Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

14/05/24
Hoe groter, hoe beter: bioscoopreclame heeft de hoogste impact, zo blijkt uit onderzoek

Adverteren op het witte doek blijkt een slimme zet, mits de adverteerder een boodschap uitdraagt die past bij het bioscoopgevoel. Die en meer inzichten delen GroupM, EssenceMediacom, Mindshare en Wavemaker in een onderzoek dat is uitgevoerd in samenwerking met MeMo2 (onderdeel van Kantar). Bioscoopreclame heeft de hoogste impact ooit gemeten in het Awareness Impact-onderzoek van GroupM, dat eerder negen andere reclamevormen onder de loep nam.

Voor het nieuwste onderzoek zijn 4300 respondenten ondervraagd en is de samenwerking opgezocht met Jean Mineur Mediavision, Ad Alliance, Talpa Network, Samsung TV Plus en Rakuten Advertising.

Bioscoop
Uit het onderzoek komt naar voren dat bioscoopbezoekers reclames op het witte doek veel minder storend vinden dan advertenties op lineaire TV of YouTube, om maar twee voorbeelden te noemen. Men is met name enthousiast over reclames die gebruikmaken van bioscoopkenmerken zoals storytelling en extra audiovisuele effecten die je alleen in een bioscoop kunt ervaren. Reclames van merken die passen bij een film scoren ook bovengemiddeld.

Lineaire TV en connected TV
De awareness impact van lineaire TV en connected TV is volgens het onderzoek iets lager dan bioscoop, maar wel hoger dan andere onderzochte kanalen. Een ander inzicht: er is geen verschil in impact tussen pre-roll en mid-roll advertenties die op het TV-scherm te zien zijn. Er zit wél verschil in de impact tussen platformen als Videoland, YouTube en Kijk. Advertenties op streamingdiensten als Videoland en video-on demand (zoals Kijk) worden beter gewaardeerd dan reclames op YouTube.

De impact van lineaire TV is volgens de onderzoekers tot vier keer hoger dan sociale media of audioreclames. Lois Schut van GroupM concludeert daarom: ‘Ondanks de dalende kijktijd op TV en de stijgende prijzen, loont het dus nog steeds om advertenties op TV in te zetten. En waar lineaire kijktijd daalt, groeit kijktijd op digitale content op het grote scherm. Kortom: genoeg kansen om veel impact te realiseren op awareness via het grote scherm, of dit nou op lineaire TV of connected TV is.’

Alleen of samen kijken
Dan het kijken. Lineaire TV kijken we het vaakst samen, waar het bij connected TV erg afhangt van de content op het scherm. Bij de streamingdiensten kijken we het vaakst samen naar Videoland en het minst vaak samen naar YouTube. Een belangrijk inzicht voor media-inkopers, stelt Schut. ‘In het bereikonderzoek van TV worden de mensen die meekijken automatisch meegerekend in een GRP, digitaal is dit niet zo. Dat betekent dus dat wanneer je impressies inkoopt bij een streamingpartij, je er veel extra impressies bijkrijgt, ten opzichte van relatief weinig extra impressies bij bijvoorbeeld YouTube.’

Het draait niet altijd om de lengte
Hoe langer een TV-reclame duurt, hoe meer je als adverteerder betaalt. Logisch en duidelijk. Maar is het ook logisch om een langere reclame in te kopen? Het onderzoek concludeert dat spotlengtes tussen de twintig en dertig seconden op TV niet significant van elkaar verschillen in merkimpact. Een adverteerder kan dus kosten besparen als hij de reclameboodschap in maximaal twintig seconden kan verpakken. Het onderzoek maakt tegelijkertijd duidelijk dat een spotlengte van 35 seconden of meer wel potentieel extra impact kan behalen – maar daar is de prijs dan ook naar.

Speciale aandacht gaat uit naar een TV-billboard, een vijf seconden durende boodschap die direct na een TV-programma vertoond wordt a la ‘Dit programma werd mede mogelijk gemaakt door’. De boodschap is zo kort dat je er enkel een merknaam en productnaam in kunt noemen, maar volgens het onderzoek is de impact gelet op de kosten naar verhouding erg hoog.

