Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

12/03/21
Ad Alliance onderzoek biedt inzicht in de impact van billboarding

Billboarding is een zeer effectief communicatiemiddel, ook al heb je slechts kort de tijd, om je merk over te brengen. Ad Alliance heeft op basis van analyses van alle effectonderzoeken van de afgelopen jaren meer inzicht gekregen in de effectiviteit van billboarding. Hieronder alle take-outs op een rij. Een van de conclusies is dat billboarding extra effectief is voor adverteerders met een lage merkbekendheid.

33 verschillende campagnes onderzocht
Ad Alliance deed in samenwerking met onafhankelijk onderzoeksbureau No Ties onderzoek naar 33 verschillende billboardcampagnes op TV (aantal respondenten: 33.000+). Ieder onderzoek bestond uit een aparte 0-meting voorafgaand aan en 1-meting na afloop van de billboardcampagne om alle effecten van de campagne in kaart te brengen. De campagnes zijn afkomstig uit de periode 2012 tot en met 2020.

Billboarding zorgt voor stijging in merkbekendheid
Met het inzetten van billboarding stijgt je naamsbekendheid op totaal niveau. Gemiddeld stijgt de totale geholpen naamsbekendheid na een billboardcampagne met 5%.

Billboarding is extra effectief voor adverteerders met een lage merkbekendheid
Hoe lager de bekendheid van je merk, hoe hoger de stijging. Wanneer jouw merk voorafgaand aan de campagne een relatief lage bekendheid heeft (< 30%), dan stijgt de geholpen bekendheid met gemiddeld 8%.

Inzicht in groei geholpen merkbekendheid per 500 GRP’s
De vraag die vaak wordt gesteld, is welke inzet er nodig is om welke groei te bereiken. Hiervoor is het resultaat berekend naar 500 GRP’s. Per 500 GRP’s stijgen merken met een relatief lage merkbekendheid (<30%) met 3,1%. Bij merken met een relatief hoge merkbekendheid (>30%) is deze stijging 1,5%. Wanneer jouw merk een relatief lage bekendheid heeft kan billboarding dus de ideale manier zijn om de merkbekendheid te laten groeien. Ben je als merk al heel goed bekend? Zet billboarding dan in om dit bekendheidsniveau te behouden!

Duidelijke boodschap, opvallen en goed geluid zijn essentieel
Volgens Ad Alliance heeft de creatie van het billboard grote invloed op het effect. Zo moet bijvoorbeeld de boodschap in een oogopslag duidelijk zijn, moet de billboard de naam van het product/merk bevatten, hij moet herkenbaar, rustig en niet te snel zijn en niet te veel informatie bevatten. Wat helpt om op te vallen is anders dan andere uitingen zijn, vrolijk, kleurrijk en aantrekkelijk. Een goed geluid is essentieel. Een fijne stem of voice-over, een herkenbaar geluid en muziek is belangrijk om de aandacht te trekken.

Meer informatie over de impact van billboarding vind je op de site van Ad Alliance.

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

15/06/19

Case: RTL – Het Perfece Plaatje en sponsor Canon

Inspiratie

Consumenten maken meer foto’s dan ooit, vooral met hun smartphones. Maar hoe kun je Nederlanders anders naar fotografie laten kijken en inspireren om meer, anders

Topics: Cases

11/09/17

Acht tips voor effectieve TV-partnerships

Acht tips voor effectieve TV-partnerships

Nieuws Kennis

Om optimaal gebruik te maken van een TV-partnership moeten merken deze niet alleen integreren in hun TV-campagne maar in zo veel mogelijk marketingactiviteiten als mogelijk.

Topics: Reclame-effect, ROI, TV-reclame

10/07/17

TV-sponsoring heeft langdurig en positief effect op merken

Thinkbox - Brands brink colour to our lives

Nieuws Onderzoek

TV-kijkers houden van hun favoriete TV-programma’s. De merken die deze TV-programma’s sponsoren delen mee in deze liefde van de kijker en profiteren daarvan. Dat is

Topics: ROI, Mediabestedingen, Reclame-effect

28/01/15

Comedy content verhoogt betrokkenheid bij TV-commercials

Comedy content verhoogt betrokkenheid bij TV-commercials

Onderzoek

Lachen heeft fysieke, emotionele en sociale voordelen. Mensen die veel lachen zijn lichamelijk gezonder, positiever ingesteld en hebben meer vrienden en een gezonder sex-leven.

Topics: Reclame-effect, TV-reclame, Tijdsbestedings- onderzoek Mediatijd

27/03/25

Drie regels om reclame-uitgaven in 2025 te optimaliseren

Onderzoek Inspiratie Nieuws

Merken staan onder steeds grotere druk om elke uitgegeven cent te verantwoorden. Hoe kunnen zij in dat licht de allocatie van hun reclamebudgetten heroverwegen om

Topics: Mediabestedingen, Online Video, Reclame-effect, ROI, Effectiviteit

18/10/16

Onjuiste Facebook-statistieken lossen meetprobleem video-engagement op

Screenforce Onjuiste Facebook-statistieken gaan meetprobleem video-engagement oplossen

Nieuws

Seismisch. Dat is de beste omschrijving van de onthulling dat Facebook de omvang heeft opgeschroefd van de tijd die de gebruikers van dit sociale netwerk

Topics: Mediabestedingen, Online Video, Reclame-effect, ROI

26 augustus

Start TV Masters 2025

Vanaf dinsdag 26 augustus 2025 worden opnieuw jonge professionals aan de bureau- of adverteerderskant ondergedompeld in

24 september

Webinar: The Case for Creativity | Sir John Hegarty en Orlando Wood

Why bold ideas and brilliant TV are needed more than ever Woensdag 24 september, 16:00 –

27 oktober

Mediadebat – Het mediabeleid van de toekomst

Hoe houden we kwaliteitsjournalistiek zichtbaar en toegankelijk in onze democratie, zeker nu grote techbedrijven steeds vaker

Public Affairs Adviseur

BvA is per direct op zoek naar een Public Affairs Adviseur. Een inhoudelijk gedreven professional die de brug weet te slaan

Manager marketingcommunicatie

Weet jij het Nederlandse publiek te verleiden met onze hoogwaardige content? Doe je dat met crossmediale campagnes, waarbij je digitale marketing

Accountmanager

Bij Ster, dé organisatie achter de reclameverkoop op de zenders en platforms van de publieke omroep, krijg jij de kans om

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met