Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

22/06/21
Voorgenomen fusie RTL Nederland en Talpa Network

Gezamenlijk persbericht van RTL Group en Talpa Network

RTL Group en Talpa Network willen een sterke Nederlandse cross-mediagroep creëren die kan concurreren met de mondiale tech-platforms.

  • Voorgenomen fusie van activa van RTL Nederland en Talpa Network zorgt voor een sterke Nederlandse cross-mediagroep met televisie, streaming, radio, print en digitale media waar het publiek én de Nederlandse creatieve industrie van profiteren.
  • De nieuw op te richten groep beschikt over zowel de schaal en middelen als de creativiteit om de concurrentie met wereldwijde technologieplatforms aan te gaan in Nederland.
  • Sterke inzet van beide aandeelhouders voor de ontwikkeling op lange termijn, investeringen in hoogwaardige Nederlandse content, diversiteit en pluralisme.
  • Duidelijke ambitie om Videoland – met één miljoen betalende abonnees de toonaangevende Nederlandse streamingdienst – verder uit te bouwen en de meest innovatieve en transparante advertentiemogelijkheden te bieden.
  • Waardecreatie voor beide aandeelhouders dankzij aanzienlijke synergieën van naar schatting € 100 miljoen à € 120 miljoen per jaar.
  • Transactievoorwaarden: Talpa Network brengt haar activa in – onder meer TV, radio, print, digitaal en e-commerce – en verkrijgt een belang van 30 procent in (het grotere) RTL Nederland; RTL Group blijft controlerend aandeelhouder van RTL Nederland en bezit 70 procent van de nieuwe groep.
  • Sven Sauvé, CEO van RTL Nederland, zal de gecombineerde groep leiden na afronding van de transactie; Pim Schmitz, CEO van Talpa Network, treedt toe tot de nieuwe Raad van Commissarissen van RTL Nederland, welke zal worden voorgezeten door Elmar Heggen, COO en plaatsvervangend CEO van RTL Group.

Luxemburg/Keulen/Hilversum, 22 juni 2021 – RTL Group en Talpa Network maken vandaag bekend een overeenkomst te hebben getekend om hun omroep- en daarmee verbonden mediabedrijven in Nederland samen te voegen om een sterke Nederlandse cross-mediagroep te creëren. Gezien de groeiende concurrentie met de wereldwijde technologieplatforms stelt de fusie de gecombineerde groep in staat meer te investeren in lokale content, technologie en data, waardoor het Nederlandse publiek een zo breed mogelijk scala van hoogwaardige entertainment en betrouwbare informatieve programma’s kan worden geboden. Zowel de Nederlandse creatieve sector als de advertentiemarkt zal profiteren van de ambitieuze langetermijnstrategie van RTL Group en Talpa Network.

De transactie, die is goedgekeurd door de Raad van Bestuur van RTL Group en Talpa Holding, behoeft nog goedkeuring van de mededingingsautoriteiten en wordt naar verwachting afgerond in de eerste helft van 2022. Het adviesproces met de respectievelijke ondernemingsraden zal zo snel mogelijk van start gaan.

Conform de overeenkomst brengt Talpa Network haar activa in – onder meer TV, radio, print, digitaal en e-commerce – en krijgt daarvoor een belang van 30 procent in het nieuwe (grotere) RTL Nederland. RTL Group houdt de resterende 70 procent in de gecombineerde groep aan en blijft RTL Nederland volledig consolideren in haar boekhouding. Sven Sauvé behoudt zijn huidige rol als CEO van RTL Nederland en zal de nieuwe groep leiden na afronding van de transactie. Pim Schmitz, CEO van Talpa Network, treedt als vertegenwoordiger van Talpa Network toe tot de nieuwe Raad van Commissarissen van RTL Nederland, welke zal worden voorgezeten door Elmar Heggen, COO en plaatsvervangend CEO van RTL Group.

Bovendien zullen de contentonderdelen van Talpa Network (Talpa Concepts, Talpa Entertainment Producties) – die geen onderdeel zijn van de deal – en RTL Nederland een content-overeenkomst aangaan voor nieuw ontwikkelde formats voor lineaire tv-zenders en voor de streamingdienst Videoland.

De gecombineerde groep zou in 2020 een omzet hebben gerealiseerd van € 909 miljoen 1 en een bedrijfsresultaat (EBITA) van € 84 miljoen 2. De jaarlijkse content-uitgaven van de gecombineerde groep bedragen ruim € 400 miljoen. De potentiële synergieën van de fusie (‘run-rate’ voor EBITA) worden geraamd op € 100 miljoen à € 120 miljoen per jaar, en worden volledig gerealiseerd in 2025.
1 Gecorrigeerd en pro forma, niet-gecontroleerd
2 Gecorrigeerd en pro forma, niet-gecontroleerd

Thomas Rabe, CEO van RTL Group: “De samenvoeging van RTL Nederland en Talpa Network is, na de voorgestelde fusie van Groupe TF1 en Groupe M6 in Frankrijk, de tweede grote stap om onze Europese omroepactiviteiten op te schalen. De nieuwe cross-mediagroep zal over de schaal, de middelen en de creativiteit beschikken om in Nederland te concurreren met wereldwijde technologieplatforms met betrekking tot investeringen in aantrekkelijke ‘premium’-content, het aanbieden van de meest geavanceerde adresseerbare reclame en het uitbreiden van Videoland, de toonaangevende streamingdienst voor Nederlandse kijkers.”

