Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

16/11/20
Onderzoek halo effect: online in combinatie met TV is effectiever dan online only

Veel marketeers hebben hun focus de afgelopen jaren gericht op korte termijn activatie van de verkoop waarbij lange termijn merkopbouw als minder belangrijk wordt gezien. Vaak worden daarvoor online videoreclames via mobiele devices ingezet. Maar de reclamewetenschap leert ons dat een te grote focus op één medium met alleen korte termijn communicatieboodschappen uiteindelijk de lange termijn merkwaarde kan beschadigen. Uit het onderzoek dat is uitgevoerd door het Amerikaanse onderzoeksbureau Mediascience blijkt dat consumenten langer kijken naar een online reclame als ze eerder al een TV-reclame van hetzelfde merk hebben gezien.

Multi-method effect metingen
Om de campagne effecten te onderzoeken heeft Effectv, een onderdeel van Comcast, onderzoeksbureau Mediascience de opdracht gegeven om te onderzoeken welke verschillen er zijn qua merkwaarden en reclamebeoordeling voor online-only campagnes versus campagnes die online en TV combineren. Er is een representatieve steekproef (n=147, 18 jaar en ouder) van de Amerikaanse bevolking ondervraagd over YouTube en Facebook only campagnes en over YouTube + TV en Facebook + TV campagnes. Er zijn zowel bekende als onbekende merken onderzocht. De campagne effecten zijn vastgesteld met behulp van het meten van de huidgeleiding (biometrics), gelaatsuitdrukking (facial coding), oogbewegingen (eye-tracking) en een online vragenlijst.


Key findings
• Door TV toe te voegen aan een online only campagne verbetert de gehele campagne performance.
• TV-reclame zorgt voor een halo effect voor online campagnes, hierdoor worden de online reclames als aantrekkelijker beoordeeld door consumenten dan indien ze alleen online worden gezien.
• Bekende merken profiteren als TV wordt toegevoegd aan de campagne maar dit effect is nog sterker voor onbekende merken. Zo is de lift in aankoopintentie voor onbekende merken maar liefst +35%.
• Consumenten kijken langer naar een online reclame als ze eerder al een TV-reclame van hetzelfde merk hebben gezien.

Eindconclusie
Uit het onderzoek blijkt dat TV in staat is om de noodzakelijke merkwaarde op te bouwen, zowel van nieuwe als van bestaande merken, waardoor consumenten bereid zijn om het merk aan te kopen en het op te nemen in lijst met potentiële merken die ze in de toekomst overwegen om te kopen, de zogenaamde ‘consideration set’. Daardoor zijn ‘online in combinatie met TV’ multimedia campagnes effectiever dan ‘online only’ mono-media campagnes.

Deze tekst is een samenvatting door Screenforce van het rapport over dit onderzoek. De pdf van het volledige rapport is hier te downloaden.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

12/10/20

Nieuw onderzoek zet nieuwe standaard voor reclame-effectiviteit

Kennis Nieuws Onderzoek

Op basis van nieuw onderzoek naar meer dan 4.800 inzendingen voor de internationale reclamecompetities van IPA, Cannes Lions en Warc awards over de jaren 2011

Topics: Reclame-effect, ROI

18/02/20

Nieuwste boek Karen Nelson-Field: The Attention Economy and How Media Works

Onderzoek

Een grote misvatting die adverteerders en mediabureaus hebben is dat consumenten met veel belangstelling naar hun reclames kijken. En dat het realiseren van hoge aandacht

29/10/18

Nieuw boek Binet & Field: balans brand building – sales activation geanalyseerd

Kennis Nieuws Onderzoek

Reclamegoeroes Les Binet en Peter Field hebben de afgelopen jaren verschillende boeken gepubliceerd en presentaties gegeven over reclame effectiviteit. Hun inzichten zijn gebaseerd op een

Topics: Reclame-effect, ROI

12/12/16

TV-reclame zorgt voor hoogste ROI en enige break-even ROI op korte termijn

Onderzoek

Voor elke Australische dollar die FMCG-merken investeren in TV-reclame krijgen ze 1,74 dollar omzet terug. En uit hetzelfde onderzoek blijkt dat TV daarin beter scoort

Topics: Mediabestedingen, Reclame-effect, ROI, TV-reclame

27/03/20

Effectiviteit TV-reclame op online surfgedrag tijdens coronacrisis

Covid 19 Nieuws

Eerder deze week publiceerde SKO een rapport waarin te zien is dat de schermtijd per dag significant is gestegen ten opzichte van vorig jaar (33

Topics: Reclame-effect, TV-reclame

21/10/19

TV-reclamemarkt groeit met 1,4% over eerste drie kwartalen 2019

Nieuws Persberichten

De TV-reclamemarkt is over de eerste drie kwartalen van 2019 uitgekomen op € 567 miljoen. Hiermee is de markt gestegen met 1,4 % in vergelijking

Topics: Kijkcijfers, TV Jaarrapport, TV-reclame

16 maart

Foto’s TV Jaarrapport 2022

Donderdag 16 maart presenteerde Screenforce het TV Jaarrapport van 2022. Bekijk hier alle foto’s van

30 november

Webinar: International Knowledge Exchange on Audience Measurement

Op donderdag 30 november krijgt de internationale media- en reclame-industrie een online update en de gelegenheid

5 -
6 december

The Future of TV Advertising Global 2023

Nieuwe sprekers toegevoegd Op dinsdag 5 en woensdag 6 december vindt in Londen de zesde

Data Analist Video

Talpa Network is per direct op zoek naar Data Analist Video. Als Data analist Video kom je terecht in het Data Analytics

Research & Public Affairs Expert

Ben jij een ervaren (media)onderzoeker met een liefde voor TV en video? Heb je de gave om iets ingewikkelds, makkelijk uit

Inventory Planner

Ster zoekt ter uitbreiding van het team een energieke inventory planner met een goed analytisch vermogen. Je bent verantwoordelijk voor het

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met