Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

24/10/16
Nederland in voorhoede HbbTV

Dankzij het sterk groeiende aandeel van de Smart TV in Europa wordt de positie van HbbTV steeds sterker. Volgens GfK is het aandeel Smart TV’s dat de HbbTV standaard ondersteunt nu al bijna 100%. Het mooie nieuws is dat Nederland hierin voorop loopt.

Tijdens een HbbTV-symposium in Madrid heeft GfK de meest recente cijfers gepresenteerd. Volgens GfK is Duitsland de meest veelbelovende markt voor hybride TV. Van alle verkochte TV-toestellen is 60% een Smart TV en 57% van de toestellen ondersteunt de HbbTV standaard. Twee landen die ook in de vooroplopen, zijn Zwitserland (72% Smart TV en 64% HbbTV geschikt) en Nederland (74% Smart TV en 62% HbbTV geschikt)

Engeland loopt achter
De omstandigheden voor HbbTV zijn ook goed in Spanje en de Noordelijke landen. Terwijl de BBC in Engeland juist probeert de ontwikkeling van HbbTV te stimuleren, lopen Engeland en Italië nog achter. Tijdens het symposium werden Spaanse cijfers en voorbeelden gepresenteerd door het hoofd innovatie van de Spaanse omroep RTVE. Zo maken in Spanje bijvoorbeeld twee miljoen HbbTV-toestellen regelmatig gebruik van de verschillende internet HbbTV TV-applicaties. En tijdens de Olympische Spelen in Rio zond RTVE 19 verschillende en gelijktijdige live-sportregistraties uit, die de kijkers via HbbTV konden volgen.

HbbTV meest gebruikt voor ‘catch up’
Volgens Jürgen Boyny, GfK’s global director voor consumenten elektronica, willen de consumenten gewoon toegang tot de content. Volgens de GfK-cijfers gebruikt 58% van de kijkers HbbTV om de favoriete content van hun TV-zenders via ‘catch up’ applicaties (‘uitzending gemist’) te bekijken. 57% bekijkt video’s op YouTube via HbbTV en 48% gebruikt het om ander video on-demand platforms te bezoeken.

HbbTV en Smart TV gaan hand in hand
Tijdens het laatste Mediapark Jaarcongres zijn de actuele ontwikkelingen van HbbTV in Nederland aanMediapark Jaarcongres de orde gekomen. Hierover heeft Screenforce eerder een verslag gepubliceerd. Een andere ontwikkeling die relevant is voor de uitrol van HbbTV is de verkoop van smart- of connected -TV’s en mediacenters. Hiermee kan onder meer online content bekeken worden op het TV-scherm. Een connection met het internet is een vereiste voor het kunnen gebruiken van HbbTV. Binnen enkele weken komt Screenforce in samenwerking met GfK met een publicatie over het bezit en gebruik van smart TV’s en mediacenters in Nederland.

Deze tekst is een Nederlandse samenvatting door Screenforce van een oud artikel over dit onderzoek op rapidtvnews.com.

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

21/01/15

Verslag SPOT Expertsessie Synced Advertising

SPOT Expertsessie sync advertising

Inspiratie

Op 20 januari jl. organiseerde SPOT haar derde Expertsessie die in het teken stond van ‘synced advertising’. Een relatief nieuw begrip wat het gecombineerd en

Topics: 2nd screening, HbbTV, Synchronized advertising, Techniek

17/09/15

Succesvolle tweede editie SPOT IBC Tour

Succesvolle IBC Tour

Nieuws

Voor het tweede opeenvolgende jaar organiseerde SPOT – in samenwerking met iMMovator – een speciale IBC Tour op de International Broadcast Convention in de RAI

Topics: HbbTV, Synchronized advertising, Targetted TV Advertising, Techniek

25/07/23

Nieuw onderzoek biedt inzicht in het kijkgedrag in de Europese huiskamers

Nieuws Onderzoek

Het ‘the new life of the living room’ onderzoek is internationaal gezien het grootste onderzoek naar kijkgedrag. Het is in februari 2023 door RTL Ad

Topics: Techniek, HbbTV, Kijkcijfers, Targetted TV Advertising

22 mei

AMMA Awards – Diamonds are forever

Wat is er in 2024 prachtig mediawerk gemaakt. Dat moet worden gevierd! De Annual Masters in

12 juni

NIMA Marketing Day

Ontdek de Toekomst van Marketing op de NIMA Marketing Day! Op 12 juni 2025 organiseren NIMA

5 november

2025 asi International Conferences

2025 asi International Radio & Audio en Television & Video Conferences De 2025 asi International Radio

Data Entry Clerk TV/Radio NL

Nielsen zoekt een gemotiveerde teamspeler voor het AdIntel Operational TV & Radio Team. In deze rol ben je verantwoordelijk voor het

Media Director

Mediaplus, onderdeel van de internationale Serviceplan Group, zoekt een ervaren en gedreven Media Director die impactvolle campagnes ontwikkelt voor toonaangevende merken

Coördinator (TV)

Nielsen is een toonaangevend wereldwijd data- en analysebedrijf dat diepgaande inzichten biedt in de mediawereld. Voor de vervanging van een collega

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met