Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

25/06/25
Viaplay treedt toe tot Screenforce

Amsterdam, 25 juni 2025 – Viaplay sluit zich per 1 juli aan bij Screenforce, de Nederlandse Total Video marketingorganisatie. Daarmee wordt Viaplay ook aangesloten op het kijkonderzoek van het Nationaal Media Onderzoek (NMO), dat vanaf 2 juni de kijkcijfers van Viaplay TV rapporteert. De salesactiviteiten van Viaplay in Nederland worden verzorgd door Talpa Media, het saleshouse van Talpa Network.

Viaplay is onderdeel van de Viaplay Group en biedt in Nederland zowel een streamingdienst als twee lineaire televisiezenders aan: Viaplay TV en Viaplay TV+. Of de streamingdienst van Viaplay in de toekomst ook zal worden meegenomen in het NMO-kijkonderzoek, is op dit moment nog niet bekend.

Screenforce Directeur Michel van der Voort over de toetreding van Viaplay: “Met Viaplay verwelkomen we een interessante hybride broadcaster. Hiermee doel ik op het uitgebreide aanbod wat de broadcasters de laatste jaren ontwikkelen. Naast de lineaire zenders bieden zij ook streamingdiensten aan omdat dit een belangrijke manier van kijken geworden is. Zo kennen we binnen Screenforce al de streamers NPO Start, Videoland, HBO Max, Disney Plus en Sky Showtime.”

Van der Voort heeft grote verwachtingen van de volgende fase van het kijkonderzoek die in september van start gaat: “Met vernieuwde technieken is het NMO in staat om de streaming diensten te meten. Nog niet alle diensten zullen vanaf het begin meedoen aan de rapportage. Onze ambitie is dat uiteindelijk alle Screenforce platforms gerapporteerd worden in het kijkonderzoek. De keuze is aan hen. Bovendien sluit ik niet uit dat wij in de toekomst ook streaming platforms gaan verwelkomen, die geen lineaire zenders hebben. Dat is logisch omdat wij onze definitie van TV kijken al een tijdje verruimd hebben naar het kijken premium video. Dat wil zeggen, video van een hoogwaardige kwaliteit, vaak long form en voor adverteerders in een brand safe omgeving. Het onderscheid tussen lineair en on demand zal vervagen”.

Talpa Media verzorgt de verkoop van Viaplay-zendtijd in Nederland, evenals voor BBC NL en de FAST-kanalen van Samsung TV Plus. Allard Ruyl, CEO van Talpa Media: “De toetreding van Viaplay tot Screenforce benadrukt hoe belangrijk samenwerking is binnen het Nederlandse videolandschap. Door onze krachten te bundelen vergroten we niet alleen het gezamenlijke bereik,  maar zorgen we ook voor meer transparantie en impact richting adverteerders. We zijn trots om Viaplay te vertegenwoordigen binnen dit netwerk en samen te bouwen aan een toekomstbestendige videomarkt.”

 

14 participanten in Screenforce
Met de komst van Viaplay bestaat het collectief van Screenforce-participanten nu uit 14 partijen:  Ster, RTL Nederland, Talpa Network, RPO, AT5, Paramount, The Walt Disney Company, Warner Bros. Discovery, BBC NL, Ziggo Sport, Xite, NBCU en Hearst.

 

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

29/07/19

Conclusie top 5 best gelezen onderzoeks- artikelen: aandacht is nieuwe currency

Nieuws Onderzoek

Op zoek naar leestips en inspiratie? Screenforce heeft de vijf best gelezen onderzoekartikelen op onze website van het afgelopen half jaar op een rij gezet.

Topics: Reclame-effect, ROI, TV-reclame

06/07/15

Column: Hoe TV internet versloeg

Inspiratie

Rupert Murdoch benoemde onlangs zijn zoon James tot chief executive van 21st Century Fox. Dit leidde tot de voor de hand liggende vraag: hoe kan

Topics: Online Video, Tijdsbestedings- onderzoek Mediatijd

25/04/24

Ster Reclamestarter helpt ondernemers bij hun eerste campagne

Persberichten Nieuws

In een nieuwe campagne lanceert Ster vandaag de ‘Ster Reclamestarter’. In deze online omgeving krijgen ondernemers die starten met reclame toegang tot hulpmiddelen en voorbeelden

Topics: TV-reclame

28 augustus

Start TV Masters 2025

Vanaf donderdag 28 augustus 2025 worden opnieuw jonge professionals aan de bureau- of adverteerderskant ondergedompeld in

24 september

Webinar: The Case for Creativity | Sir John Hegarty en Orlando Wood

Why bold ideas and brilliant TV are needed more than ever Woensdag 24 september, 16:00 –

5 november

2025 asi International Conferences

2025 asi International Radio & Audio en Television & Video Conferences De 2025 asi International Radio

Accountmanager

Bij Ster, dé organisatie achter de reclameverkoop op de zenders en platforms van de publieke omroep, krijg jij de kans om

Digital Video & Audio Advertising Specialist

Start jouw carrière als Digital Video & Audio specialist bij GroupM! Ben jij klaar om de digitale marketingwereld te veroveren? Bij

Client Lead

Ben jij een gedreven klantleider met een scherpe commerciële blik en een passie voor strategische klantrelaties? Als Client Lead bij UM

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met