Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

26/08/15
TV-reclamemarkt uit op € 456 mio

De netto bestedingen voor TV-reclame zijn in de eerste helft van 2015 uitgekomen op € 456 miljoen, een daling van 4,2%. Dat blijkt uit het Halfjaarrapport van SPOT. In de eerste helft van dit jaar werd € 401 miljoen besteed aan spot advertising en € 55 miljoen aan non-spot advertising.

De online videoplatforms van de SPOT-zenders realiseerden in de eerste helft van 2015 een groei van 7% en kwamen uit op € 10,4 miljoen. SPOT verwacht in de tweede helft van dit jaar een groei van de TV-markt, waardoor het hele jaar uiteindelijk op een nullijn zal uitkomen.

TV-bestedingen dalen, online video stijgt

De TV-markt is uitgekomen op € 456 mio in de eerste helft van 2015, hetgeen een daling van 4,2% ten opzichte van 2014 impliceert. De spotmarkt is uitgekomen op € 401 mio (-5,1%) terwijl de non-spotmarkt een omzet van € 55 mio (+2,9%) realiseerde. De SPOT-zenders hebben met hun OLV-platforms in het eerste half jaar een groei gerealiseerd van 7% ten opzichte van 2014 en zijn uitgekomen op een omzet van € 10,4 mio.

Tweede helft 2015 positief

De CPB-ramingen van jongstleden 11 augustus geven een positiever beeld over het herstel van de economie. De prognoses voor de economische groei, de afname van de werkeloosheid en de toename van koopkracht zijn in positieve zin bijgesteld. Deze ontwikkelingen zullen een positieve impact hebben op de verdere economische groei en ook op de communicatieplannen van veel adverteerders.

De eerste indruk over de TV-reclamemarkt in het derde kwartaal is positief. En op basis van gesprekken met bureaus en adverteerders is SPOT dan ook optimistisch over de TV-reclamebestedingen voor de tweede helft van het jaar. SPOT verwacht dat de TV-markt in 2015 uiteindelijk op een nullijn zal uit komen. De belangrijkste resultaten over het eerste halfjaar zijn samengevat in een infographic.

Kijktijd live kijken daalt, uitgesteld kijken stijgt

De kijktijd is in de eerste helft van 2015 uitgekomen op 195 minuten, een daling van 4% ten opzichte van de eerste helft van 2014. Deze daling blijft ook bestaan als we 2015 vergelijken met 2013, ook een jaar zonder grote sportevents. Live TV ondervindt meer concurrentie van VOD-platforms als Netflix en online videoplatforms als Youtube. Wel is er meer uitgesteld en via de harddiskrecorder gekeken. Deze tijd groeide van 20 naar totaal 24 minuten.

Interview Michel van der Voort, Directeur SPOT

Directeur SPOT, Michel van der Voort, over de halfjaarcijfers: “We hebben het de eerste zes maanden moeten stellen met minder TV-campagnes uit de de grootste branches retail en FMCG. Voor een deel is dat recht getrokken door een verdere aanwas van e-commerce campagnes, een tak van sport die jaar op jaar groeit op TV. Verder merken we dat veel adverteerders in een herstellende economie nog behoudend zijn in hun marketingplannen. Al met al zijn we tevreden over de gerealiseerde omzet en de verdere groei van de online video-omzet. Een punt van aandacht voor onze TV-zenders is de ontwikkeling in de kijktijd. Het verlies van kijkers van lineare TV wordt voor een deel goed gemaakt door een uitbreiding van het VOD aanbod van onze zenders. Dit aanbod zal de komende jaren snel verder groeien. Kijk alleen al naar de Multi Channel Networks waar met name RTL en SBS voortvarend mee aan de slag zijn gegaan”.

In SPOTNews geeft Michel van der Voort een toelichting op de cijfers over de eerste helft van het jaar en de verwachtingen voor de tweede helft van 2015.

 

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

06/03/23

Ster onderzoek De kracht van muziek in reclame

Onderzoek Nieuws

Brenda Kompier, projectleider research bij Ster, deelt praktische inzichten over de impact van muziek voor je merk. Hoe trek je de aandacht met muziek? Wat

Topics: Reclame-effect

25/06/20

Mediaconsumptie & Mediabestedingen in (versoepelde) tijden van corona

Covid 19

Wordt er na de versoepeling van de lockdownmaatregelen nog steeds zoveel video gekeken? Is er al een verbetering in de mediabestedingen te zien? En hoe

Topics: Mediabestedingen

22/11/16

Online videoadvertising steeds vaker ingezet voor merkbouw

Screenforce Online videoadvertising steeds vaker ingezet voor merkbouw

Onderzoek

Online videoadvertising wordt steeds meer erkend als een essentieel instrument om merkbouw te realiseren. Stakeholders bewegen zich vaker richting het meten merk-KPI’s als merkbekendheid en

Topics: Online Video, Reclame-effect

22 mei

AMMA Awards – Diamonds are forever

Wat is er in 2024 prachtig mediawerk gemaakt. Dat moet worden gevierd! De Annual Masters in

12 juni

NIMA Marketing Day

Ontdek de Toekomst van Marketing op de NIMA Marketing Day! Op 12 juni 2025 organiseren NIMA

5 november

2025 asi International Conferences

2025 asi International Radio & Audio en Television & Video Conferences De 2025 asi International Radio

Data Entry Clerk TV/Radio NL

Nielsen zoekt een gemotiveerde teamspeler voor het AdIntel Operational TV & Radio Team. In deze rol ben je verantwoordelijk voor het

Media Director

Mediaplus, onderdeel van de internationale Serviceplan Group, zoekt een ervaren en gedreven Media Director die impactvolle campagnes ontwikkelt voor toonaangevende merken

Coördinator (TV)

Nielsen is een toonaangevend wereldwijd data- en analysebedrijf dat diepgaande inzichten biedt in de mediawereld. Voor de vervanging van een collega

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met