Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

25/09/23
Het belang van branding en emotie in TV-reclames

Net zoals TV gewone mensen verandert in ‘Bekende Nederlanders’, verandert TV een onopvallend merk in een alom bekend A-merk. Uit veel onderzoeken blijkt dat reclamecampagnes die emoties gebruiken het meest effectief zijn, zowel in het realiseren van een grotere ROI, omzet en winst, als in het vergroten van de merkbekendheid en de top of mind awareness. Het Engelse marketinginstituut Thinkbox heeft een presentatie gemaakt van de belangrijkste conclusies en inzichten uit onderzoek. Waarom zijn merken belangrijk? Hoe werkt het geheugen en storytelling? En hoe versterk je het effect van branding? Screenforce vat de presentatie in dit artikel voor je samen.

Onderzoeksopzet
Het overzicht dat Thinkbox heeft gemaakt, bevat de belangrijkste resultaten uit een aantal eerder al gepubliceerde onderzoeken over branding en het gebruik van emotie in TV-commercials. Creative drivers of Effectiveness (2023), From Brand to Bland (2017), A Matter of Time (2019), en Adnormal Behavior (2022). Drie onderzoeken meten de reacties op TV-commercials met diverse technieken zoals neurologisch hersenonderzoek, Implicit Reaction Testing (IRT) en vragenlijsten na afloop van het zien de TV-commercials. Eén onderzoek onderzoekt de effecten van branding door in een experiment bij consumenten hun favoriete merk te vervangen door een ‘neutraal’ product. En het laatste onderzoek ondervraagt consumenten en reclameprofessionals over hun mediagedrag.

Resultaten

1. Merken creëren verbinding, stabiliteit en identiteit

Merken zijn belangrijk omdat zij verbinding, stabiliteit en identiteit creëren. Merken zorgen ervoor dat consumenten in hun hersenen mentale snelkoppelingen (heuristieken) aanleggen, die uit het geheugen een complete merkpersoonlijkheid omhoog kunnen brengen door alleen een logo te laten zien.

Verbinding
In het ‘From Brand to Bland’ onderzoek kon een van de ondervraagden uitgebreid praten over de geschiedenis van ‘Yorkshire Tea’. Ze beschreef de beelden die het merk bij haar omhoog brachten vanwege de verpakking en ze noemde het een ‘proper brew’, de exacte benaming zoals gebruikt in de Engelse TV-campagne commercial. Het blijkt dat consumenten een sterke voorkeur hebben voor bekende merken. Eén ondervraagde vertelde dat ze perse Heinz Ketchup op bepaalde gerechten wilde toevoegen en dat andere soorten ketchup niet zo goed waren; ‘het moet Heinz zijn’. Reclame, en met name TV-reclame, blijkt deze mentale snelkoppelingen goed te kunnen creëren en het zorgt voor een grote hoeveelheid aan positieve eigenschappen die het merk doen onderscheiden van zijn concurrenten.

Stabiliteit
Mensen houden niet van verandering, ongeacht wat ze beweren, en houden van de status quo. In ons onbewuste geven merken ons het gevoel van vastheid, bekendheid en comfort. In een wereld waarin de fysieke contacten met vrienden en familie steeds meer indirect zijn, zorgen merken voor stabiliteit. Uit de gedragswetenschap blijkt dat mensen verliezen vermijden en winst proberen te maximaliseren. Als mensen hun favoriete merk niet kunnen kopen raken ze onzeker. Merken vormen een ‘anker’ voor consumenten. Wanneer ze een keuze moeten maken tussen verschillende producten kiezen ze automatisch voor het merk dat hun vanwege reclames bekend voorkomt.

Identiteit
Een sterke merkidentiteit beïnvloedt consumenten tot een positieve gebruikservaring en is essentieel voor een positieve merkervaring. Als je Nike sportkleding draagt op het sportterrein of in de sportschool dan zie je eruit als een professionele sporter, dit zal je uiteindelijke prestaties positief beïnvloeden. Het BMW-logo straalt ‘autoriteit, innovatie en succes’ uit.  Het maakt gebruik van de sociale norm, de behoefte aan autoriteit en de ‘ego bias’. Deze merkidentiteit factoren zijn essentieel voor de hele merkervaring.

