Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

06/09/17
TV-reclamemarkt naar €447 miljoen in eerste helft 2017

De TV-reclamemarkt is in de eerste helft van 2017 uitgekomen op € 447 miljoen. De TV-reclamemarkt daalt in de eerste helft van 2017 met 6,9% en opzichte van de eerste helft 2016. De spotmarkt voor TV en online video is uitgekomen op € 394 miljoen, een daling van 6,0%. De non spot markt voor TV en online video is gedaald naar €52 miljoen. Dit zijn de belangrijkste uitkomsten uit het TV-Halfjaarrapport dat op 6 september is gepubliceerd.

TV-reclame gedefinieerd
De definitie van TV-reclame in publicaties van Screenforce is met ingang van 2016 aangepast aan de veranderingen in het TV-landschap. Het scherm waarmee premium content wordt geconsumeerd is ondergeschikt geworden aan de plek en het moment van consumptie. Reclamecampagnes worden over alle schermen uitgeserveerd. Omzetten die Screenforce rapporteert maken geen onderscheid meer in het scherm of wijze van inkoop. Het TV-toestel en het online platform zijn samengevoegd, ook in de definitie van de omzet. TV = Total Video.

TV-kijktijd daalt met 4%
De kijktijd is in de eerste helft van 2017 uitgekomen op 180 minuten. Dit is een daling van 8 minuten, oftewel 4%, ten opzichte van de eerste helft van 2016. De daling wordt veroorzaakt doordat we minder live TV kijken. We zijn wel meer uitgesteld naar programma’s gaan kijken en naar andere content dan programma’s van de zenders op het TV-toestel.

Online kijkers kijken meer online
Uit de online cijfers van SKO blijkt dat Nederlanders van 6 jaar en ouder per dag gemiddeld 1,2 minuut videocontent van de Screenforce-publishers bekijken. Onder de online kijkers is de kijktijd met 30% gestegen naar 4,2 minuten per dag. Vrouwen en de leeftijdsgroep van 20-34 jaar kijken meer online TV dan de rest van de Nederlandse bevolking.

Kijk hier voor het TV-halfjaarrapport 2017.

 

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

14/07/22

Aftellen naar nieuwe kijkonderzoek begonnen

Persberichten

Na een periode van intensieve panelopbouw door het onderzoeksbureau Kantar, is SKO verheugd te kunnen melden dat het aftellen is begonnen: de nieuwe, verrijkte kijkcijfers

Topics: Kijkcijfers

24/05/22

Netto mediabestedingen in 2021 gestegen met 22% tot € 5,34 miljard

Nieuws

De netto mediabestedingen in Nederland zijn in 2021 met 22% gestegen tot € 5,34 miljard. Waar COVID-19 in 2020 nog een negatieve impact had op

Topics: Mediabestedingen

11/03/22

Verslag TV Jaarrapport 2021 | TV reclame in 2021 naar recordomzet

Nieuws

Op woensdag 9 maart vond de presentatie van het Screenforce TV Jaarrapport 2021 plaats. Wil jij de presentaties nog eens terugkijken? Of kon je er toch

Topics: Kijkcijfers, Mediabestedingen, Online Video, Reclame-effect, TV Jaarrapport, TV-reclame

Projectcoördinator

Heb je oog voor zowel hoofdlijnen als details? Ben je oplossingsgericht en ga je geen

PR Manager

Paramount Global (NASDAQ: PARA, PARAA) is a leading global media and entertainment company that creates

(Junior) Digital Campaign Manager

Talpa Media Solutions is de verkooporganisatie voor vier Nederlandse commerciële televisiezenders SBS6, Net5, Veronica, SBS9

6 september

Cross Media Café: Nieuwsvoorziening van de Toekomst

Op dinsdag 6 september organiseren we in samenwerking met Beeld & Geluid weer een gloednieuw

9 -
12 september

IBC 2022

Van 9-12 september 2022 is de International Broadcasting Convention, ’s werelds meest invloedrijke media, entertainment

15 september

Ster Focus

Tijdens Ster Focus blikken we op donderdag 15 september tijdens een online sessie van 12.00

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en