Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

29/11/21
Consument heeft veel vertrouwen in advertenties op TV

Volgens het Nielsen Global Trust in Advertising onderzoek zijn ‘aanbevelingen van mensen die ik ken’ met 89% veruit de meest vertrouwde vorm van informatie voor consumenten. Ook wereldwijd en in West-Europa is dit de meest vertrouwde bron. Sites van merken (79%) en editorial content (zoals dagbladartikelen) completeren met 76% de top 3. Van de traditionele mediumtypen scoort TV in Nederland met 69% het hoogst met een vijfde plaats als het gaat om de meest vertrouwde vormen van adverteren. Nielsen heeft voor Screenforce een kort artikel gericht op TV geschreven op basis van de uitkomsten van het onderzoek. Opvallend is dat de groep die het minst TV kijkt, de 15-20 jarigen, met 75% juist het meeste vertrouwen heeft in advertenties op TV

Wereldwijd onderzoek onder meer dan 43.000 consumenten
Het Nielsen Global Trust in Advertising onderzoek is uitgevoerd in september 2021 en er zijn meer dan 43.000 consumenten in 56 landen over de hele wereld ondervraagd – waaronder meer dan 500 consumenten in Nederland. Er is geen rapport beschikbaar van dit onderzoek, maar de data wordt beschikbaar gesteld in de planningstool Clear Decisions van PointLogic.

TV scoort in Nederland het hoogste van de traditionele mediumtypen
Van de traditionele mediumtypen scoort TV met 69% het hoogst met een vijfde plaats als het gaat om de meest vertrouwde vormen van adverteren in Nederland. In de Benelux staat TV een plaatsje lager met 67%. Wereldwijd gezien neemt TV ook een zesde plek in, maar is het vertrouwen met 78% veel hoger dan in Nederland en de Benelux. Een meerderheid van de Nederlandse consumenten heeft ook vertrouwen in productplacement op TV. Alleen wereldwijd gezien is het vertrouwen in deze vorm van adverteren op TV aanmerkelijk hoger.

Vertrouwen in TV-reclame het hoogste onder jongeren
In Nederland verschilt de kijktijd naar TV sterk per doelgroep. Hoe ouder de doelgroep, hoe hoger de kijktijd. Opvallend is dat de groep die het minst TV kijkt, de 15-20 jarigen, met 75% juist het meeste vertrouwen heeft in advertenties op TV. Bij alle andere leeftijdscategorieën is dat 67%.

Inzichten vanuit demografische gegevens en verschillende sectoren
Nielsen Trust in Advertising 2021 is een wereldwijd onderzoek dat zich richt op de houding van consumenten ten opzichte van reclame. Het onderzoek kijkt daarbij vanuit zowel demografische gegevens als vanuit de verschillende sectoren (zoals automotive, finance, cosmetics, levensmiddelen) om marketeers en media-owners te voorzien van gegevens en analyses om een divers publiek te ontdekken, beter te begrijpen en meer te betrekken. Ben je geïnteresseerd in de resultaten van het onderzoek, stuur dan een mail naar Nielsen (marketing-nl@nielsen.com).

Deze tekst is een kort artikel dat Nielsen heeft geschreven voor Screenforce o.b.v. de uitkomsten van het onderzoek gericht op TV.

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

19/03/21

Welke advertenties vertrouwen mensen het meest?

Nieuws Onderzoek

Thomas Romers van Marketingfacts heeft een artikel geschreven over de verandering in het vertrouwen van consumenten in de reclames in media in 17 landen, op

Topics: ROI, Reclame-effect

08/02/21

E-commerce | Deel 2: vertrouwen e-commerce bedrijven hoger dankzij reclame

Nieuws Onderzoek

Screenforce publiceert een reeks van in totaal drie artikelen over e-commerce. Het eerste artikel is 19 januari gepubliceerd en beschrijft de groei van de bruto

Topics: Reclame-effect, TV-reclame

20/10/20

Beeld van wat TV is veranderd, vertrouwen in TV-reclames groter dan andere platforms

Nieuws Onderzoek

Volgens nieuw onderzoek in opdracht van WPP dochter Finecast is het beeld dat kijkers van TV hebben de afgelopen vijf jaar veranderd door de technologische

Topics: Jongeren en media, Reclame-effect, TV-reclame

02/11/20

Het her-evalueren van reclame-effectiviteit gebaseerd op aandacht als nieuwe currency

Nieuws Onderzoek

De aandacht van de consument, als een maat voor effectiviteit, wordt in een rap tempo een meetcriterium voor media-inkoop. Uit media-effectiviteitsonderzoek blijkt steeds vaker dat

Topics: Reclame-effect, TV-reclame

23/10/23

Hoe gebruik je aandacht als de nieuwe media-currency

Onderzoek Kennis

Het media ecosysteem is de afgelopen jaren op een disruptieve manier geëvolueerd. Volgens mediabureau Dentsu heeft de media-industrie te langzaam gereageerd om het mediaplanning proces

Topics: Reclame-effect, TV-reclame

26/10/12

TV-reclame belangrijkste beïnvloeder aankoopgedrag

SPOT TV-reclame belangrijkste beïnvloeder aankoopgedrag

Onderzoek

TV-reclame beïnvloedt 39% van het aankoopgedrag van consumenten. Op afstand gevolgd door internetreclame met 10% en dagbladreclame met 9%. Dit blijkt uit online onderzoek van

Topics: Reclame-effect, TV-reclame

5 november

2025 asi International Conferences

2025 asi International Radio & Audio en Television & Video Conferences De 2025 asi International Radio

13 november

Marketing & Effie Live! 

Ontdek de grenzeloze wereld van marketing op het MarketingLive! congres, waar elk jaar het motto ‘Bright

9 -
10 december

The Future Of TV Advertising

Al meer dan 15 jaar is The Future of TV Advertising Global hét internationale event waar

Public Affairs Adviseur

BvA is per direct op zoek naar een Public Affairs Adviseur. Een inhoudelijk gedreven professional die de brug weet te slaan

Manager marketingcommunicatie

Weet jij het Nederlandse publiek te verleiden met onze hoogwaardige content? Doe je dat met crossmediale campagnes, waarbij je digitale marketing

Accountmanager

Bij Ster, dé organisatie achter de reclameverkoop op de zenders en platforms van de publieke omroep, krijg jij de kans om

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met