Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

04/10/17
TV-zenders worden gezien als betrouwbare bron

Uit het onderzoek ‘Vertrouwen in Media in Nederland’, waarin gekeken is in welke mate consumenten bepaalde personen, partijen en media betrouwbaar vinden, blijkt dat in het algemeen TV-zenders, na eigen partner en kranten, het meest betrouwbaar worden gevonden. TV-zenders scoren het hoogst op betrouwbaarheid als het gaat om de specifieke onderwerpen nieuws, entertainment, sport en actualiteiten. Het onderzoek is uitgevoerd door IPG Mediabrand Marketing Sciences en Sanoma.

TV-zenders, na eigen partner en kranten, meest betrouwbare bron
Voor het onderzoek zijn 1.000 Nederlanders van 15-65 jaar online ondervraagd. De resultaten zijn vergeleken met het jaarlijkse BrandAsset™ Valuator onderzoek. Hierin is gekeken welke belangrijke trends er te zien zijn op het gebied van vertrouwen en betrouwbaarheid voor diverse merken, waaronder nieuwsmerken. TV-zenders zijn volgens het onderzoek, na de eigen partner en kranten, de meest betrouwbare bron. Sociale media scoren over het algemeen het laagst.

Vertrouwen in Media in Nederland
Bron: Vertrouwen in Media in Nederland

Vooral jongeren minder vertrouwen in social media
Wanneer gevraagd wordt in welke mate consumenten bepaalde personen, partijen en media betrouwbaar vinden, blijkt dat sociale media in het algemeen het laagst scoren, voornamelijk bij jongeren. Ook bankiers en politici genieten een lage betrouwbaarheid. Opvallend is dat jonge mannen en vrouwen (15-24 jaar) bankiers en politici betrouwbaarder vinden dan oudere leeftijdsgroepen.

Vertrouwen in Media in Nederland - 1
Bron: Vertrouwen in Media in Nederland

Meerderheid vertrouwt berichten nieuwssites of apps niet zomaar
Mensen gaan kritisch om met informatie en nieuws dat tot hen komt. Ze gaan er niet vanuit dat (nieuws)berichten op Facebook en Twitter zomaar te vertrouwen zijn. Zelfs bij berichten op nieuwssites of apps geeft de meerderheid (60%) aan deze niet zomaar te vertrouwen.

TV-zenders betrouwbaarst qua nieuws, entertainment, sport en actualiteiten
Als het om specifieke onderwerpen gaat wordt de betrouwbaarheid van de diverse bronnen verschillend beoordeeld. Websites en tijdschriften scoren bijvoorbeeld goed als het gaat om de onderwerpen voeding, gezondheid en persoonlijke verzorging en Instagram wordt een goede informatiebron gevonden voor uitgaan. TV-zenders worden het betrouwbaarst gevonden als het gaat om de onderwerpen nieuws, entertainment, sport en actualiteiten.

Vertrouwen in Media in Nederland - 2
Bron: Vertrouwen in Media in Nederland

Deze tekst is een samenvatting door Screenforce van de publicatie ‘Vertrouwen in Media in Nederland’ door IPG Mediabrands, Sanoma en BrandAsset™ Valuator.

Meer over dit onderwerp bij Screenforce
Screenforce publiceert regelmatig onderzoeken naar de beleving en de betrouwbaarheid van het medium TV onder consumenten. Zo blijkt uit onderzoek van Kantar Millward Brown dat consumenten positiever aankijken tegen traditionele reclame in media zoals TV en print dan tegen digitale reclame. Onderzoek door Cog research en Durham University toont aan dat campagnes rondom broadcast content effectiever en veiliger zijn dan rond YouTube en Facebook. Deze onderzoeksresultaten zijn nu extra actueel vanwege de discussies over online brand security.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

29/09/22

Wat kunnen merken doen in tijden van inflatie?

Nieuws Onderzoek

Ad Alliance heeft afgelopen augustus onderzoeksbureau Dynata onderzoek laten uitvoeren naar de invloed van de inflatie op merken. In hoeverre heeft de inflatie ook invloed

Topics: Reclame-effect, ROI

09/09/22

Aandacht voor reclame belangrijk of niet? Sharp en Ritson zijn het weer niet met elkaar eens.

Onderzoek

Tijdens een lezing op de Mi3-LinkedIn B2B Next bijeenkomst in Sydney vertelde professor Byron Sharp dat het volgens hem zinloos is om als adverteerder te

Topics: Reclame-effect

19/08/22

Waarom is het tijd voor ‘Aandacht versie 2’: Aandachtwetenschap

Nieuws Onderzoek

In haar blog voor The Media Leader geeft Karen Nelson-Field een overzicht van de onderwerpen die ze de afgelopen 12 maanden heeft behandeld. Gedurende die

Topics: Reclame-effect, ROI

Marketing Communicatie Expert

Screenforce is de Nederlandse TV-marketingorganisatie. Haar doel is om adverteerders en mediabureaus te helpen om

Teammanager data & insights

Ster zoekt een ondernemende, resultaatgerichte en inspirerende teammanager data & insights. Met jouw managementervaring weet

Eindregisseur / Playout Operator

SBS6, NET5, Veronica, SBS9 en TV538 zijn dé vijf TV-kanalen van Talpa Network. Als Eindregisseur

3 -
9 oktober

Dutch Media Week

Van 3 tot en met 9 oktober laat Dutch Media Week de ontwikkeling zien van

6 oktober

Festival of Marketing 2022

Introducing Marketing Week’s Festival of Marketing, taking place in-person, on 06 October 2022 at a

6 oktober

Grand Prix Content Marketing

De Grand Prix Content Marketing is na twee jaren vol coronaleed terug, met een nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en