“Als netwerk van merkleiders voelen wij een gezamenlijke verantwoordelijkheid te helpen de economie draaiende te houden en te blijven investeren in communicatie en media, anders vallen er partijen om.” Die boodschap droeg bvA bestuurslid Brenda Smith (CMO bij A.S. Watson) uit tijdens de Adformatie Connects Live uitzending van 16 april jl. met als titel ‘Adverteren, wanneer kunnen we weer?’.
De impact van Covid-19 op onze samenleving is enorm en het is dan ook begrijpelijk dat deze leidde tot terughoudendheid bij merken om te adverteren en soms zelfs tot een volledige stop. Inmiddels is de eerste schok verwerkt en gaan merken een nieuwe koers bepalen, passend bij de nieuwe ‘1,5-meter-werkelijkheid’.
bvA roept merkleiders op om als het enigszins kan te (blijven) investeren in media en communicatie. Dat kan betrekking hebben op het merk, maar ook op het groot maken van een maatschappelijk initiatief. Door die investeringen kunnen de mediakanalen overeind blijven die zo belangrijk zijn voor merken om hun doelgroepen te bereiken. Bovendien helpen media-investeringen de economie op gang te brengen en te houden.
Brenda Smith: “Ik begrijp dat er merken zijn die nu geen sales- of merkboodschap kunnen communiceren. Kruidvat speelt als voordeeldrogist een relevante rol om Nederlanders te helpen gezond te blijven en blijft dus wel adverteren. Waar mogelijk proberen we mee te denken met mediapartijen. Zo doen we bijvoorbeeld binnenkort ook weer een outdoor campagne“.
De merken zelf hebben uiteraard ook baat bij voortzetting van de investeringen: het is bekend dat merken die tijdens periodes van crisis actief blijven, sterker uit de strijd komen.
Smith: “In deze tijden zoeken mensen naar vertrouwen en zekerheid, ook bij hun merken. Juist als je blijft investeren, en vanuit je merk communiceert op een relevante en passende manier, dan werkt dat heel krachtig voor je merk.”
De uitzending van Adfo Connects Live is hier terug te kijken.