Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

16/11/20
Onderzoek halo effect: online in combinatie met TV is effectiever dan online only

Veel marketeers hebben hun focus de afgelopen jaren gericht op korte termijn activatie van de verkoop waarbij lange termijn merkopbouw als minder belangrijk wordt gezien. Vaak worden daarvoor online videoreclames via mobiele devices ingezet. Maar de reclamewetenschap leert ons dat een te grote focus op één medium met alleen korte termijn communicatieboodschappen uiteindelijk de lange termijn merkwaarde kan beschadigen. Uit het onderzoek dat is uitgevoerd door het Amerikaanse onderzoeksbureau Mediascience blijkt dat consumenten langer kijken naar een online reclame als ze eerder al een TV-reclame van hetzelfde merk hebben gezien.

Multi-method effect metingen
Om de campagne effecten te onderzoeken heeft Effectv, een onderdeel van Comcast, onderzoeksbureau Mediascience de opdracht gegeven om te onderzoeken welke verschillen er zijn qua merkwaarden en reclamebeoordeling voor online-only campagnes versus campagnes die online en TV combineren. Er is een representatieve steekproef (n=147, 18 jaar en ouder) van de Amerikaanse bevolking ondervraagd over YouTube en Facebook only campagnes en over YouTube + TV en Facebook + TV campagnes. Er zijn zowel bekende als onbekende merken onderzocht. De campagne effecten zijn vastgesteld met behulp van het meten van de huidgeleiding (biometrics), gelaatsuitdrukking (facial coding), oogbewegingen (eye-tracking) en een online vragenlijst.


Key findings
• Door TV toe te voegen aan een online only campagne verbetert de gehele campagne performance.
• TV-reclame zorgt voor een halo effect voor online campagnes, hierdoor worden de online reclames als aantrekkelijker beoordeeld door consumenten dan indien ze alleen online worden gezien.
• Bekende merken profiteren als TV wordt toegevoegd aan de campagne maar dit effect is nog sterker voor onbekende merken. Zo is de lift in aankoopintentie voor onbekende merken maar liefst +35%.
• Consumenten kijken langer naar een online reclame als ze eerder al een TV-reclame van hetzelfde merk hebben gezien.

Eindconclusie
Uit het onderzoek blijkt dat TV in staat is om de noodzakelijke merkwaarde op te bouwen, zowel van nieuwe als van bestaande merken, waardoor consumenten bereid zijn om het merk aan te kopen en het op te nemen in lijst met potentiële merken die ze in de toekomst overwegen om te kopen, de zogenaamde ‘consideration set’. Daardoor zijn ‘online in combinatie met TV’ multimedia campagnes effectiever dan ‘online only’ mono-media campagnes.

Deze tekst is een samenvatting door Screenforce van het rapport over dit onderzoek. De pdf van het volledige rapport is hier te downloaden.

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

12/10/20

Nieuw onderzoek zet nieuwe standaard voor reclame-effectiviteit

Kennis Nieuws Onderzoek

Op basis van nieuw onderzoek naar meer dan 4.800 inzendingen voor de internationale reclamecompetities van IPA, Cannes Lions en Warc awards over de jaren 2011

Topics: Reclame-effect, ROI

18/02/20

Nieuwste boek Karen Nelson-Field: The Attention Economy and How Media Works

Onderzoek

Een grote misvatting die adverteerders en mediabureaus hebben is dat consumenten met veel belangstelling naar hun reclames kijken. En dat het realiseren van hoge aandacht

29/10/18

Nieuw boek Binet & Field: balans brand building – sales activation geanalyseerd

Nieuws Onderzoek Kennis

Reclamegoeroes Les Binet en Peter Field hebben de afgelopen jaren verschillende boeken gepubliceerd en presentaties gegeven over reclame effectiviteit. Hun inzichten zijn gebaseerd op een

Topics: Reclame-effect, ROI

12/04/17

Global players Apple, Facebook en Google investeren € 1,7 miljard in offline media

Nieuws

De grootste global players Facebook, Apple en Google/YouTube besteden € 1,7 miljard in offline media. Dit blijkt uit een analyse die Nielsen in opdracht van

Topics: Mediabestedingen, TV-reclame

25/10/21

TOMORROW’S TV, CREATED TODAY

Nieuws

Webinar van Global TV Group met TV Industry leaders op 18 november Wat kan TV betekenen voor jouw merk en jouw organisatie? The Global TV

Topics: Reclame-effect, ROI

20/12/21

Jumbo is de leukste en meest effectieve kerstcommercial in 2021

Nieuws Inspiratie

Kerst staat voor de deur en elk jaar wordt er weer met grote interesse uitgekeken naar de kerstcommercials uit binnen- en buitenland. Kerstcommercials hebben een

Topics: TV-reclame

24 september

Foto’s Screenforce Day 2024

Dinsdag 24 september presenteerden wij ‘Screenforce Day 2024 | The Future Of TV Advertising’. Bekijk hier

21 januari

Certificering van influencers: wat betekent dit voor jouw bureau? | Webinar

Influencer certificering webinar Influencermarketing is niet meer weg te denken uit het marketinglandschap. Om het vertrouwen

5 februari

Webinar | How your business impacts democracy: The challenges and opportunities

De Global TV Group en Screenforce nodigten je uit om te ontdekken hoe jij verantwoord en

Teamlead Communicatie

Als Teamlead Content Communicatie bij RTL geef je leiding aan een team van zes communicatieadviseurs en werk je strategisch aan de

Mediamanager

Fremantle Nederland is op zoek naar een Mediamanager voor hun afdeling postproductie. In deze rol ben je verantwoordelijk voor het efficiënt

Projectmanager

Media Reverse is per direct op zoek naar een Projectmanager. Als aanspreekpunt voor klanten ben je verantwoordelijk voor het onderhouden van

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met