Het gaat slecht met het imago van influencers. De geloofwaardigheid en de onafhankelijkheid van influencers staan ter discussie. De Stichting Reclame Code (SRC) heeft daarom in samenwerking met onder meer DDMA en BVA de Reclamecode Social Media & Influencer Marketing aangescherpt. De aangescherpte code zal 15 mei in werking treden en 3 juni organiseren de betrokken partijen een Industry Meetup over dit onderwerp met diverse sprekers.
Slecht imago influencers
Influencer marketing ligt onder vuur. Terwijl de budgetten van adverteerders groeien, is de geloofwaardigheid van influencers schrikbarend laag. Recente incidenten, naar aanleiding van een uitzending van Rambam en Netflixdocumentaire Fyre, doen het imago van deze relatief nieuwe vorm van marketing ook geen goed. Onduidelijkheid over hoe influencers op een transparante en betrouwbare manier reclame kunnen maken vormt de grootste bottleneck.
Reclamecode Social Media aangescherpt in overleg met stakeholders
Daarom heeft de Stichting Reclame Code (SRC) in samenwerking met onder meer DDMA en BVA de Reclamecode Social Media & Influencer Marketing aangescherpt. Met een duidelijke uitleg en nieuwe praktijkvoorbeelden geeft de code handvatten aan adverteerders, influencerbureaus en influencers hoe zij reclame op social media herkenbaar kunnen maken. De regels in deze vernieuwde Reclamecode zijn bindend voor de gehele industrie.
Industry Meetup Influencer marketing
In de aangescherpte code zijn o.a. meer praktijkvoorbeelden meegenomen hoe je reclame op influencer marketing platforms herkenbaar maakt. Voor iedereen die zich bezighoudt met influencer marketing is kennis van deze code een absolute must, temeer omdat influencer marketing vanuit mediahoek maar ook vanuit Europese wetgeving onder druk staat. De diverse partijen betrokken bij de aangescherpte code nodigen je daarom graag uit voor de Industry Meetup Influencer Marketing op 3 juni van 14.30 tot 17.00 uur. De Meetup zou eerst 28 mei plaatsvinden maar is vanwege de OV-staking verplaatst.
Programma
– Welkom
– Toelichting update Reclamecode Social Media & Influencer marketing door experts van DDMA en SRC
– De aankomende mediawetgeving en de verhouding tot zelfregulering door het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
– Best practice / case van hoe influencer marketing succesvol én compliant kan zijn
– Aansluitende borrel
Locatie
Auditorium Goede Doelen Loterijen, Beethovenstraat 200, 1077 JZ, Amsterdam
Interesse?
Wil jij aanwezig zijn bij deze industry meetup? Stuur dan een email naar info@screenforce.nl. Er zijn nog maar een beperkt aantal plaatsen beschikbaar dus per aanmelding kan slechts de plaats voor een persoon worden gereserveerd.
UPDATE: het max. aantal inschrijvingen is bereikt. Nieuwe inschrijvingen worden op de reservelijst gezet.