Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

24/04/23
De impact van crossmedia op merkherinnering

Veel merken kiezen voor een crossmediastrategie over verschillende mediakanalen om zo de boodschap van de campagne over te brengen aan het publiek. Omdat consumenten meer mediakanalen gebruiken, kan adverteren via verschillende kanalen helpen om niet alleen het bereik, maar ook de bereik frequentie van een campagne te maximaliseren. Mark Vroegrijk, senior methodologist bij DVJ Insights, schreef hier een artikel over. Eén van de hoofdconclusies is dat combinaties met TV in het algemeen zorgen voor een hoge merkherinneringsscore.

DVJ Insights onderzocht de impact op merkherinnering van potentiële frequentieverhoging door inzet van een crossmedia-strategie, om antwoord te krijgen op de volgende vragen:

  • In hoeverre zorgt blootstelling aan een campagne via meer kanalen voor een hogere merkherinnering?
  • Welke specifieke kanaalcombinaties zijn hierbij het meest effectief?

Natuurlijke setting
Om een antwoord te krijgen op de onderzoeksvragen, deed DVJ Insights online onderzoek onder circa 1.300 Nederlandse consumenten. Elke respondent kreeg in willekeurige volgorde meer advertenties te zien op verschillende kanalen: TV, radio, online pre-rolls en social feed. De advertenties zijn op een zo’n ‘natuurlijk’ mogelijke wijze gepresenteerd voor elk kanaal, en de consument kon op ieder moment zappen of wegklikken, want blootstelling aan advertenties staat al lang niet meer gelijk aan (onverdeelde) aandacht. Binnen elk kanaal testte het onderzoeksbureau 20 advertenties in een random volgorde, waarvan advertenties van zes focusmerken via ‘single’ of ‘multi-channel’ advertising. De merken waren afkomstig uit de categorieën haarverzorging, verzekeringen, gezichtsverzorging, gokken, drogisterijen en online retail. Na afloop vroegen ze aan de consument welke merken hij zich kon herinneren gezien of gehoord te hebben.

Top-of-mind merkherinnering

De resultaten van het onderzoek geven de volgende inzichten als het gaat om de top-of-mind merkherinnering (de kans dat een merk achteraf als eerste wordt herinnerd en genoemd):

  • De top-of-mind merkherinnering is na het zien van één enkele advertentie laag met hooguit 3% (afhankelijk van het kanaal), wat op zich logisch is als je 20 advertenties ziet in vier verschillende omgevingen.
  • Meer exposure door inzet van een tweede kanaal zorgt echter voor een flinke verbetering van het resultaat. Alle combinaties tussen twee kanalen leiden tot een hogere merkherinnering dan de som van de scores van de kanalen op individueel niveau, waarbij de volgende combinaties het grootste resultaat laten zien:
  • Radio + Pre-roll 11%; vs. alleen Radio (1%) en alleen Pre-roll (3%).
  • TV + Radio 9%; vs. alleen TV (2%) en alleen Radio (1%).


Spontane merkherinnering
Kijken we naar de totale spontane merkherinnering (het percentage respondenten dat zich überhaupt een merk achteraf herinnert), dan zien we al hogere gemiddelde herinnering scores. TV zorgt gemiddeld voor de hoogste spontane naamsbekendheid bij individuele inzet (21%), versus 15% voor radio en 11% voor pre-rolls. Social feed advertising draagt op zichzelf het minste (4%) bij aan spontane merkherinnering.

Ook voor spontane merkherinnering zien we dat extra exposure door een advertentie op twee verschillende kanalen resulteert in een duidelijke verbetering.

Hierbij zien we dat diverse combinaties van kanalen zonder TV min of meer vergelijkbaar presteren als combinaties mét TV: Vergelijk bijvoorbeeld de spontane merkherinnering voor Radio en Pre-roll (31%) met die van TV en Pre-roll (32%) en Radio en TV (33%).

De grootste synergie zien we in de combinaties Radio + Pre-roll (31%, ten opzichte van de som van de scores voor de kanalen op individueel niveau: (15% + 11% =) 26%), en Social Feed + Pre-roll (24%, ten opzichte van de som van de scores voor de kanalen op individueel niveau: (11% + 4% =) 15%). Dit kan het resultaat zijn van een gemeenschappelijk element, namelijk de ‘gegarandeerde’ aandacht voor ten minste de eerste paar seconden van een pre-roll-advertentie. Dit maakt het voor consumenten makkelijker om het merk vervolgens in een radiocommercial of op hun sociale feed te herkennen of te herinneren, wat de effectiviteit van deze extra blootstelling verhoogt.

