Na de VS en Groot-Brittannië is Nederland het derde land ter wereld waar Viacom met het merk Spike van start gaat. Spike is vanaf 1 oktober dagelijks te zien van 21.00 uur tot en met 02.00 uur ‘s nachts op de zenderpositie van Nickelodeon. Begin januari 2016 wordt Spike uitgebreid met een On Demand Video Platform, waarmee de consument zelf kan bepalen wanneer hij of zij de favoriete Spike-programma’s wil bekijken.
De focus van Spike ligt op een on-demand aanbod van internationale content die is afgestemd op een doelgroep die door VIMN wordt gedefinieerd als: ‘Mannen die op zoek zijn naar avontuur, actie, cutting edge entertainment’. Zenderbepalende programma’s zijn de reality show Bellator MMA, waarin ‘s werelds beste vechters het tegen elkaar opnemen in de ring; Catch a Contractor, waarin host Adam Corolla op zoek gaat naar gerechtigheid voor families die gedupeerd zijn door louche aannemers; en de hit-show Lip Sync Battle, waarin celebrities een nummer playbacken en battelen voor de hoogst haalbare eer.
Viacom is het moederbedrijf achter zenders als MTV, Comedy Central en Nickelodeon. Het bracht Spike TV in de afgelopen maanden al andere Europese tv-markten, waaronder het Verenigd Koninkrijk. Hierdoor kunnen schotelbezitters al enige maanden naar Spike TV kijken omdat de zender door Viacom ongecodeerd voor de Britse tv-markt op de Astra2-satelliet wordt uitgezonden. Spike brengt naar eigen zeggen amusement voor volwassenen. Het programma-aanbod bestaat hoofdzakelijk Amerikaanse films en series. Zo wordt in het Verenigd Koninkrijk series als The Walking Dead, Fail Army, Olympus en Breaking Bad uitgezonden. De verwachting is wel dat vanwege uitzendrechten en mindere uitzenduren de programmering van de Nederlandse versie van Spike TV afwijkend is.