Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

26/02/19
Eerste inzicht in ROI van influencers ontkracht simpele aannames

Influencer marketing heeft grote behoefte aan transparantie en professionaliteit. Dat vindt althans Farhad Divecha, de oprichter en managing director van Accuracast. Veel simpele aannames van adverteerders blijken namelijk niet te kloppen. Zo blijkt bijvoorbeeld uit onderzoek door zijn bureau dat het aantal volgers van een influencer omgekeerd evenredig is aan de engagement ratio van zijn posts. Dat geldt voor posts van influencers op alle platforms behalve YouTube.

Bepaalt het aantal volgers de impact van een influencer?
Het bureau voor digitale marketing Accuracast heeft onderzoek gedaan naar influencer marketing en heeft de benchmarks die daarin zijn vastgesteld gepubliceerd in de laatste uitgave van Admap. Divecha en zijn mensen keken naar de effectiviteit/ROI van influencers. Daarbij werd onderscheid gemaakt tussen inhouse-influencers, die in dienst zijn van de betrokken bedrijven, micro-influencers en mega-influencers. Het voornaamste doel was: Vaststellen of het aantal volgers van een influencer invloed heeft op de mate van impact oftewel de engagement ratio die deze influencer heeft. Met engagement bedoelt Accuracast het aantal likes en comments naar aanleiding van een post.

Analyse van 59 miljoen datapunten
Om daar achter te komen, werden de impact parameters geaggregeerd per 1000 volgers op alle platforms die binnen de scope van het onderzoek vielen: YouTube, Twitter, LinkedIn en Instagram. Op basis daarvan konden de engagement ratio’s nauwkeuriger worden vastgesteld. Via een random selectieproces werden 59 miljoen datapunten, waaronder de likes en comments op 12.000 verschillende influencer posts, in verschillende periodes verzameld.

Figuur: gemiddeld aantal likes en comments Instagram per duizendtal volgers

Bron: Accuracast

Belangrijkste conclusies

  • Twitter
    • Twitter lijkt het meest democratische social medium, hoeveel volgers een influencer heeft maakt niets uit voor het gemiddelde aantal likes en comments op een post.
    • Influencers die op meerdere social media actief zijn krijgen vaak meer respons via Twitter.
    • Twitter biedt de laagste engagement ratio’s, que aantal comments, op een post: gemiddeld 0,8 comment per duizend volgers.
  • Instagram
    • Hoe meer volgers een Instagram influencer heeft hoe minder comments er gemiddeld gegeven worden per post, per duizend volgers.
    • Het aantal likes neemt gemiddeld slechts iets toe naarmate er meer volgers zijn maar dit compenseert niet de afname in aantallen comments.
  • LinkedIn
    • Het favoriete b-t-b netwerk is eigenlijk een anti-influencer medium: Hoe meer volgers hoe lager het gemiddelde aantal likes en comments per post.
    • Micro-influencers met slechts een paar duizend volgers leveren doorgaans veel betere engagement ratio’s dan influencers met veel volgers. Een influencer op LinkedIn met ongeveer 3.000 volgers ontvangt bijna drie keer zo veel comments per post per duizend volgers als een influencer met 15.000 volgers.
  • YouTube
    • YouTube heeft de hoogste mate van engagement. Elke post heeft gemiddeld 80 likes en 7 comments per duizend volgers. Maar YouTube levert de laagste website click through ratio’s.
    • YouTube is het enige sociale medium waarbij meer volgers ook gemiddeld meer likes opleveren. Het aantal comments gemiddeld per post blijft wel stabiel.
    • Meer likes leidt ook tot meer views op YouTube, het aantal comments heeft daar geen invloed op.

Figuur: gemiddeld aantal likes en comments per duizend volgers per social medium

Bron: Accuracast

Buzzoole en Nielsen ontwikkelen tool om succes influencer marketing te bepalen
Engagement is echter slechts een van de parameters. De manier van meten binnen deze context ontwikkelt zich snel. Kortgeleden kondigde Buzzoole – een bureau voor influencer marketing – aan dat samenwerking met analysebureau Nielsen een nieuwe tool heeft opgeleverd. Deze tool, die is gebaseerd op door hen zelf ontwikkelde algoritmes, is volgens Buzzoole in staat om het succes van influence marketing nauwkeuriger te bepalen.

Deze tekst is een vertaling door Screenforce van het artikel op warc.com over dit onderzoek aangevuld met informatie uit de brochure. Het onderzoeksrapport is hier te downloaden.

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

18/02/19

Het wordt hoog tijd dat TV en digital de strijdbijl begraven

Het wordt hoog tijd dat TV en digital advertising de strijdbijl begraven

Nieuws

Volgens Brian Handrigan, CEO van AdTech bedrijf Advocado, is het de hoogste tijd dat TV en digital de strijdbijl begraven en dat hun sterktes worden

Topics: ROI, Reclame-effect

01/10/18

Een Gouden Eeuw voor TV-reclame – Ebiquity UK analyseert 2.000 campagnes

Een Gouden Eeuw voor TV reclame

Nieuws Onderzoek Kennis

Volgens Dr. Nick Pugh, Head of Effectiveness Ebiquity UK, moeten we de doemdenkers negeren. Hij beschrijft vijf redenen waarom TV een blakend gezond medium is.

Topics: Reclame-effect

27/08/18

Effect mediabudget in kaart gebracht

Nieuws Onderzoek Kennis

De effectiviteit van het ingezette mediabudget op de verkoop verschilt sterk per branche en per reclamedoelstelling. Volgens onderzoek door Dentsu Aegis Duitsland is het effect

22/04/20

Breed draagvlak voor TV-reclames tijdens coronacrisis

Nieuws Onderzoek Covid 19

Onder Nederlanders bestaat een breed draagvlak voor TV-reclames tijdens de coronacrisis. Dat blijkt uit onderzoek dat Screenforce heeft laten uitvoeren door marktonderzoeksbureau Ruigrok NetPanel. Een

Topics: Jongeren en media, Reclame-effect, TV-reclame

13/04/16

Emoties zijn drijvende kracht achter TV-reclames

SPOT Emoties drijvende kracht achter reclames

Onderzoek

Emoties zijn drijvende kracht achter TV-reclames. Dit blijkt uit neurowetenschappelijk onderzoek van Nielsen onder 100 recente TV-reclames voor 25 verschillende FMCG-merken gecombineerd met marketingmixanalyses van

Topics: Reclame-effect, TV-reclame

09/05/23

Kantar’s Brand Equity rapport; hoe creëer je merkwaarde en merkgroei

Onderzoek Kennis

Het in maart gepubliceerde rapport is een complete gids voor het creëren van merkwaarde en merkgroei. Met behulp van insights gebaseerd op de data van

Topics: Cases, Reclame-effect

9 -
10 december

The Future Of TV Advertising

Al meer dan 15 jaar is The Future of TV Advertising Global hét internationale event waar

8 januari

Koffiedik Kijken 2026

Op donderdag 8 januari 2026 verwelkomt KIT traditiegetrouw de marketingcommunicatie-industrie in het Koninklijk Instituut voor de

AV Planner

Werken voor één van de grootste broadcasters van Nederland en jouw impact dagelijks terugzien op zenders en platformen? Bij Talpa Network

Public Affairs Adviseur

BvA is per direct op zoek naar een Public Affairs Adviseur. Een inhoudelijk gedreven professional die de brug weet te slaan

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met