberichten Nieuws

Sterke groei van de bestedingen op de online video platforms Amsterdam, 5 maart 2025 – De bestedingen in de TV-reclamemarkt zijn in 2024 uitgekomen op

Topics: Mediabestedingen, Online Video, TV Jaarrapport, TV-reclame

02/09/24

TV-reclamemarkt komt in eerste helft 2024 uit op € 426 miljoen

Nieuws Persberichten

Stabilisatie lineaire kijktijd in zicht. De TV-reclamemarkt daalt de eerste helft van dit jaar met 3,3% en komt uit op € 426 miljoen. Op basis

Topics: Kijkcijfers, Mediabestedingen, TV Jaarrapport, TV-reclame

25/06/20

Mediaconsumptie & Mediabestedingen in (versoepelde) tijden van corona

Covid 19

Wordt er na de versoepeling van de lockdownmaatregelen nog steeds zoveel video gekeken? Is er al een verbetering in de mediabestedingen te zien? En hoe

Topics: Mediabestedingen

09/10/23

Welke aanpak werkt het beste voor kerstcommercials

Nieuws Onderzoek Inspiratie

Nederlanders houden van humor en nuchtere commercials In veel Europese landen en in de VS barst binnenkort het kerstcommercial seizoen los. In Nederland moeten we

Topics: Cases, TV-reclame

30/05/16

Eerste release online video campagnedata per 1 juni van start

SPOT eerste release online campagnedata

Onderzoek

Als eerste in de wereld gaat Stichting Kijkonderzoek (SKO) dagelijks kijkcijfers leveren voor online bekeken commercials en campagnes. De eerste release van de online video

Topics: Online Video, Kijkcijfers

26 augustus

Start TV Masters 2025

Vanaf dinsdag 26 augustus 2025 worden opnieuw jonge professionals aan de bureau- of adverteerderskant ondergedompeld in

14 oktober

Ster Focus op 2026

Op dinsdag 14 oktober is het zo ver: dan organiseert Ster wederom het online evenement ‘Ster

27 oktober

Mediadebat – Het mediabeleid van de toekomst

Hoe houden we kwaliteitsjournalistiek zichtbaar en toegankelijk in onze democratie, zeker nu grote techbedrijven steeds vaker

Public Affairs Adviseur

BvA is per direct op zoek naar een Public Affairs Adviseur. Een inhoudelijk gedreven professional die de brug weet te slaan

Manager marketingcommunicatie

Weet jij het Nederlandse publiek te verleiden met onze hoogwaardige content? Doe je dat met crossmediale campagnes, waarbij je digitale marketing

Accountmanager

Bij Ster, dé organisatie achter de reclameverkoop op de zenders en platforms van de publieke omroep, krijg jij de kans om

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met