De TV-reclamemarkt is in de eerste helft van 2017 uitgekomen op € 447 miljoen. De TV-reclamemarkt daalt in de eerste helft van 2017 met 6,9% en opzichte van de eerste helft 2016. De spotmarkt voor TV en online video is uitgekomen op € 394 miljoen, een daling van 6,0%. De non spot markt voor TV en online video is gedaald naar €52 miljoen. Dit zijn de belangrijkste uitkomsten uit het TV-Halfjaarrapport dat op 6 september is gepubliceerd.
TV-reclame gedefinieerd
De definitie van TV-reclame in publicaties van Screenforce is met ingang van 2016 aangepast aan de veranderingen in het TV-landschap. Het scherm waarmee premium content wordt geconsumeerd is ondergeschikt geworden aan de plek en het moment van consumptie. Reclamecampagnes worden over alle schermen uitgeserveerd. Omzetten die Screenforce rapporteert maken geen onderscheid meer in het scherm of wijze van inkoop. Het TV-toestel en het online platform zijn samengevoegd, ook in de definitie van de omzet. TV = Total Video.
TV-kijktijd daalt met 4%
De kijktijd is in de eerste helft van 2017 uitgekomen op 180 minuten. Dit is een daling van 8 minuten, oftewel 4%, ten opzichte van de eerste helft van 2016. De daling wordt veroorzaakt doordat we minder live TV kijken. We zijn wel meer uitgesteld naar programma’s gaan kijken en naar andere content dan programma’s van de zenders op het TV-toestel.
Online kijkers kijken meer online
Uit de online cijfers van SKO blijkt dat Nederlanders van 6 jaar en ouder per dag gemiddeld 1,2 minuut videocontent van de Screenforce-publishers bekijken. Onder de online kijkers is de kijktijd met 30% gestegen naar 4,2 minuten per dag. Vrouwen en de leeftijdsgroep van 20-34 jaar kijken meer online TV dan de rest van de Nederlandse bevolking.
Kijk hier voor het TV-halfjaarrapport 2017.