Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

12/06/18
Apple TV als alternatief voor traditionele set-top box

Samenwerking met op twee na grootste kabelbedrijf in VS van start

Apple TV gaat in Amerika in samenwerking met Charter Communications een alternatief bieden voor de traditionele set-top box, waarbij ze TV in 4K beeldkwaliteit gaan aanbieden aan de kabelklanten van Charter Communications. Daarbij is de beeldresolutie vier keer scherper dan zijn voorganger, ‘Full HD’. Dat heeft Apple bekend gemaakt op de Worldwide Developers Conference. In Nederland zullen ook NLZIET en T-Mobile hun on demand en live streaming aanbod via Apple TV aan gaan bieden.

In Nederland bieden NLZIET en T-Mobile hun aanbod via Apple TV aan
Charter Communications is in Amerika de op twee na grootse kabelprovider, direct na Comcast. De Amerikaanse operator volgt daarmee het initiatief van Canal+ in Frankrijk, AT&T DirecTV in Amerika en Salt in Zwitserland, die ook al Apple TV 4K aanbieden. Aanvullend gaan ook een aantal over-the-top (OTT) diensten, zoals NLZIET en T-Mobile in Nederland hun on demand en live streaming aanbod via Apple TV aanbieden. Apple TV’s hoofd designer zegt daarover deze maand op de Worldwide Developers Conference: “Nu steeds meer kabel- en telecombedrijven de manier waarop video wordt ontvangen op de TV ingrijpend veranderen wordt de traditionele set-top box steeds meer een verouderd apparaat.” Door de koerswijziging bij de kabel- en telecombedrijven wordt Apple TV nu een belangrijkere speler dan tijdens de introductie. Toen zag men Apple TV vooral als een ‘gadget’ voor de liefhebbers.

Compatible met Smart Home systemen
Met iOS 12 kunnen gebruikers hun wachtwoorden automatisch inlezen vanuit hun iPhone of iPad op Apple TV om gemakkelijk de Apple TV apps te gebruiken. En de Apple TV-afstandsbediening wordt automatisch gelinkt naar het control center op de iPhone of iPad voor een snelle toegang tot het Apple TV menu. Smart Home systemen zoals Control4, Creston en Savant kunnen gebruikt worden om Apple TV aan te sturen, inclusief Siri voor voice activated search en control.

Gebruik maken van bestaande technologie
Apple TV is ooit geïntroduceerd als een ‘gadget’ voor de liefhebbers maar de implicaties van de koerswijziging reiken ver. Een set-top box is een relatief duur apparaat, in vergelijking met Roku of Fire TV. Voor kabel- en telecombedrijven is Apple TV nu een relatief goedkope optie om commercieel partner te worden in het steeds bredere TV content aanbod. In het verleden moesten kabel- en telecombedrijven veel geld investeren in het ontwikkelen van hun eigen set-top apparatuur en software. Nu kunnen ze gebruik maken van de Apple technologie zonder grote kapitaal investeringen te hoeven doen. Daarbij kunnen ze hun eigen user interface behouden. De kleine Zwitserse telecomprovider Salt heeft zich snel aangesloten, gevolgd door de grote concerns Canal+, DircTV en Charter. Vele anderen zullen spoedig volgen.

Apple TV ter vervanging van set-top box geeft vliegende start in OTT markt
Sommige OTT platforms, zoals NL ziet en T-mobile in Nederland, bieden de Apple box (nog) niet zelf aan maar bieden alleen de mogelijkheid aan om hun on demand en live programmering via Apple TV te kijken. Dit is een goedkope manier om je OTT dienst in de markt te zetten. Het Nederlandse bedrijf Stoneroos levert ‘white label’ applicaties om OTT aanbod zonder set-top box via Apple TV aan te bieden.

Apple versus Google
De komende maanden zal er een strijd gaan losbarsten met de Android TV applicaties, die door sommige TV providers worden geprefereerd. De grote vraag is of dat TV-kijkers Google over hun schouder willen laten meekijken bij elke keuze die ze maken. Apple verdient zijn geld met het verkopen van dure apparatuur en niet met het verkopen van online- en TV-gedrag data aan aanbieders die consumenten willen bereiken met selectieve reclames.

Deze tekst is een vertaling door Screenforce van het artikel op broadbandtvnews.com


Meer over dit onderwerp bij Screenforce

Screenforce publiceert regelmatig over de technische ontwikkelingen binnen het TV-landschap onder het thema ‘Techniek’.

» Zo heeft Screenforce de afgelopen twee jaar – in samenwerking met iMMovator – een speciale IBC Tour op de International Broadcast Convention in de RAI in Amsterdam georganiseerd.

» En zo vindt de Smart TV volgens de laatste publicatie van het Media Standaard Survey (MSS) steeds meer zijn plek in Nederlandse huishoudens en groeit het bezit van mobiele devices en het gebruik daarvan om te internetten door.

» Volgens Trends in Digitale Media van GfK kijken steeds meer Nederlandse TV-programma’s via de smartphone en de tablet. Inmiddels is dit percentage respectievelijk 21% en 27%. Van alle mobiele devices wordt het meest TV gekeken via de ‘good old’ laptop: 30%.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

26/10/20

Egta whitepaper: inzage in hybride metingen van TV op alle schermen

Nieuws Onderzoek

Alle stakeholders in de reclame-industrie zijn het met elkaar eens dat de TV-bereiksmeting technieken aangepast moeten worden aan de huidige realiteit. In 2019 hebben Egta

Topics: Online Video, Reclame-effect, Techniek

02/11/20

Vernieuwde klantportal Ster: campagneprognoses o.b.v. machine learning

Persberichten

Deze week lanceert Ster haar vernieuwde Klantportal. In deze nieuwe versie biedt Ster – naast de reeds bestaande mogelijkheid om campagnes aan te vragen en

Topics: Techniek, TV-reclame

16/10/23

Ondertitelde TV-commercials zijn effectiever en inclusiever

Onderzoek Kennis Nieuws

In ons land wonen 1,5 miljoen mensen die doof of slechthorend zijn. Met ondertiteling van TV-commercials kunnen adverteerders hun product en dienstenaanbod divers en inclusief

Topics: Techniek, TV-reclame

7 maart

YIM Talentdag

Op 7 maart vindt bij Omnicom Media Group de YIM Talentdag plaats waarin talenten werken aan

12 maart

TV Jaarrapport 2023

Dinsdag 12 maart presenteren we het Screenforce TV Jaarrapport 2023 en geven we antwoord op vragen als hoe het

12 maart

Training Stichting Reclame Code

Training: Reclame via social media en influencer marketing Wanneer is sprake van reclame volgens de Nederlandse

Kennismanager Data & Research

bvA netwerk van merkleiders is op zoek naar een ambitieuze en analytisch sterke data- en researchspecialist die de inspanningen van bvA

Communicatieadviseur

Fremantle is per direct op zoek naar een Communicatieadviseur. Je werkt nauw samen met jouw communicatie teamgenoten maar natuurlijk ben je

Senior Project Manager – Concepting & Partnerships

Talpa Network is per direct op zoek naar Senior Project Manager. Werk jij graag in een creatieve, ondernemende organisatie en staat

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met