2. Campagnes die emotie inzetten zijn 50% effectiever 

Een merk bestaat uit wat wij erover voelen en wat we ons ervan kunnen herinneren. Reclamecampagnes die emotie gebruiken zijn veel effectiever in het realiseren van grote campagne effecten zoals omzet en winst. Volgens een IPA onderzoek doen campagnes die emotie inzetten het 50% keer beter dan campagnes die dat niet doen. Een emotionele band zorgt voor vertrouwen in een merk, hetgeen zeer belangrijk is. De onderstaande grafiek uit het Adnormal Behavior onderzoek laat zien dat TV-reclames meer emoties opwekken dan andere reclames.

Bekende merken zijn krachtig, hebben een premium waarde en zijn iconisch. Ze zijn heel zichtbaar, mensen praten erover en ze worden als creatief beoordeelt. Beroemdheid helpt de top of mind awareness, zodat een merkt direct omhoogkomt in het geheugen van de consument op het moment dat men tussen bepaalde producten moet kiezen. Mensen kopen een product eerder als ze het merk herinneren. Uit het Adnormal Behavior onderzoek blijkt dat TV merken beroemder maakt, beter laat herinneren en beter de aandacht trekt dan andere media. Voor de eerste zeven aspecten komt social media op de tweede plaats na TV. Voor vertrouwen komen dagbladen op de tweede plaats.


3. TV-commercials zijn beter geschikt voor storytelling en daardoor effectiever

Emotie is de key driver van het lange termijn geheugen. We herinneren ons de dingen die sterke emoties opwekken. Langetermijngeheugen opslag is belangrijk. Er is veel wetenschappelijk bewijs over de relatie tussen lange termijn encoding (LTME) en productkeuze en toekomstig gedrag. We kunnen niet beïnvloed worden door reclameboodschappen die niet zijn opgeslagen in ons geheugen. Het kortetermijngeheugen werkt lang genoeg om een telefoonnummer te onthouden en op te schrijven, en dat wordt daarna gelijk weer vergeten. Het langetermijngeheugen is veel effectiever en hetgeen daarin wordt opgeslagen blijft een leven lang bij ons. Voor adverteerders is het daarom essentieel om in dat langetermijngeheugen terecht te komen. Sommige iconische TV-commercials van tientallen jaren geleden herinner je nog steeds.

Onze hersenen werken als videocamera’s; we halen herinneringen op doordat we beelden opslaan van belangrijke gebeurtenissen. Daarom zijn iconische beelden cruciaal voor TV-reclames en effectieve merkcommunicatie. De meeste Nederlanders boven de dertig jaar zien bij de zin ‘Ik heb nog zo gezegd géén bommetje’ het beeld van de koe en het zwembad voor zich uit de Melkunie TV-commercial uit 1996. Dit is ruim twintig jaar later nog een vaak gehoorde kreet aan de rand van het zwembad. Uit onderzoek blijkt dat TV-commercials, vanwege de langere duur, beter geschikt zijn voor storytelling. Deze langere commercials werken beter om een verhaal te verankeren in het lange termijn geheugen. En ze zorgen er ook voor dat meer informatie en merk-attitudes worden opgeslagen.


4. Breng het logo vaker in beeld, gebruik beroemdheden, muziek en menselijke emotionele interacties

Welke elementen van creativiteit kunnen we gebruiken om onze campagnes nog effectiever te maken? Onze hersenen werken met associaties. Dat betekent dat als de merknaam ook zichtbaar is tijdens de reclame (zolang dit niet al te overdreven gebeurt), aan het eind van de reclame wanneer het merklogo prominent in beeld komt, de response van de kijker op het logo sterker is. Dit zorgt dan dat het merk met het eerdere verhaal wordt geassocieerd oftewel verbonden. Verder blijkt uit onderzoek dat het gebruik van beroemdheden in een TV-commercial de call-to-action effectiever maakt. En het laten zien van menselijke interactie vergroot de hersenactiviteit en de er opvolgende geheugen opslag. Als je muziek inzet is het verstandig om deze het verhaal te laten begeleiden. In dat geval vindt er volgens datzelfde onderzoek 14% meer geheugenopslag plaats. Ook het gebruik van emotionele scenes binnen het verhaal stimuleert de geheugen opslag.

