Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

24/10/16
Nederland in voorhoede HbbTV

Dankzij het sterk groeiende aandeel van de Smart TV in Europa wordt de positie van HbbTV steeds sterker. Volgens GfK is het aandeel Smart TV’s dat de HbbTV standaard ondersteunt nu al bijna 100%. Het mooie nieuws is dat Nederland hierin voorop loopt.

Tijdens een HbbTV-symposium in Madrid heeft GfK de meest recente cijfers gepresenteerd. Volgens GfK is Duitsland de meest veelbelovende markt voor hybride TV. Van alle verkochte TV-toestellen is 60% een Smart TV en 57% van de toestellen ondersteunt de HbbTV standaard. Twee landen die ook in de vooroplopen, zijn Zwitserland (72% Smart TV en 64% HbbTV geschikt) en Nederland (74% Smart TV en 62% HbbTV geschikt)

Engeland loopt achter
De omstandigheden voor HbbTV zijn ook goed in Spanje en de Noordelijke landen. Terwijl de BBC in Engeland juist probeert de ontwikkeling van HbbTV te stimuleren, lopen Engeland en Italië nog achter. Tijdens het symposium werden Spaanse cijfers en voorbeelden gepresenteerd door het hoofd innovatie van de Spaanse omroep RTVE. Zo maken in Spanje bijvoorbeeld twee miljoen HbbTV-toestellen regelmatig gebruik van de verschillende internet HbbTV TV-applicaties. En tijdens de Olympische Spelen in Rio zond RTVE 19 verschillende en gelijktijdige live-sportregistraties uit, die de kijkers via HbbTV konden volgen.

HbbTV meest gebruikt voor ‘catch up’
Volgens Jürgen Boyny, GfK’s global director voor consumenten elektronica, willen de consumenten gewoon toegang tot de content. Volgens de GfK-cijfers gebruikt 58% van de kijkers HbbTV om de favoriete content van hun TV-zenders via ‘catch up’ applicaties (‘uitzending gemist’) te bekijken. 57% bekijkt video’s op YouTube via HbbTV en 48% gebruikt het om ander video on-demand platforms te bezoeken.

HbbTV en Smart TV gaan hand in hand
Tijdens het laatste Mediapark Jaarcongres zijn de actuele ontwikkelingen van HbbTV in Nederland aanMediapark Jaarcongres de orde gekomen. Hierover heeft Screenforce eerder een verslag gepubliceerd. Een andere ontwikkeling die relevant is voor de uitrol van HbbTV is de verkoop van smart- of connected -TV’s en mediacenters. Hiermee kan onder meer online content bekeken worden op het TV-scherm. Een connection met het internet is een vereiste voor het kunnen gebruiken van HbbTV. Binnen enkele weken komt Screenforce in samenwerking met GfK met een publicatie over het bezit en gebruik van smart TV’s en mediacenters in Nederland.

Deze tekst is een Nederlandse samenvatting door Screenforce van het artikel over dit onderzoek op rapidtvnews.com.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

08/12/21

Addressable TV: nieuwe kansen adverteerders om consument te bereiken

Kennis Nieuws

Smartclip, een video advertising bureau dat onderdeel is van de RTL Group, heeft een nieuw rapport gepubliceerd over addressable TV. In het rapport wordt voor

Topics: HbbTV, Targetted TV Advertising, Techniek, TV-reclame

26/08/19

Future TV Advertising Forum Amsterdam: Ontdek de toekomst van TV advertising

Kennis Nieuws

Op maandag 16 september wordt voor het eerst in Nederland het Future TV Advertising Forum georganiseerd door het Engelse Mediatel, in samenwerking met Screenforce. Het

Topics: HbbTV, Reclame-effect, Targetted TV Advertising

07/11/16

De Smart TV nader bekeken

Onderzoek

Een TV-toestel is van origine niet echt een bijster intelligent apparaat. Het geeft slechts weer wat er op de een of andere manier in wordt

Topics: HbbTV

Manager Public Affairs Benelux

Discovery Networks is één van de toonaangevende concerns in de media-entertainmentindustrie. In Amsterdam werken we

B2B Marketing Manager Events

Het B2B Marketing team is onderdeel van het saleshuis Media Solutions en heeft als doel

Senior Creatief Strateeg

Ben jij die allround Senior Creatief Strateeg die voor ambitieuze adverteerders van Nederland wil werken?

6 -
7 december

The Future of TV Advertising Global

Op dinsdag 6 en woensdag 7 december keert The Future of TV Advertising Global –

15 december

Nationaal Reclamerechtcongres 2022 – donderdag 15 december

Een dag vol netwerkmogelijkheden, actuele onderwerpen en een boeiende mix aan sprekers: dat is het

12 januari

Koffiedik Kijken 2022

Op donderdag 12 januari komt de marketingcommunicatie-industrie samen in het Koninklijk instituut voor de Tropen

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en