Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

16/11/20
Onderzoek halo effect: online in combinatie met TV is effectiever dan online only

Veel marketeers hebben hun focus de afgelopen jaren gericht op korte termijn activatie van de verkoop waarbij lange termijn merkopbouw als minder belangrijk wordt gezien. Vaak worden daarvoor online videoreclames via mobiele devices ingezet. Maar de reclamewetenschap leert ons dat een te grote focus op één medium met alleen korte termijn communicatieboodschappen uiteindelijk de lange termijn merkwaarde kan beschadigen. Uit het onderzoek dat is uitgevoerd door het Amerikaanse onderzoeksbureau Mediascience blijkt dat consumenten langer kijken naar een online reclame als ze eerder al een TV-reclame van hetzelfde merk hebben gezien.

Multi-method effect metingen
Om de campagne effecten te onderzoeken heeft Effectv, een onderdeel van Comcast, onderzoeksbureau Mediascience de opdracht gegeven om te onderzoeken welke verschillen er zijn qua merkwaarden en reclamebeoordeling voor online-only campagnes versus campagnes die online en TV combineren. Er is een representatieve steekproef (n=147, 18 jaar en ouder) van de Amerikaanse bevolking ondervraagd over YouTube en Facebook only campagnes en over YouTube + TV en Facebook + TV campagnes. Er zijn zowel bekende als onbekende merken onderzocht. De campagne effecten zijn vastgesteld met behulp van het meten van de huidgeleiding (biometrics), gelaatsuitdrukking (facial coding), oogbewegingen (eye-tracking) en een online vragenlijst.


Key findings
• Door TV toe te voegen aan een online only campagne verbetert de gehele campagne performance.
• TV-reclame zorgt voor een halo effect voor online campagnes, hierdoor worden de online reclames als aantrekkelijker beoordeeld door consumenten dan indien ze alleen online worden gezien.
• Bekende merken profiteren als TV wordt toegevoegd aan de campagne maar dit effect is nog sterker voor onbekende merken. Zo is de lift in aankoopintentie voor onbekende merken maar liefst +35%.
• Consumenten kijken langer naar een online reclame als ze eerder al een TV-reclame van hetzelfde merk hebben gezien.

Eindconclusie
Uit het onderzoek blijkt dat TV in staat is om de noodzakelijke merkwaarde op te bouwen, zowel van nieuwe als van bestaande merken, waardoor consumenten bereid zijn om het merk aan te kopen en het op te nemen in lijst met potentiële merken die ze in de toekomst overwegen om te kopen, de zogenaamde ‘consideration set’. Daardoor zijn ‘online in combinatie met TV’ multimedia campagnes effectiever dan ‘online only’ mono-media campagnes.

Deze tekst is een samenvatting door Screenforce van het rapport over dit onderzoek. De pdf van het volledige rapport is hier te downloaden.

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

12/10/20

Nieuw onderzoek zet nieuwe standaard voor reclame-effectiviteit

Nieuws Onderzoek Kennis

Op basis van nieuw onderzoek naar meer dan 4.800 inzendingen voor de internationale reclamecompetities van IPA, Cannes Lions en Warc awards over de jaren 2011

Topics: Reclame-effect, ROI

18/02/20

Nieuwste boek Karen Nelson-Field: The Attention Economy and How Media Works

Onderzoek

Een grote misvatting die adverteerders en mediabureaus hebben is dat consumenten met veel belangstelling naar hun reclames kijken. En dat het realiseren van hoge aandacht

29/10/18

Nieuw boek Binet & Field: balans brand building – sales activation geanalyseerd

Nieuws Onderzoek Kennis

Reclamegoeroes Les Binet en Peter Field hebben de afgelopen jaren verschillende boeken gepubliceerd en presentaties gegeven over reclame effectiviteit. Hun inzichten zijn gebaseerd op een

Topics: Reclame-effect, ROI

17/09/18

TV-reclame geeft een boost aan online KPI’s automerken

Nieuws Onderzoek Kennis

Automerken die hun bestedingen aan TV-reclame in het vierde kwartaal van 2017 hebben verhoogd zagen een significante stijging in hun online KPI’s. Dat betreft zowel

Topics: Reclame-effect

14/02/25

Saaie reclame is kostbaar als je effectief wilt zijn

Onderzoek Kennis

In zijn presentatie tijdens Screenforce Day Amsterdam brak Orlando Wood al een lans voor ‘showmanship over salesmanship’ met als reden dat die eerste, met alle

Topics: Reclame-effect, TV-reclame, Creatie, Effectiviteit

08/07/24

Aandacht voor lineair en VOD het grootst op het TV-scherm

Onderzoek Kennis

Afgelopen najaar is door SNPTV, de Franse zusterorganisatie van Screenforce, een nieuw onderzoek uitgevoerd naar de rol van aandacht in het overbrengen van je merkboodschap,

Topics: Online Video, Reclame-effect, TV-reclame, Aandacht

26 augustus

Start TV Masters 2025

Vanaf dinsdag 26 augustus 2025 worden opnieuw jonge professionals aan de bureau- of adverteerderskant ondergedompeld in

27 oktober

Mediadebat – Het mediabeleid van de toekomst

Hoe houden we kwaliteitsjournalistiek zichtbaar en toegankelijk in onze democratie, zeker nu grote techbedrijven steeds vaker

5 november

2025 asi International Conferences

2025 asi International Radio & Audio en Television & Video Conferences De 2025 asi International Radio

Public Affairs Adviseur

BvA is per direct op zoek naar een Public Affairs Adviseur. Een inhoudelijk gedreven professional die de brug weet te slaan

Manager marketingcommunicatie

Weet jij het Nederlandse publiek te verleiden met onze hoogwaardige content? Doe je dat met crossmediale campagnes, waarbij je digitale marketing

Accountmanager

Bij Ster, dé organisatie achter de reclameverkoop op de zenders en platforms van de publieke omroep, krijg jij de kans om

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met