Amsterdam, 25 juni 2025 – Viaplay sluit zich per 1 juli aan bij Screenforce, de Nederlandse Total Video marketingorganisatie. Daarmee wordt Viaplay ook aangesloten op het kijkonderzoek van het Nationaal Media Onderzoek (NMO), dat vanaf 2 juni de kijkcijfers van Viaplay TV rapporteert. De salesactiviteiten van Viaplay in Nederland worden verzorgd door Talpa Media, het saleshouse van Talpa Network.
Viaplay is onderdeel van de Viaplay Group en biedt in Nederland zowel een streamingdienst als twee lineaire televisiezenders aan: Viaplay TV en Viaplay TV+. Of de streamingdienst van Viaplay in de toekomst ook zal worden meegenomen in het NMO-kijkonderzoek, is op dit moment nog niet bekend.
Screenforce Directeur Michel van der Voort over de toetreding van Viaplay: “Met Viaplay verwelkomen we een interessante hybride broadcaster. Hiermee doel ik op het uitgebreide aanbod wat de broadcasters de laatste jaren ontwikkelen. Naast de lineaire zenders bieden zij ook streamingdiensten aan omdat dit een belangrijke manier van kijken geworden is. Zo kennen we binnen Screenforce al de streamers NPO Start, Videoland, HBO Max, Disney Plus en Sky Showtime.”
Van der Voort heeft grote verwachtingen van de volgende fase van het kijkonderzoek die in september van start gaat: “Met vernieuwde technieken is het NMO in staat om de streaming diensten te meten. Nog niet alle diensten zullen vanaf het begin meedoen aan de rapportage. Onze ambitie is dat uiteindelijk alle Screenforce platforms gerapporteerd worden in het kijkonderzoek. De keuze is aan hen. Bovendien sluit ik niet uit dat wij in de toekomst ook streaming platforms gaan verwelkomen, die geen lineaire zenders hebben. Dat is logisch omdat wij onze definitie van TV kijken al een tijdje verruimd hebben naar het kijken premium video. Dat wil zeggen, video van een hoogwaardige kwaliteit, vaak long form en voor adverteerders in een brand safe omgeving. Het onderscheid tussen lineair en on demand zal vervagen”.
Talpa Media verzorgt de verkoop van Viaplay-zendtijd in Nederland, evenals voor BBC NL en de FAST-kanalen van Samsung TV Plus. Allard Ruyl, CEO van Talpa Media: “De toetreding van Viaplay tot Screenforce benadrukt hoe belangrijk samenwerking is binnen het Nederlandse videolandschap. Door onze krachten te bundelen vergroten we niet alleen het gezamenlijke bereik, maar zorgen we ook voor meer transparantie en impact richting adverteerders. We zijn trots om Viaplay te vertegenwoordigen binnen dit netwerk en samen te bouwen aan een toekomstbestendige videomarkt.”
14 participanten in Screenforce
Met de komst van Viaplay bestaat het collectief van Screenforce-participanten nu uit 14 partijen: Ster, RTL Nederland, Talpa Network, RPO, AT5, Paramount, The Walt Disney Company, Warner Bros. Discovery, BBC NL, Ziggo Sport, Xite, NBCU en Hearst.