Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

26/08/15
TV-reclamemarkt uit op € 456 mio

De netto bestedingen voor TV-reclame zijn in de eerste helft van 2015 uitgekomen op € 456 miljoen, een daling van 4,2%. Dat blijkt uit het Halfjaarrapport van SPOT. In de eerste helft van dit jaar werd € 401 miljoen besteed aan spot advertising en € 55 miljoen aan non-spot advertising.

De online videoplatforms van de SPOT-zenders realiseerden in de eerste helft van 2015 een groei van 7% en kwamen uit op € 10,4 miljoen. SPOT verwacht in de tweede helft van dit jaar een groei van de TV-markt, waardoor het hele jaar uiteindelijk op een nullijn zal uitkomen.

TV-bestedingen dalen, online video stijgt

De TV-markt is uitgekomen op € 456 mio in de eerste helft van 2015, hetgeen een daling van 4,2% ten opzichte van 2014 impliceert. De spotmarkt is uitgekomen op € 401 mio (-5,1%) terwijl de non-spotmarkt een omzet van € 55 mio (+2,9%) realiseerde. De SPOT-zenders hebben met hun OLV-platforms in het eerste half jaar een groei gerealiseerd van 7% ten opzichte van 2014 en zijn uitgekomen op een omzet van € 10,4 mio.

Tweede helft 2015 positief

De CPB-ramingen van jongstleden 11 augustus geven een positiever beeld over het herstel van de economie. De prognoses voor de economische groei, de afname van de werkeloosheid en de toename van koopkracht zijn in positieve zin bijgesteld. Deze ontwikkelingen zullen een positieve impact hebben op de verdere economische groei en ook op de communicatieplannen van veel adverteerders.

De eerste indruk over de TV-reclamemarkt in het derde kwartaal is positief. En op basis van gesprekken met bureaus en adverteerders is SPOT dan ook optimistisch over de TV-reclamebestedingen voor de tweede helft van het jaar. SPOT verwacht dat de TV-markt in 2015 uiteindelijk op een nullijn zal uit komen. De belangrijkste resultaten over het eerste halfjaar zijn samengevat in een infographic.

Kijktijd live kijken daalt, uitgesteld kijken stijgt

De kijktijd is in de eerste helft van 2015 uitgekomen op 195 minuten, een daling van 4% ten opzichte van de eerste helft van 2014. Deze daling blijft ook bestaan als we 2015 vergelijken met 2013, ook een jaar zonder grote sportevents. Live TV ondervindt meer concurrentie van VOD-platforms als Netflix en online videoplatforms als Youtube. Wel is er meer uitgesteld en via de harddiskrecorder gekeken. Deze tijd groeide van 20 naar totaal 24 minuten.

Interview Michel van der Voort, Directeur SPOT

Directeur SPOT, Michel van der Voort, over de halfjaarcijfers: “We hebben het de eerste zes maanden moeten stellen met minder TV-campagnes uit de de grootste branches retail en FMCG. Voor een deel is dat recht getrokken door een verdere aanwas van e-commerce campagnes, een tak van sport die jaar op jaar groeit op TV. Verder merken we dat veel adverteerders in een herstellende economie nog behoudend zijn in hun marketingplannen. Al met al zijn we tevreden over de gerealiseerde omzet en de verdere groei van de online video-omzet. Een punt van aandacht voor onze TV-zenders is de ontwikkeling in de kijktijd. Het verlies van kijkers van lineare TV wordt voor een deel goed gemaakt door een uitbreiding van het VOD aanbod van onze zenders. Dit aanbod zal de komende jaren snel verder groeien. Kijk alleen al naar de Multi Channel Networks waar met name RTL en SBS voortvarend mee aan de slag zijn gegaan”.

In SPOTNews geeft Michel van der Voort een toelichting op de cijfers over de eerste helft van het jaar en de verwachtingen voor de tweede helft van 2015.

 

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

16/01/23

Tips hoe te adverteren tijdens een recessie

Nieuws

The Global TV Group, een samenwerkingsverband van alle TV-marketingorganisaties, heeft een compilatie gepubliceerd van de belangrijkste insights over marketing tijdens een recessie. Hun belangrijkste conclusie

Topics: Reclame-effect, ROI

11/01/23

SKO Jaaroverzicht 2022

Nieuws Persberichten

De Nederlander keek in 2022 gemiddeld 138 minuten per dag naar televisiezenders (2 uur en 18 minuten); dit is 16 minuten minder dan in 2021.

Topics: Kijkcijfers

09/01/23

Marketing in een kosten-voor-dagelijkse-leven-crisis veruit de belangrijkste trend in 2023

Nieuws Onderzoek

Warc, het internationale instituut voor marketing intelligence, heeft voor de twaalfde keer de Marketer’s Toolkit gepubliceerd. Met deze Insights kunnen marketeers hun plannen voor het

Topics: Reclame-effect, ROI

Data Analist

Binnen het Data & Strategy team houden we ons onder andere bezig met het leveren

Commercial Traffic & AVS Specialist

Commercial traffic & AVS vormt samen met Campaign Planning het Sales Operations team. En sámen

Manager Public Affairs Benelux

Discovery Networks is één van de toonaangevende concerns in de media-entertainmentindustrie. In Amsterdam werken we

16 maart

TV Jaarrapport 2020 | Screenforce

Donderdag 16 maart presenteert Screenforce het TV Jaarrapport van 2022. Met hoeveel procent is de

25 april

The Future of Brands conferentie – 25 en 26 april

Vlak voor de feestdagen zijn de thema’s bekend gemaakt van de The Future of Brands

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en