Elmar Heggen, COO en plaatsvervangend CEO van RTL Group: “Deze fusie laat zien dat het samengaan van nationale commerciële omroepen in een snel veranderende omgeving een sterke basis vormt voor toekomstige groei en het belang van onze aandeelhouders dient. John de Mol heeft een uitstekende staat van dienst als ondernemer en op creatief vlak. Ons langdurige partnerschap en onze samenwerking op het gebied van contentontwikkeling wordt een belangrijke succesfactor voor onze lineaire tv-zenders en streamingaanbod.”

John de Mol, eigenaar van Talpa Network: “Ik ben Talpa Network begonnen om een sterk Nederlands mediabedrijf op te bouwen dat kan concurreren met de groeiende wereldwijde platforms, om lokale content in stand te houden. Dat is precies wat deze stap ons laat doen. En ik ben blij dat de deal een sterk Nederlands bedrijf creëert dat niet alleen hoogwaardige Nederlandse content garandeert, maar zich ook kan meten met de Amerikaanse en Chinese technologiespelers. Bovendien kan ik mij hierdoor weer volledig concentreren op wat ik het leukst vind: nieuwe innovatieve content creëren en ontwikkelen.”

Pim Schmitz, CEO van Talpa Network, vult aan: “Wij zijn erin geslaagd om ondanks de uitdagende omstandigheden een sterk en creatief lokaal mediabedrijf op te bouwen. Er is geen beter moment om de krachten te bundelen met RTL.”

Sven Sauvé, CEO van RTL Nederland: “We hebben in de afgelopen 31 jaar een succesvol bedrijf met een solide financiële basis opgebouwd. De huidige veranderingen in de mediasector tonen het belang aan van sterke nationale mediaspelers die de kunst van lokale verhalen vertellen begrijpen en aanzienlijk willen investeren in digitale innovatie, maatschappelijke en culturele relevantie en onafhankelijke journalistiek. Deze opwindende nieuwe fase geeft ons de mogelijkheid om onze investeringen in content, technologie en data op te voeren en daarmee een concurrerend en onderscheidend alternatief te creëren voor de mondiale technologiespelers. Dat biedt niet alleen toegevoegde waarde voor onze kijkers, maar ook voor adverteerders en de creatieve sector als geheel. Wij kijken ernaar uit om samen te werken met John de Mol en Talpa en om met deze nieuwe groep koers te zetten naar een mooie toekomst.”

J.P. Morgan treedt op als exclusief financieel adviseur voor RTL Group en PJT Partners als exclusief financieel adviseur van Talpa Network. NautaDutilh treedt op als juridisch adviseur van RTL Group en Freshfields Bruckhaus Deringers LLP als juridisch adviseur van Talpa Network. EY treedt op als transactieadviseur voor RTL Group en Deloitte treedt op als transactieadviseur voor Talpa Network.

Voor meer informatie:

RTL Group Media & Investor Relations

Oliver Fahlbusch
Phone: +352/2486 5200
oliver.fahlbusch@rtlgroup.com

Talpa Network

Erna Schmidt
Manager Corporate Communicatie
Erna.schmidt@talpanetwork.com

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

24 september

Foto’s Screenforce Day 2024

Dinsdag 24 september presenteerden wij ‘Screenforce Day 2024 | The Future Of TV Advertising’. Bekijk hier

21 januari

Certificering van influencers: wat betekent dit voor jouw bureau? | Webinar

Influencer certificering webinar Influencermarketing is niet meer weg te denken uit het marketinglandschap. Om het vertrouwen

5 februari

Webinar | How your business impacts democracy: The challenges and opportunities

De Global TV Group en Screenforce nodigten je uit om te ontdekken hoe jij verantwoord en

Teamlead Communicatie

Als Teamlead Content Communicatie bij RTL geef je leiding aan een team van zes communicatieadviseurs en werk je strategisch aan de

Mediamanager

Fremantle Nederland is op zoek naar een Mediamanager voor hun afdeling postproductie. In deze rol ben je verantwoordelijk voor het efficiënt

Projectmanager

Media Reverse is per direct op zoek naar een Projectmanager. Als aanspreekpunt voor klanten ben je verantwoordelijk voor het onderhouden van

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met