Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

17/11/21
21 november 2021 World TV Day: E-commerce bedrijven omarmen wereldwijd TV

In het kader van World TV Day heeft de Global TV Group een update gepubliceerd van hun Global TV Deck. De update laat zien hoe e-commerce bedrijven (Direct-To-Consumer) dankbaar gebruik maken van TV. Uit de analyse blijkt dat over de periode 2015 tot 2020 de TV-bestedingen van DTC bedrijven over de 15 onderzochte landen gemiddeld meer dan verdubbeld zijn. Ook blijkt dat de FAAAM Tech-bedrijven (Facebook, Apple, Amazon, Alphabet en Microsoft), die onderdeel zijn van de DTC-sector, TV steeds meer inzetten als communicatiemiddel en als belangrijke aanjager voor hun groei strategie.

Direct-to-Consumer en tech-bedrijven meest succesvol
De analyse is gebaseerd op gegevens afkomstig uit 15 verschillende landen uit drie continenten, Europa, Noord- en Zuid-Amerika. Er zijn ook cijfers uit Nederland opgenomen. De Direct-to-Consumer en FAAAM tech-bedrijven zijn op dit moment de snelst groeiende en meest succesvolle merken ter wereld. Deze tech-bedrijven zijn data-gedreven en performance-geobsedeerd. Ze blijken bovendien ook wereldwijd de grootste investeerders in TV-reclame te zijn.

Belangrijkste Key learnings

  • De bestedingen van DTC-bedrijven aan TV groeien van jaar tot jaar. Gemiddeld zijn in de 15 onderzochte landen de TV-bestedingen van DTC-bedrijven van 2015 tot 2020 meer dan verdubbeld.
  • DTC-bedrijven passen zich helemaal aan de behoefte aan van de consument.
  • DTC-Bedrijven vertrouwen op data en analysetechnieken voor hun mediastrategiebeslissingen.

TV-bestedingen nemen in Nederland gestaag toe
Nederland is een van de vijftien landen waarop de analyse van de Global TV groep is gebaseerd. Wat Nederland betreft speelt voor DTC-bedrijven de wet van de remmende voorsprong. Omdat Nederland al lange tijd een hoge internetpenetratie kent ligt de grote groei in de vorm van een verdubbeling verder achter ons. De groei in Nederland van 2018 tot 2020 bedraagt +16%. De landen die de sterkste groei lieten zien de afgelopen jaren waren Amerika, Canada, Tsjechië, Brazilië en Colombia.

Techbedrijven inmiddels de grootste TV-adverteerders in de VS
De FAAAM Tech-bedrijven, de afkorting voor Facebook, Apple, Amazon, Alphabet (Moederbedrijf Google) en Microsoft, zetten TV steeds meer in als communicatiemiddel waarbij TV een belangrijke aanjager is voor hun bedrijfsgroei. In de VS zijn deze Tech-bedrijven inmiddels de grootste TV-adverteerders. In 2020 hebben ze 2,7 miljard Amerikaanse dollar uitgegeven aan TV-reclames. Proctor & Gamble staat op de tweede plaats met 2,4 miljard.


Succesfactoren DTC bedrijven
Eerder dit najaar heeft De Amerikaanse TV-Marketingorganisatie VAB, in de ‘VAB Attribution & Outcomes Week’, de succesfactoren van Amerikaanse DTC-bedrijven gepresenteerd. De Key Take-aways zijn:

  • Leg je merk geen beperkingen op.
  • Niet wat betreft media-inkoop en niet qua creatieve boodschap. Door een te sterke focus op traditionele geslacht- en leeftijd doelgroepen mis je omzet. Doe geen voorspelling vooraf over je doelgroep.
  • Start met een brede bereik doelstelling en ga daarna pas optimaliseren op basis van omzet.Zorg bij het plannen van je touchpoints – zowel qua media als in je creatie – dat je de lucratieve doelgroep van 50-plussers niet vergeet.
  • Uit de analyses van de best-in-class E-commerce bedrijven blijkt dat deze koopkrachtige leeftijdsgroep de meeste extra omzet genereert.Zet multi-screen TV in om kijkers te betrekken bij je merk, ze aan te zetten tot actie en de omzet voor je merk te verhogen.
  • Met een combi via de verschillende schermen van TV-reclame maak je optimaal gebruik van de korte en lange termijn effectiviteit.

