Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

22/08/19
Onderzoek Sky toont aan dat addressable TV effectiever is dan lineaire TV

De Britse addressable TV-markt groeit en op dit moment zijn 40% van alle Britse huishoudens bereikbaar voor addressable TV. Uit een nieuw rapport van Sky AdSmart blijkt dat dit platform een hogere betrokkenheid van de kijkers bij reclame realiseert en dat het betere bedrijfsresultaten oplevert voor adverteerders. Op Screenforce Day 2019 geeft Jamie West van Sky een presentatie over de rol die Sky speelt in het nieuwe TV eco-systeem. Hij deelt zijn ervaring met cross-screen proposities, het gebruik van STB-data en addressable TV.

130 onderzochte campagnes
Het rapport ‘AdSmart: Five years and Forward’ bundelt de inzichten van de afgelopen vijf jaar uit de Britse addressable TV-markt die zijn opgedaan met behulp van de Sky’s AdSmart-technologie. De inzichten zijn gebaseerd op meer dan 130 campagne-effectiviteitsprojecten, waarbij 300.000 Sky-abonnees werden geïnterviewd.

Meer betrokkenheid en vaker naar het scherm kijken
Met behulp van gezichtsuitdrukkingsanalyse is aangetoond dat wanneer addressable TV-reclame op TV is de kijkers gemiddeld 21% meer betrokken zijn bij deze vorm van reclame dan bij gewone lineaire TV-reclames. En de aandacht op het scherm is tot een derde hoger (35%).

Doorzappen naar ander kanaal gehalveerd
Tegelijkertijd is het doorzappen naar een ander TV-kanaal gehalveerd (met 48%) wanneer er addressable TV-reclames in de eerste drie posities binnen het blok zijn opgenomen, in vergelijking met gewone lineaire TV-reclameblokken.

Hogere reclameherkenning en herinnering
De onderzoekers vinden verder dat de spontane reclameherinnering van addressable TV-reclames 10% groter is dan die van lineaire TV-reclames. En wanneer lineaire en addressable TV-reclames worden gecombineerd dan stijgt de reclameherkenning met bijna een kwart (22%) en de reclameherinnering met de helft (49%).

Aankoopintentie stijgt gemiddeld 7%
Het meest belangrijke is dat de hogere betrokkenheid en de relevantie leiden tot betere bedrijfsresultaten: De aankoopintentie steeg voor alle campagnes gemiddeld met 7% en met maar liefst 20% voor nieuwe TV-adverteerders. Die profiteren als nieuwkomer het meeste van de exposure en geloofwaardigheid die TV levert.

Return on Investement (ROI) is 70%
Meer dan 1.000 bedrijven hebben voor de eerste keer TV ingezet via AdSmart en Sky meldt een return on investment (ROI) van 70% voor deze adverteerders. Het tapijtmerk TAPI heeft bijvoorbeeld meer dan 7.000 nieuwe bestellingen binnengekregen, met een netto extra omzet van 3,4 miljoen Engelse pond. Deze extra omzet was rechtstreeks het gevolg van de AdSmart addressable TV-campagne.

Toevoeging Virgin Media Player zorgt voor schaalvergroting
Dankzij de recente uitbreiding van de AdSmart technologie naar de Virgin Media Player huishoudens (sinds 1 juli) zijn 40% van alle Britse huishoudens addressable. Hierdoor kunnen adverteerders 30.000.000 consumenten bereiken met een gepersonaliseerde boodschap. Deze schaalgrootte geeft een extra impuls aan een verschuiving van niet-adressable lineaire TV naar addressable TV. Volgens onderstaande analyse door warc zal het aandeel van addressable TV-reclame binnen de totale TV- en videoreclametijd stijgen van 5% in 2016 naar 30% in 2022.

Volgens Jamie West, directeur Strategie & Capability Planning bij Sky Media: ‘Het is logisch, als een advertentie relevanter is voor je dan ben je meer geneigd om deze te onthouden en dat vertaalt zich in een grotere impact.’

