Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

11/11/19
WARC Media Allocation Benchmarks: 1.130 campagnes onderzocht op verdeling mediabudget

Het internationale instituut voor marketing intelligence, WARC, heeft cases van prijswinnende succesvolle campagnes tussen 2009 en 2018 geanalyseerd met gegevens over de budgetten en de verdeling daarvan tussen de verschillende mediumtypen. Uit het nieuwe Media Allocation Benchmarks-rapport van WARC blijkt dat in 2018 succesvolle merken 82% van hun budget hebben uitgeven aan TV en online platforms.

Data van 1.130 campagnes
WARC analyseerde tussen 2009 en 2018 meer dan 1.130 casestudies met gegevens over budgetten en de verdeling daarvan tussen TV, digitaal (inclusief online en mobiel), Out-of-Home/POS demonstraties, print en andere media zoals radio, film, direct marketing en design. De lijst met campagnes wordt samengesteld op basis van een lijst van prijswinnaars van verschillende internationale prijzenfestivals, zoals bijvoorbeeld de Cannes Lions en de Nederlandse EFFIES. Uit het nieuwe Media Allocation Benchmarks-rapport van WARC blijkt dat in 2018 succesvolle merken 82% van hun budget hebben uitgegeven aan TV en online platforms.

Categorieën met lage budgetten zijn zeer digitaal georiënteerd
Volgens het rapport is vooral de grootte van het budget bepalend voor de manier waarop het geld wordt verdeeld. Succesvolle, prijswinnende low budget-campagnes zijn erg gericht op online platforms. Prijswinnende merken met hoge budgetten geven hun geld vooral uit aan TV (tot wel 60%). De manier waarop budgetten worden verdeeld verschilt per branche. Categorieën met lage budgetten zijn zeer online georiënteerd, terwijl categorieën met hoge budgetten – dranken bijvoorbeeld – veel uitgeven aan TV. Bijvoorbeeld merken die alcoholische dranken verkopen geven gemiddeld iets minder dan de helft (49%) uit aan TV; frisdrankmerken 41%.

Prijswinnende storytelling-campagnes spenderen 44% van hun budget aan TV
Het blijkt ook dat campagnes die meer geld uitgeven aan TV vaker storytelling toepassen als creatieve strategie. Prijswinnende storytelling-campagnes spenderen 44% van hun budget aan TV en geven bovendien het minste uit aan digitaal. Campagnes die zijn gebaseerd op een stunt besteden hun geld op de meest gevarieerde manier. Digitaal domineert hier, maar er wordt daarnaast 19% uitgegeven aan OOH en 14% aan media anders dan TV, online, OOH of print.

Toename budget TV en online
“Het succes van een campagne staat of valt bij een gebalanceerde verdeling van het mediabudget“, stelt Amy Rodgers, Managing Editor Research & Rankings van WARC. “De resultaten van het rapport wijzen op een toename van het budget voor TV en online. TV resulteert in bereik, online ondersteunt dat bereik en stimuleert de activatie.

Aandeel TV bij succesvolle merken constant gebleven bij groeien aandeel voor online
Succesvolle merken hebben het budget dat ze besteden aan online de afgelopen jaren steeds vergroot. Maar deze groei van online is verminderd in de afgelopen jaren. Het aandeel van TV is daarbij constant gebleven.

Deze tekst is een bewerking door Screenforce van het artikel over dit rapport op warc.com. Op de WARC site is voor WARC leden het hele rapport te downloaden. WARC is een internationaal instituut voor marketing intelligence dat adverteerders toegang geeft tot analyses en rapporten op het gebied van reclame-effectiviteit.

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

14/02/19

WARC: adverteerders en bureaus positief over ROI en effectiviteit korte commercial

Nieuws Onderzoek

Het mediabudget voor online video groeit en korte spots – minder dan 10 seconden – krijgt een steeds groter aandeel. Dat blijkt uit een rapport

Topics: ROI, Reclame-effect

30/04/18

WARC Top 100 | Learnings uit de meest effectieve campagnes in de wereld

Warc Top 100 - Lessen uit de meest effectieve campagnes in de wereld

Nieuws Onderzoek Kennis

WARC – het internationale instituut voor marketing intelligence – heeft de learnings samengevat van de 100 meest succesvolle internationale communicatiecampagnes uit het Gunn Report. De

24/11/16

GroupM-bestuursvoorzitter hoe TV budget kan terugpakken van trade marketing

Screenforce Irwin Gotlieb

Inspiratie

Televisie was altijd al merkbekendheid gedreven. Het medium leidt de consument naar de van de beroemde marketingfunnel ook wel bekend als de consumer journey of

Topics: Mediabestedingen

31/05/13

Second screen positief voor TV-programma’s en reclames

SPOT voetbal met 2nd screens

Onderzoek

Het onderzoek ‘Screenlife: The view from the sofa’ van Thinkbox, de Engelse TV-marketingorganisatie, onderzocht de manier waarop Engelsen TV-kijken bij een tweede scherm.

Topics: TV-reclame, 2nd screening, Online Video, Reclame-effect

18/09/25

Nederlandse mediabedrijven lanceren politiekereclame.nl

Nieuws Persberichten

Collectieve oplossing voor transparantie in politieke campagnes De grote Nederlandse uitgevers, TV- en radiozenders en buitenreclame-exploitanten verenigd in Audify, Magazine Media Associatie (MMA), NDP Nieuwsmedia,

Topics: Online Video, Regelgeving TV-reclame, TV-reclame

26 augustus

Start TV Masters 2025

Vanaf dinsdag 26 augustus 2025 worden opnieuw jonge professionals aan de bureau- of adverteerderskant ondergedompeld in

24 september

Webinar: The Case for Creativity | Sir John Hegarty en Orlando Wood

Why bold ideas and brilliant TV are needed more than ever Woensdag 24 september, 16:00 –

27 oktober

Mediadebat – Het mediabeleid van de toekomst

Hoe houden we kwaliteitsjournalistiek zichtbaar en toegankelijk in onze democratie, zeker nu grote techbedrijven steeds vaker

Public Affairs Adviseur

BvA is per direct op zoek naar een Public Affairs Adviseur. Een inhoudelijk gedreven professional die de brug weet te slaan

Manager marketingcommunicatie

Weet jij het Nederlandse publiek te verleiden met onze hoogwaardige content? Doe je dat met crossmediale campagnes, waarbij je digitale marketing

Accountmanager

Bij Ster, dé organisatie achter de reclameverkoop op de zenders en platforms van de publieke omroep, krijg jij de kans om

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met