Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

06/09/17
TV-reclamemarkt naar €447 miljoen in eerste helft 2017

De TV-reclamemarkt is in de eerste helft van 2017 uitgekomen op € 447 miljoen. De TV-reclamemarkt daalt in de eerste helft van 2017 met 6,9% en opzichte van de eerste helft 2016. De spotmarkt voor TV en online video is uitgekomen op € 394 miljoen, een daling van 6,0%. De non spot markt voor TV en online video is gedaald naar €52 miljoen. Dit zijn de belangrijkste uitkomsten uit het TV-Halfjaarrapport dat op 6 september is gepubliceerd.

TV-reclame gedefinieerd
De definitie van TV-reclame in publicaties van Screenforce is met ingang van 2016 aangepast aan de veranderingen in het TV-landschap. Het scherm waarmee premium content wordt geconsumeerd is ondergeschikt geworden aan de plek en het moment van consumptie. Reclamecampagnes worden over alle schermen uitgeserveerd. Omzetten die Screenforce rapporteert maken geen onderscheid meer in het scherm of wijze van inkoop. Het TV-toestel en het online platform zijn samengevoegd, ook in de definitie van de omzet. TV = Total Video.

TV-kijktijd daalt met 4%
De kijktijd is in de eerste helft van 2017 uitgekomen op 180 minuten. Dit is een daling van 8 minuten, oftewel 4%, ten opzichte van de eerste helft van 2016. De daling wordt veroorzaakt doordat we minder live TV kijken. We zijn wel meer uitgesteld naar programma’s gaan kijken en naar andere content dan programma’s van de zenders op het TV-toestel.

Online kijkers kijken meer online
Uit de online cijfers van SKO blijkt dat Nederlanders van 6 jaar en ouder per dag gemiddeld 1,2 minuut videocontent van de Screenforce-publishers bekijken. Onder de online kijkers is de kijktijd met 30% gestegen naar 4,2 minuten per dag. Vrouwen en de leeftijdsgroep van 20-34 jaar kijken meer online TV dan de rest van de Nederlandse bevolking.

Kijk hier voor het TV-halfjaarrapport 2017.

 

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

18/01/21

Driedelige analyse e-commerce branche | Deel 1: TV-bestedingen in vijf jaar +50%

Onderzoek Nieuws

Onlangs heeft het CBS gemeld dat de coronacrisis een enorme stimulans is voor e-commerce bedrijven. De verkopen van in Nederland gevestigde webwinkels waren in het

Topics: Mediabestedingen, TV-reclame

30/09/24

Groei in vooruitkijken en in gebruik van lokale VOD diensten

Nieuws Onderzoek Kennis

Belangrijkste video-ontwikkelingen uit Trends in Digitale Media 2024 Uit het onlangs verschenen Trends in Digitale Media (TIDM) onderzoek blijkt dat Nederlanders in toenemende mate gebruik

Topics: Kijkcijfers, Tijdsbestedings- onderzoek Mediatijd, Online Video

25/09/24

Screenforce Day 2024: de kracht van premium content

Nieuws Inspiratie Kennis

Op dinsdagmiddag 24 september werd in de Johan Cruijff Arena Screenforce Day 2024 georganiseerd. Het programma bestond uit 2 delen: The Future of TV Advertising,

Topics: Mediabestedingen, Online Video, Reclame-effect, TV-reclame

24 september

Foto’s Screenforce Day 2024

Dinsdag 24 september presenteerden wij ‘Screenforce Day 2024 | The Future Of TV Advertising’. Bekijk hier

9 januari

Koffiedik Kijken 2025

Koffiedik Kijken Op 9 januari 2025 vindt Koffiedik Kijken plaats in het Koninklijk Instituut voor de

21 januari

Certificering van influencers: wat betekent dit voor jouw bureau? | Webinar

Influencer certificering webinar Influencermarketing is niet meer weg te denken uit het marketinglandschap. Om het vertrouwen

Teamlead Communicatie

Als Teamlead Content Communicatie bij RTL geef je leiding aan een team van zes communicatieadviseurs en werk je strategisch aan de

Mediamanager

Fremantle Nederland is op zoek naar een Mediamanager voor hun afdeling postproductie. In deze rol ben je verantwoordelijk voor het efficiënt

Projectmanager

Media Reverse is per direct op zoek naar een Projectmanager. Als aanspreekpunt voor klanten ben je verantwoordelijk voor het onderhouden van

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met