Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

14/07/15
Uitgesteld TV-kijken gemeten tot 28 dagen na uitzending

SKO breidt per 17 juli 2015 de rapportage over het uitgesteld kijken via het tv-scherm uit naar 28 dagen na uitzending. Deze belangrijke innovatie in het kijkonderzoek geeft nog meer inzicht in het veranderend kijkgedrag.

Sinds januari 2015 meet GfK voor SKO het uitgesteld kijken tot en met 28 dagen na de oorspronkelijke uitzending. Met ingang van 17 juli 2015 levert SKO deze data dagelijks aan de markt. De uitbreiding van de meetperiode voor uitgesteld kijken levert aanvullende, waardevolle informatie op over een langere periode waarin TV-content op een later moment via de TV wordt bekeken.

De standaard rapportage van SKO verandert niet en zal het zogenaamde KijkTotaal blijven. Dit betreft het kijken op de dag zelf en de daaropvolgende 6 dagen. De data over uitgesteld kijken tot en met 28 dagen na uitzending zijn data waarmee vooral programmamakers en zenders kunnen inzien wat er gedurende die weken met hun content gebeurt. Meer informatie over ontwikkelingen in het uitgesteld kijkgedrag via het TV-scherm is te lezen in de nieuwe brochure ‘Trends in uitgesteld kijken via de televisie’.

SKO directeur Bas de Vos: “Het nog nauwkeuriger rapporteren over uitgesteld kijken via het TV-scherm is de eerste van een reeks belangrijke innovaties in het bestaande kijkonderzoek. Daarmee maken we het Kijkonderzoek toekomstbestendig”.

Uitgesteld kijken

SKO rapporteert uitgesteld kijken (UGK) sinds 2008. Het betreft het kijken naar TV-content op een tv scherm op een later moment dan waarop deze programma’s worden uitgezonden. Dit kan op verschillende manieren. Het kan gaan om ‘bijna live’ kijken, dat wil zeggen verder kijken na een korte onderbreking. Andere vormen van uitgesteld kijkgedrag zijn het kijken naar een film die een week daarvoor op de harddisk is opgeslagen, naar een programma ‘on demand’ via de set-top box, de connected-tv, of andere apparaten die op de televisie zijn aangesloten zoals een gameconsole, mediacenter of dongle voor de tv (Apple TV, Google Chromecast etc.). Het terugkijken op dezelfde dag van uitzending of op één van de zes daaropvolgende dagen wordt in de prestaties van de zender meegerekend. Ten behoeve van betrokken softwarebureaus geeft SKO richtlijnen uit voor de bewerking en rapportage van het uitgesteld kijken tot en met 28 dagen na uitzending. Deze richtlijnen kunnen worden geraadpleegd op www.kijkonderzoek.nl onder “uitgesteld kijken”.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

14/07/22

Aftellen naar nieuwe kijkonderzoek begonnen

Persberichten

Na een periode van intensieve panelopbouw door het onderzoeksbureau Kantar, is SKO verheugd te kunnen melden dat het aftellen is begonnen: de nieuwe, verrijkte kijkcijfers

Topics: Kijkcijfers

11/03/22

Verslag TV Jaarrapport 2021 | TV reclame in 2021 naar recordomzet

Nieuws

Op woensdag 9 maart vond de presentatie van het Screenforce TV Jaarrapport 2021 plaats. Wil jij de presentaties nog eens terugkijken? Of kon je er toch

Topics: Kijkcijfers, Mediabestedingen, Online Video, Reclame-effect, TV Jaarrapport, TV-reclame

01/02/22

Het vooruitkijken van TV-programma’s neemt toe, vooral onder jongeren

Nieuws Onderzoek Persberichten

Belangrijkste video-ontwikkelingen uit Trends in Digitale Media 2021 Screenforce heeft de belangrijkste video-ontwikkelingen uit het Trends in Digitale Media onderzoek onder internettende Nederlanders samengevat. Zo

Topics: Jongeren en media, Techniek

Projectcoördinator

Heb je oog voor zowel hoofdlijnen als details? Ben je oplossingsgericht en ga je geen

PR Manager

Paramount Global (NASDAQ: PARA, PARAA) is a leading global media and entertainment company that creates

(Junior) Digital Campaign Manager

Talpa Media Solutions is de verkooporganisatie voor vier Nederlandse commerciële televisiezenders SBS6, Net5, Veronica, SBS9

6 september

Cross Media Café: Nieuwsvoorziening van de Toekomst

Op dinsdag 6 september organiseren we in samenwerking met Beeld & Geluid weer een gloednieuw

9 -
12 september

IBC 2022

Van 9-12 september 2022 is de International Broadcasting Convention, ’s werelds meest invloedrijke media, entertainment

15 september

Ster Focus

Tijdens Ster Focus blikken we op donderdag 15 september tijdens een online sessie van 12.00

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en