Aandacht voor de tag-on
Tot slot benadrukt het onderzoek de potentie van de tag-on, oftewel een korte advertentie van een merk die in het reclameblok niet direct maar wel vrij snel na de hoofdreclame vertoond wordt. De impact van een tag-on kan tot 46 procent hoger zijn dan een add-on, een reclame die direct achter de hoofdreclame zichtbaar is. De hogere impact is te wijten aan het feit dat je als adverteerder een extra contactmoment met de TV-kijker creëert. Schut van GroupM: ‘Er is geen verschil in kosten, dus waar mogelijk en als de herkenbaarheid van de tag-on sterk is ten opzichte van de hoofdspot, adviseren wij om altijd voor de tag-on te gaan.’.

Dit artikel is overgenomen van Adformatie aangevuld met een grafiek uit het onderzoek door GroupM en MeMo2.

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

06/05/24

De transformatie van TV

Onderzoek Kennis

In een tijd waarin de digitale revolutie vrijwel alle facetten van ons leven beïnvloedt, bevindt het video-ecosysteem zich in volle transformatie. Geen enkel medium ontsnapt

Topics: Online Video, Techniek

29/04/24

Reclame levert ook post-covid een hoge value for money

Onderzoek Kennis

Nieuwe ROI-analyse Engelse Thinkbox over 10 verschillende mediumtypen Veel mediabureaus en adverteerders klagen dat door de gestegen tarieven en afnemend bereik TV-reclame niet meer kosteneffectief

Topics: Mediabestedingen, Reclame-effect, ROI, TV-reclame

28/02/22

Accenture onderzoekt lange termijn ROI in Canadese markt

Onderzoek Kennis

Accenture heeft in opdracht van de Canadese TV-marketingorganisatie ThinkTV meer dan 3 miljard Canadese dollars aan mediabestedingen en de verkoopresultaten geanalyseerd van 105 verschillende adverteerders

Topics: Mediabestedingen, Reclame-effect, TV-reclame

12/03/18

Effectiviteit TV en radio veel groter dan adverteerders en bureaus denken

Re-evaluating media

Nieuws

Adverteerders, media- en reclameprofessionals hebben de gewoonte om de effectiviteit van digitale media in merkcampagnes te overschatten en die van traditionele media te onderschatten. Dit

Topics: ROI, Reclame-effect

25/05/16

Online kan niet tippen aan winst lange termijn-ROI’s TV

Onderzoek

In de mei maand zit de Amerikaanse TV-markt volop in de periode van de upfront markt. In de afgelopen twee en een halve week zijn

Topics: Online Video, Reclame-effect, ROI

02/08/22

The Global TV Group: vier onderzoeken die internationale aandacht verdienen

Nieuws Onderzoek

The Global TV Group, een samenwerkingsverband van alle TV-marketingorganisaties, heeft een compilatie gepubliceerd van de meest recente TV-onderzoeken. De compilatie focust op vier onderzoeken die

Topics: Reclame-effect, ROI

26 augustus

Start TV Masters 2025

Vanaf dinsdag 26 augustus 2025 worden opnieuw jonge professionals aan de bureau- of adverteerderskant ondergedompeld in

14 oktober

Ster Focus op 2026

Op dinsdag 14 oktober is het zo ver: dan organiseert Ster wederom het online evenement ‘Ster

27 oktober

Mediadebat – Het mediabeleid van de toekomst

Hoe houden we kwaliteitsjournalistiek zichtbaar en toegankelijk in onze democratie, zeker nu grote techbedrijven steeds vaker

Public Affairs Adviseur

BvA is per direct op zoek naar een Public Affairs Adviseur. Een inhoudelijk gedreven professional die de brug weet te slaan

Manager marketingcommunicatie

Weet jij het Nederlandse publiek te verleiden met onze hoogwaardige content? Doe je dat met crossmediale campagnes, waarbij je digitale marketing

Accountmanager

Bij Ster, dé organisatie achter de reclameverkoop op de zenders en platforms van de publieke omroep, krijg jij de kans om

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met