Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

06/09/17
TV-reclamemarkt naar €447 miljoen in eerste helft 2017

De TV-reclamemarkt is in de eerste helft van 2017 uitgekomen op € 447 miljoen. De TV-reclamemarkt daalt in de eerste helft van 2017 met 6,9% en opzichte van de eerste helft 2016. De spotmarkt voor TV en online video is uitgekomen op € 394 miljoen, een daling van 6,0%. De non spot markt voor TV en online video is gedaald naar €52 miljoen. Dit zijn de belangrijkste uitkomsten uit het TV-Halfjaarrapport dat op 6 september is gepubliceerd.

TV-reclame gedefinieerd
De definitie van TV-reclame in publicaties van Screenforce is met ingang van 2016 aangepast aan de veranderingen in het TV-landschap. Het scherm waarmee premium content wordt geconsumeerd is ondergeschikt geworden aan de plek en het moment van consumptie. Reclamecampagnes worden over alle schermen uitgeserveerd. Omzetten die Screenforce rapporteert maken geen onderscheid meer in het scherm of wijze van inkoop. Het TV-toestel en het online platform zijn samengevoegd, ook in de definitie van de omzet. TV = Total Video.

TV-kijktijd daalt met 4%
De kijktijd is in de eerste helft van 2017 uitgekomen op 180 minuten. Dit is een daling van 8 minuten, oftewel 4%, ten opzichte van de eerste helft van 2016. De daling wordt veroorzaakt doordat we minder live TV kijken. We zijn wel meer uitgesteld naar programma’s gaan kijken en naar andere content dan programma’s van de zenders op het TV-toestel.

Online kijkers kijken meer online
Uit de online cijfers van SKO blijkt dat Nederlanders van 6 jaar en ouder per dag gemiddeld 1,2 minuut videocontent van de Screenforce-publishers bekijken. Onder de online kijkers is de kijktijd met 30% gestegen naar 4,2 minuten per dag. Vrouwen en de leeftijdsgroep van 20-34 jaar kijken meer online TV dan de rest van de Nederlandse bevolking.

Kijk hier voor het TV-halfjaarrapport 2017.

 

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

11/06/20

Netto mediabestedingen in 2019 gestegen met bijna 4% tot € 4,7 miljard

Nieuws

De netto mediabestedingen in Nederland bedroegen in 2019 bijna € 4,7 miljard, een stijging van 3,9% vergeleken met vorig jaar. Veruit het grootste deel van

Topics: Mediabestedingen

28/06/19

De waarheden en onwaarheden over ontwikkeling lineaire kijktijd

Meeste vrije tijd wordt besteed aan TV-kijken

Nieuws

Vorige week stuurde Multiscope een persbericht de deur uit met de mededeling dat video on demand inmiddels groter is dan lineair TV-kijken. Naar aanleiding van

Topics: Kijkcijfers, Tijdsbestedings- onderzoek Mediatijd

01/03/14

TV Jaarrapporten

SPOT Jaarrapport 2015

Onderzoek

Screenforce publiceert ieder jaar in maart het TV Jaarrapport. Hierin staan alle kerncijfers van tv-kijken, tv-apparatuur en reclamecampagnes weergegeven. Bijvoorbeeld cijfers over de ontwikkeling van

Topics: TV Jaarrapport

23 april

Duurzaamheidsreclame: no washing, no hushing

Datum, tijd en locatie 23 april 15:00 – 17:00 B. Amsterdam Johan Huizingalaan 763a 1066 VH

16 mei

AMMA Awards

De AMMA Awards worden op donderdag 16 mei 2024 uitgereikt in Koninklijk Theater Tuschinski Amsterdam “Met

13 juni

NIMA Marketing Day 2023

Op 13 juni 2024 organiseren NIMA en MarketingTribune de achtste NIMA Marketing Day. De NMD is hét

Product Manager Advanced Video Advertising

Talpa Network is een toonaangevend mediabedrijf met een sterke focus op het leveren van geavanceerde advertentieoplossingen aan adverteerders en mediabureaus. Voor

Kennismanager Data & Research

bvA netwerk van merkleiders is op zoek naar een ambitieuze en analytisch sterke data- en researchspecialist die de inspanningen van bvA

(Meewerk)Stage Marketing & Communicatie

Ben jij gek op radio, TV en online video? Heb jij video on demand uitgespeeld, altijd je draadloze oordopjes in en

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met