De mediabranche in het algemeen en TV in het bijzonder krijgen in toenemende mate te maken met meer wetgeving en (zelf)regulering, zowel vanuit zowel Den Haag als Brussel. De doelstelling van Screenforce is om de reclamemogelijkheden op TV en online video te optimaliseren. Hierbij draait het om het vinden van een juiste balans tussen mogelijkheden en beperkingen op het gebied van advertising, waarbij de Screenforce-leden ook hun maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen. Om adverteerders en bureaus te helpen bij het vinden van een balans tussen de mogelijkheden en de beperkingen heeft Screenforce een overzicht van de wet en regelgeving voor je gemaakt. Het overzicht is geactualiseerd naar aanleiding van de wijziging van de Mediawet per 1 november 2020 (implementatie herziene Europese Richtlijn audiovisuele mediadiensten AVMSD) en de invoering van de Wet Kansspelen op afstand (Koa), die 1 april 2021 in is gegaan.
Als insteek is gekozen om de belangrijkste bronnen van wet- en regelgeving in grote lijnen te beschrijven. Via onderstaand menu vind je de meest relevante punten uit de verschillende wetten, regels en codes beginnende met de Mediawet, de Nederlandse Reclame Code en de Wet op de Kansspelen.
Wanneer je op het desbetreffende onderdeel in het onderstaande menu klikt vindt je de beschrijving op de Screenforce site met een externe verwijzing naar de volledige wetgeving of regulering.