Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

02/06/25
VAB analyse: langdurige zichtbaarheid op TV voor meer web- en appbezoek

Elk jaar vinden nieuwe adverteerders hun weg naar TV om nieuwe klanten aan te trekken en groei te bewerkstelligen. Aanleiding voor VAB, zusterorganisatie van Screenforce in de VS, om onderzoek te doen naar de business impact van TV-campagnes voor nieuwe adverteerders. Screenforce vat de bevindingen in dit artikel samen.

Voor hun analyse keek VAB naar het effect die aanwezigheid op TV heeft op een belangrijke mid-funnel metric: website- en app-bezoek. Deze metric is belangrijk omdat het een indicatie is van ‘overweging’ en ‘intentie’, het kruispunt waarop consumenten klanten kunnen worden.

Het onderzoek is uitgevoerd onder 38 merken van VABs ‘Welcome to TV’ lijst van nieuwe adverteerders uit 2023. De merken representeren zeer uiteenlopende categorieën en betreffen met name het midden- en kleinbedrijf. Bij de selectie van de te analyseren merken heeft VAB gekeken naar merken waarvan het website-bezoek uniform gemeten wordt via Comscore. Daarnaast moesten de merken al gemeten website- en appbezoek hebben voordat ze begonnen met adverteren op TV, om zo een goede vergelijking te kunnen maken. VAB heeft de data geanalyseerd uit de periode van januari 2021 tot en met december 2024. Zo konden ze een vergelijking maken van het aantal maandelijks unieke bezoekers tussen de ‘pre-TV periode’ en de periode vanaf het moment dat ze op TV zichtbaar waren.

Tijdens de analyse heeft VAB bovendien gekeken naar het effect van de looptijd van de TV-campagnes. Voor de analyse zijn de merken gegroepeerd in vier segmenten op basis van de looptijd/duur van hun TV-inzet: minder dan 6 maanden op TV, tussen de 6 en 12 maanden op TV, tussen de 13 en 18 maanden op TV en minimaal 19 maanden op TV. Op deze manier kon gekeken worden naar de business impact van langdurige aanwezigheid op TV.

Hoe langer op TV hoe groter het effect
Door het website- en appbezoek van de adverteerders van voor hun overstap naar TV inzichtelijk te hebben is duidelijk het effect van een TV-campagne inzichtelijk te maken, zoals in onderstaande afbeelding te zien is. De donkerblauwe kolommen laten het gemiddeld aantal bezoekers van de websites en apps van de groepen merken zien voorafgaand aan hun TV-campagnes. De gekleurde balken tonen het gemiddelde aantal bezoekers na de start van een TV-campagne. Het overzicht laat duidelijk zien dat er een stijging te zien is. Al op het moment dat de merk slechts een korte periode zichtbaar is op TV, is er al een percentuele stijging met dubbele cijfers te zien van 12% terwijl het aantal unieke bezoekers stijgt met 93.000.

 

Kijkend naar de paarse en de groene kolom rechts is te zien dat dit effect niet alleen toeneemt naarmate een merk langer op TV is, maar dat deze bovendien exponentieel is. Merken die tot anderhalf jaar blijven adverteren op TV zien hun website- en appbezoek met bijna een derde groeien. Terwijl merken die langer dan anderhalf jaar zichtbaar blijven op TV tot wel 70% toename aan website- en appbezoek laten zien. Deze merken waren gemiddeld 25 maanden zichtbaar op TV tijdens de analyseperiode. In deze langer-lopende periode kochten deze merken ook breder in op TV waardoor zij een groter bereik wisten te genereren dan merken die voor een kortere periode adverteerden op TV.

Conclusie
TV-campagnes, ongeacht hun looptijd, zorgen voor dubbele groeicijfers aan nieuwe klanten voor de websites en apps van merken die voor het eerst op TV adverteren. De grootste, zelfs exponentiële toename word echter gerealiseerd door adverteerders met een consistente en blijvende aanwezigheid op TV. De cijfers tonen de onmiskenbare kracht van TV in het activeren van consumenten in hun stap van consument naar klant.

Dit artikel is een samenvatting van Screenforce van het rapport “A Commanding Presence – How Ad Continuity in Multiscreen TV Drives Incremental Growth for Brands” van the Video Advertising Bureau. De presentatie kan hier gedownload worden.

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

06/05/25

Trends in TV 2025: Thinkbox ontrafelt de digitale mythe en herijkt de kracht van TV

Nieuws Onderzoek Kennis

De digitale advertentiemarkt groeit razendsnel, maar volgens Screenforce zusterorganisatie in het VK, Thinkbox schetst dat een vertekend beeld. In Trends in TV 2025 tonen ze

Topics: Mediabestedingen, TV-reclame, Effectiviteit, Kijkgedrag

04/11/24

Hoe nieuwe en terugkerende merken kunnen groeien met TV

Onderzoek Kennis

Adverteren op TV is de juiste beslissing voor bedrijven die willen opschalen. Maar door veronderstelde drempels, zoals hoge kosten, kunnen bedrijven terughoudend zijn. Toch kan

Topics: Mediabestedingen, Reclame-effect, TV-reclame, Aandacht, Creatie

25/04/24

Ster Reclamestarter helpt ondernemers bij hun eerste campagne

Persberichten Nieuws

In een nieuwe campagne lanceert Ster vandaag de ‘Ster Reclamestarter’. In deze online omgeving krijgen ondernemers die starten met reclame toegang tot hulpmiddelen en voorbeelden

Topics: TV-reclame

11/05/21

Reclame in het brein: Wat werkt wel en wat werkt niet

Nieuws Onderzoek

In maart hebben Beeckestijn Business School en Neurensics een online clinic georganiseerd over de learnings voor reclames uit neuro-onderzoek onder consumenten. Omdat het overgrote deel

Topics: Reclame-effect

12/11/15

Verslag Expertsessie MIPCOM 2015 nieuwe fase voor TV

SPOT Expertsessie Mipcom

Inspiratie

TV gaat door een nieuwe fase. Die conclusie vormde de aftrap van de SPOT en BMS Expertsessie MIPCOM 2015 bij Viacom met Erland Galjaard, Georgette

Topics: Mediabestedingen, Online Video, TV-reclame

30/08/16

TV-reclamemarkt komt uit op € 482 mio in eerste helft 2016

Onderzoek

De TV-reclamemarkt is uitgekomen op € 482 mio in de eerste helft van 2016. Een groei van 5,6% ten opzichte van 2015. Een deel van

Topics: Kijkcijfers, Mediabestedingen, TV Jaarrapport, TV-reclame

5 november

2025 asi International Conferences

2025 asi International Radio & Audio en Television & Video Conferences De 2025 asi International Radio

13 november

Marketing & Effie Live! 

Ontdek de grenzeloze wereld van marketing op het MarketingLive! congres, waar elk jaar het motto ‘Bright

9 -
10 december

The Future Of TV Advertising

Al meer dan 15 jaar is The Future of TV Advertising Global hét internationale event waar

Public Affairs Adviseur

BvA is per direct op zoek naar een Public Affairs Adviseur. Een inhoudelijk gedreven professional die de brug weet te slaan

Manager marketingcommunicatie

Weet jij het Nederlandse publiek te verleiden met onze hoogwaardige content? Doe je dat met crossmediale campagnes, waarbij je digitale marketing

Accountmanager

Bij Ster, dé organisatie achter de reclameverkoop op de zenders en platforms van de publieke omroep, krijg jij de kans om

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met