Downloaden van updates Global TV Deck
De update van het Global TV Deck met alle resultaten van deze DTC analyse kun je hier downladen.
Daarnaast heeft de Global TV Group ook een update gemaakt van het bereik van TV wereldwijd. Je kunt deze sheets hier downloaden. Uit deze update blijkt bijvoorbeeld dat het TV-maandbereik in Nederland nog altijd 94,7% is van de totale populatie (6+).


World TV Day 2021
World Television Day is in 1996 uitgeroepen door de Verenigde Naties om stil te staan bij de kracht en veelzijdigheid van TV. In Nederland wordt het 2020 thema van World Television Day ondersteund met een video die geproduceerd is in samenwerking met The Global TV Group, de Associatie voor Commerciële Televisie in Europa (ACT) en Egta, de associatie voor TV-broadcasters. Kijk voor meer informatie over World Television Day op www.worldtelevisionday.com.

Webinar Global TV Group – 18 november
In het kader van de komende World TV Day vertellen TV industry leaders in een speciale webinar op donderdag 18 november waarom TV het medium is dat perfect gepositioneerd staat op het kruispunt tussen de verwachtingen van kijkers, de behoeften van adverteerders en de ambities en kerncompetenties van TV-zenders. Lees hier meer en schrijf je in.

CEO’s wereldwijd hebben quotes ingesproken ter ere van World TV Day. Bekijk de video hier: https://vimeo.com/trias/review/645283232/a074a6b0ce

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

11/10/21

De succesfactoren achter de meest succesvolle E-commerce bedrijven

Covid 19 Nieuws Onderzoek

Analyse Amerikaanse markt De Amerikaanse TV-Marketingorganisatie VAB heeft in de ‘VAB Attribution & Outcomes Week’ van 20 september verschillende onderzoeken gepresenteerd. VAB onderzoekt al meer

Topics: Reclame-effect, ROI

17/05/21

Post corona: E-commerce blijft groot en consument heeft voorkeur voor TV-reclame

Covid 19 Nieuws Onderzoek

WARC, het internationale instituut voor marketing intelligence, heeft in april het rapport ‘COVID-19 one year on’ uitgebracht. In dit rapport wordt samengevat welke effecten de

Topics: Reclame-effect, ROI

18/01/21

Driedelige analyse e-commerce branche | Deel 1: TV-bestedingen in vijf jaar +50%

Nieuws Onderzoek

Onlangs heeft het CBS gemeld dat de coronacrisis een enorme stimulans is voor e-commerce bedrijven. De verkopen van in Nederland gevestigde webwinkels waren in het

Topics: Mediabestedingen, TV-reclame

Marketing Communicatie Expert

Screenforce is de Nederlandse TV-marketingorganisatie. Haar doel is om adverteerders en mediabureaus te helpen om

Teammanager data & insights

Ster zoekt een ondernemende, resultaatgerichte en inspirerende teammanager data & insights. Met jouw managementervaring weet

Eindregisseur / Playout Operator

SBS6, NET5, Veronica, SBS9 en TV538 zijn dé vijf TV-kanalen van Talpa Network. Als Eindregisseur

3 -
9 oktober

Dutch Media Week

Van 3 tot en met 9 oktober laat Dutch Media Week de ontwikkeling zien van

6 oktober

Festival of Marketing 2022

Introducing Marketing Week’s Festival of Marketing, taking place in-person, on 06 October 2022 at a

6 oktober

Grand Prix Content Marketing

De Grand Prix Content Marketing is na twee jaren vol coronaleed terug, met een nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en