Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

11/10/22
Volume TV-reclames online kansspelen niet tegenomen

Het volume TV-reclames voor online kansspelen is het eerste jaar na de openstelling van de onlinekansspelenmarkt niet toegenomen in vergelijking met het begin van de openstelling. Dit ondanks de grote toename van het aantal vergunninghouders en dankzij een terughoudendheid door de TV-exploitanten. In de praktijk blijkt de wettelijke beperking, dat TV-reclame voor online kansspelen alleen tussen 21:00 uur ’s avonds en 6:00 uur ’s ochtends mag worden uitgezonden, goed te werken. Van alle contacten met TV-spots voor online kansspelen komt gemiddeld slechts 5% terecht bij jongvolwassenen van 6 tot en met 23 jaar.

Groei in het aantal online kansspelen vergunninghouders leidt niet tot meer TV-spots
In onderstaande figuur is te zien dat er geen directe relatie is tussen het aantal vergunninghouders online kansspelen en het aantal TV-spots. Het totale aantal TV-spots in de maand september is lager dan in de maand december. Dit terwijl het aantal aanbieders met een vergunning in september verdubbeld is ten opzichte van december: van 11 naar 22 vergunninghouders.

Aandeel TV-spots online kansspel in het totaal is gering
In de maand januari zijn de meeste TV-spots uitgezonden voor online gokken: 5.273 door zeven verschillende online kansspelen adverteerders. In totaal zijn in de maand januari in het tijdvak van 21:00 uur ’s avonds tot 6:00 uur ’s ochtends 121.491 TV-spots uitgezonden. De 5.273 uitgezonden spots voor online kansspelen vormen 4,3% van het totaal aantal uitgezonden spots in dat tijdvak. De rest van de uitgezonden spots is voor andere producten en branches. In september is dat aandeel binnen alle uitgezonden TV-spots in het tijdvak gedaald naar 3,9%. Deze cijfers zijn afkomstig van onafhankelijk onderzoeksbureau Nielsen (1) dat in Nederland de mediabestedingen door bedrijven registreert.

TV-exploitanten hebben beperkende maatregelen getroffen
De TV-exploitanten hebben in december 2021 aangekondigd hun eigen commercieel beleid met betrekking tot kansspelreclames nog verder aan te scherpen. Dat vult iedere TV-exploitant onafhankelijk naar eigen inzicht in. (2) Het betekent o.a. dat het maximumaantal door de TV- exploitant toegestane TV-reclames per reclameblok voor (online) kansspelen nog verder is verminderd en dat tag-ons niet meer zijn toegestaan. Deze nieuwe beperkingen zijn ingegaan met de tariefkaart van 1 februari 2022 en blijven nog van kracht ongeacht het aantal nieuwe toetredende online kansspelvergunninghouders. In september zijn dat er 22. Volgens schattingen door experts zullen daar nog tussen de 5 en 10 aanbieders bijkomen. (3)

Contacten met jongvolwassenen (6-23 jaar) procentueel zeer gering
Met kwetsbare groepen bedoelen we in deze analyse jongvolwassenen tot en met 23 jaar. In onderstaande figuur op basis van de cijfers van het Kijkonderzoek (4) is duidelijk te zien dat van alle contacten met de TV-spots voor online kansspelen slechts 5,2% gemiddeld terechtkomt bij jongvolwassenen van 6 tot en met 23 jaar. Dit aandeel is dus een stuk lager dan het maximum van 25% zoals genoemd in de Reclamecode Online Kansspelen (ROK). (5) In de praktijk blijkt de wettelijke beperking, dat TV-reclame voor online kansspelen alleen tussen 21:00 uur ’s avonds tot 6:00 uur ’s ochtends mag worden uitgezonden, goed te werken.

(1) https://www.nielsen.com/nl/nl/insights/media/
(2) https://screenforce.nl/reclame-voor-online-kansspelen-waar-kun-je-op-rekenen/
(3) https://kansspelautoriteit.nl/nieuws/2022/april/ksa-voorzitter-rene-jansen-illegaal/
(4) https://kijkonderzoek.nl/
(5) https://www.reclamecode.nl/nrc/reclamecode-online-kansspelen-rok-2021/

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

17/03/22

CEO Sven Sauvé reageert op jaarcijfers 2021

Persberichten

Sven Sauvé, CEO RTL Nederland over de jaarcijfers 2021 “Het was een bewogen jaar voor RTL, maar we hebben met elkaar een financieel resultaat gerealiseerd

Topics: TV-reclame

14/11/22

Boost jouw merk met distinctive brand assets

Nieuws Inspiratie

In deze whitepaper nemen de branding experts van Blauw Research je mee aan de hand van opvallende en bewezen ontdekkingen over DBA’s (Distinctive Brand Assests)

Topics: Reclame-effect, TV-reclame

16/11/20

Onderzoek halo effect: online in combinatie met TV is effectiever dan online only

Nieuws Onderzoek

Veel marketeers hebben hun focus de afgelopen jaren gericht op korte termijn activatie van de verkoop waarbij lange termijn merkopbouw als minder belangrijk wordt gezien.

Topics: Reclame-effect, TV-reclame

23 april

Duurzaamheidsreclame: no washing, no hushing

Datum, tijd en locatie 23 april 15:00 – 17:00 B. Amsterdam Johan Huizingalaan 763a 1066 VH

16 mei

AMMA Awards

De AMMA Awards worden op donderdag 16 mei 2024 uitgereikt in Koninklijk Theater Tuschinski Amsterdam “Met

13 juni

NIMA Marketing Day 2023

Op 13 juni 2024 organiseren NIMA en MarketingTribune de achtste NIMA Marketing Day. De NMD is hét

Product Manager Advanced Video Advertising

Talpa Network is een toonaangevend mediabedrijf met een sterke focus op het leveren van geavanceerde advertentieoplossingen aan adverteerders en mediabureaus. Voor

Kennismanager Data & Research

bvA netwerk van merkleiders is op zoek naar een ambitieuze en analytisch sterke data- en researchspecialist die de inspanningen van bvA

(Meewerk)Stage Marketing & Communicatie

Ben jij gek op radio, TV en online video? Heb jij video on demand uitgespeeld, altijd je draadloze oordopjes in en

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met