Eindconclusie

  • Merken geven consumenten een gevoel van verbinding, stabiliteit en identiteit
  • TV is het meest effectief om op grote schaal emotie en bekendheid te genereren
  • Emotie en bekendheid zijn de beste instrumenten om top of mind awareness voor je merk te creëren
  • TV-reclames zijn gedenkwaardig en stimuleren de verkoop van je merk

Deze tekst is een samenvatting door Screenforce van de presentatie van Thinkbox. Je kunt de pdf van de presentatie hier downloaden.

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

11/08/23

Stemming is belangrijk: Bereik TV-kijkers op het goede moment

Nieuws Onderzoek

Gedragswetenschapper Joanna Stanley van consultancybureau Astroten is door het Engelse marketingbureau Thinkbox gevraagd om op basis van wetenschappelijk onderzoek inzicht te geven inhoeverre de stemming

Topics: Reclame-effect, ROI

06/03/23

Brand building stimuleert korte termijn verkoop

Onderzoek Kennis

Tien jaar nadat The Long and the Short of It door auteurs Peter Field en Les Binet is gepubliceerd, is er nu nieuw bewijs afkomstig

Topics: Mediabestedingen, ROI

21/05/21

Creativiteit in crisistijd: learnings van de meest creatieve en effectieve reclames

Nieuws Onderzoek Inspiratie Covid 19

Kantar heeft een whitepaper uitgebracht naar aanleiding van de creative effectiveness awards 2021: ‘The five habits of highly effective advertisers’. De paper start met een

Topics: Reclame-effect, ROI

16/07/24

Ster lanceert podcast over starten met reclame

Nieuws Persberichten

Vandaag lanceert Ster haar eerste podcastserie ‘Starten met reclame’ voor ondernemers die de stap naar landelijke reclame willen zetten. In de driedelige serie gaat presentator

Topics: Mediabestedingen, Reclame-effect, TV-reclame

08/01/24

De invloed van stemming per dagdeel op TV-reclame effectiviteit

Nieuws Onderzoek

Onze Duitse zusterorganisatie Screenforce.de heeft opnieuw een interessant onderzoek met de naam ‘Mapping the Impact’ laten uitvoeren door onderzoeksbureau Eye Square. Het eerdere onderzoek ‘Mapping

Topics: Reclame-effect, ROI

26/05/15

Laatste seconden TV-commercial belangrijkst

SPOT Laatste seconden TV-commercial belangrijkst

Onderzoek

Onderzoek van Ipsos toont aan dat de emotionele betrokkenheid van de kijker in de laatste seconden van een TV-commercial het hoogste is. Als een adverteerder

Topics: TV-reclame, Reclame-effect

26 augustus

Start TV Masters 2025

Vanaf dinsdag 26 augustus 2025 worden opnieuw jonge professionals aan de bureau- of adverteerderskant ondergedompeld in

24 september

Webinar: The Case for Creativity | Sir John Hegarty en Orlando Wood

Why bold ideas and brilliant TV are needed more than ever Woensdag 24 september, 16:00 –

27 oktober

Mediadebat – Het mediabeleid van de toekomst

Hoe houden we kwaliteitsjournalistiek zichtbaar en toegankelijk in onze democratie, zeker nu grote techbedrijven steeds vaker

Public Affairs Adviseur

BvA is per direct op zoek naar een Public Affairs Adviseur. Een inhoudelijk gedreven professional die de brug weet te slaan

Manager marketingcommunicatie

Weet jij het Nederlandse publiek te verleiden met onze hoogwaardige content? Doe je dat met crossmediale campagnes, waarbij je digitale marketing

Accountmanager

Bij Ster, dé organisatie achter de reclameverkoop op de zenders en platforms van de publieke omroep, krijg jij de kans om

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met