Afgelopen maand heeft Sky Media een one-stop portal voor het plannen, rapporteren, evalueren en optimaliseren van cross-platform Sky Media campagnes gelanceerd, genaamd Sky Analytics. De portal start met de planning van AdSmart en on demand campagnes.

Deze tekst is een samenvatting door Screenforce van het artikel op warc.com.


Op Screenforce Day 2019 geeft Jamie West van Sky Media een presentatie over de rol die Sky speelt in het nieuwe TV eco-systeem. Hij deelt zijn ervaring met cross-screen proposities, het gebruik van STB-data en addressable TV. Sky is daarnaast de eerste Europese broadcaster die C-Flight implementeert om online video-publiek te vergelijken met TV-publiek.

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

20/08/19

Schrijf je nu in voor Screenforce Day 2019 op dinsdag 8 oktober

Nieuws

Rock in the Branding is het thema van Screenforce Day 2019. Tijdens Screenforce Day op dinsdag 8 oktober word je bijgepraat door nationale en internationale

01/07/19

Future TV Advertising Forum: ontdek de toekomst van TV advertising in de Benelux

Nieuws

Op maandag 16 september organiseert het Engelse Mediatel in samenwerking met Screenforce voor het eerst in Nederland het Future TV Advertising Forum. Nieuwe denkwijzen, processen

10/04/19

Addressable TV bereikt doelgroep op een privacy compliant manier

Nieuws Kennis

Volgens TV-data technologiebedrijf Cadent bereikt TV doelgroepen op een privacy-compliant manier. Omdat addressable TV ingebouwde veiligheidssystemen heeft om de privacy te waarborgen, is dit het

Topics: Regelgeving TV-reclame, ROI

15/01/19

Korte TV-commercials zijn de nieuwste trend dit jaar

Nieuws Onderzoek Kennis

TV-adverteerders maken steeds meer gebruik van short-form ads, oftewel korte TV-commercials, omdat deze net zo effectief kunnen zijn als de traditionele 30 seconden spot. Marketeers

Topics: Reclame-effect, ROI, TV-reclame

17/05/16

TV bevordert naamsbekendheid en vertrouwen in e-commercebedrijven

SPOT E-commerce

Onderzoek

Recent onderzoek van het betaalplatform PYMNTS wijst uit dat vertrouwen in een website de belangrijkste factor is voor consumenten om online aankopen te doen. Vertrouwen

Topics: Mediabestedingen, Reclame-effect, ROI, TV-reclame

28/10/24

Onderzoek Thinkbox: Reclame wordt beter onthouden bij kijken in gezelschap

Kennis Nieuws Onderzoek

Uit onderzoek van de Engelse TV-marketingorganisatie Thinkbox blijkt dat samen TV kijken één van de belangrijkste factoren is die bepaalt in welke mate men zich

Topics: Reclame-effect, TV-reclame, Aandacht

26 augustus

Start TV Masters 2025

Vanaf dinsdag 26 augustus 2025 worden opnieuw jonge professionals aan de bureau- of adverteerderskant ondergedompeld in

24 september

Webinar: The Case for Creativity | Sir John Hegarty en Orlando Wood

Why bold ideas and brilliant TV are needed more than ever Woensdag 24 september, 16:00 –

27 oktober

Mediadebat – Het mediabeleid van de toekomst

Hoe houden we kwaliteitsjournalistiek zichtbaar en toegankelijk in onze democratie, zeker nu grote techbedrijven steeds vaker

Public Affairs Adviseur

BvA is per direct op zoek naar een Public Affairs Adviseur. Een inhoudelijk gedreven professional die de brug weet te slaan

Manager marketingcommunicatie

Weet jij het Nederlandse publiek te verleiden met onze hoogwaardige content? Doe je dat met crossmediale campagnes, waarbij je digitale marketing

Accountmanager

Bij Ster, dé organisatie achter de reclameverkoop op de zenders en platforms van de publieke omroep, krijg jij de kans om

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met