Toevoeging van social feed aan radio zorgt niet voor extra merkherinnering. Door het ontbreken van visuele elementen in een radiospot en de vluchtige aandacht van de consument binnen social feed, kunnen deze kanalen elkaar onvoldoende versterken.

Conclusies

  • Media combinaties met TV zorgen in het algemeen voor een hoge herinneringsscore, de toegevoegde waarde van het tweede kanaal is meestal kleiner – omdat exposure aan een TV-reclame op zichzelf al een substantiële impact op de herinnering heeft.
  • Daartegenover vindt DVJ Insights meer uitgesproken synergiën voor de radio en pre-roll en social feed en pre-roll combinaties. Dat zou het gevolg kunnen zijn van de gecombineerde eigenschap van de ‘gegarandeerde’ aandacht voor op zijn minst de eerste seconden van een pre-roll. Dit maakt het gemakkelijker voor consumenten om het merk te herkennen of te herinneren in een radioreclame blok of op hun social feed, hetgeen de effectiviteit van deze additionele exposure vergroot.
  • De combinatie radio en social feed heeft een dergelijk synergie-effect niet. De afwezigheid van visuele elementen in het eerste kanaal en de vluchtige aandacht van de consument voor het tweede kanaal zou de reden kunnen zijn waarom deze kanalen niet het vermogen hebben om elkaar te versterken.

Deze tekst is een bewerking door Screenforce van het artikel over dit onderzoek op dailydatabytes.nl, aangevuld met informatie over het onderzoek op de site van DVJ Insights.

 

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

23/01/23

Waarom TV een koopje is als je aandacht meerekent

Nieuws

Data van TVision geven TV-zenders de ruimte om hogere CPM’s te rekenen voor de kwaliteitscontent die ze creëren Michael Follet, Managing Director van onderzoeksbureau Lumen

07/11/22

Onderzoek Comcast: Reclames op het TV-scherm effectiever dan op de smartphone

Onderzoek

Nieuw onderzoek door Comcast in samenwerking met onderzoeksbureau MediaScience laat zien dat reclames rond long-form TV-content op het TV-scherm tweemaal beter onthouden worden dan short-form

16/11/20

Onderzoek halo effect: online in combinatie met TV is effectiever dan online only

Nieuws Onderzoek

Veel marketeers hebben hun focus de afgelopen jaren gericht op korte termijn activatie van de verkoop waarbij lange termijn merkopbouw als minder belangrijk wordt gezien.

Topics: Reclame-effect, TV-reclame

13/05/15

Expertsessie Targetted TV Advertising

SPOT Expertsessie Targetted TV

Inspiratie

Op 12 mei organiseerde SPOT de Expertsessie Targetted TV Advertising. In een anderhalf uur durende sessie werd je bijgepraat over Dynamic Ad Insertion op het

Topics: Targetted TV Advertising, TV-reclame

16/10/17

Nederlandse reclame-industrie maakt zich sterk voor het nut van reclame

Nut van reclame

Nieuws Inspiratie Kennis

Reclame is overal: op radio en TV, in magazines en dagbladen, online, op straat, op het station, langs het sportveld en in het museum. Het

Topics: Reclame-effect, TV-reclame

26 augustus

Start TV Masters 2025

Vanaf dinsdag 26 augustus 2025 worden opnieuw jonge professionals aan de bureau- of adverteerderskant ondergedompeld in

27 oktober

Mediadebat – Het mediabeleid van de toekomst

Hoe houden we kwaliteitsjournalistiek zichtbaar en toegankelijk in onze democratie, zeker nu grote techbedrijven steeds vaker

5 november

2025 asi International Conferences

2025 asi International Radio & Audio en Television & Video Conferences De 2025 asi International Radio

Public Affairs Adviseur

BvA is per direct op zoek naar een Public Affairs Adviseur. Een inhoudelijk gedreven professional die de brug weet te slaan

Manager marketingcommunicatie

Weet jij het Nederlandse publiek te verleiden met onze hoogwaardige content? Doe je dat met crossmediale campagnes, waarbij je digitale marketing

Accountmanager

Bij Ster, dé organisatie achter de reclameverkoop op de zenders en platforms van de publieke omroep, krijg jij de kans om

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met