Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

12/06/18
Apple TV als alternatief voor traditionele set-top box

Samenwerking met op twee na grootste kabelbedrijf in VS van start

Apple TV gaat in Amerika in samenwerking met Charter Communications een alternatief bieden voor de traditionele set-top box, waarbij ze TV in 4K beeldkwaliteit gaan aanbieden aan de kabelklanten van Charter Communications. Daarbij is de beeldresolutie vier keer scherper dan zijn voorganger, ‘Full HD’. Dat heeft Apple bekend gemaakt op de Worldwide Developers Conference. In Nederland zullen ook NLZIET en T-Mobile hun on demand en live streaming aanbod via Apple TV aan gaan bieden.

In Nederland bieden NLZIET en T-Mobile hun aanbod via Apple TV aan
Charter Communications is in Amerika de op twee na grootse kabelprovider, direct na Comcast. De Amerikaanse operator volgt daarmee het initiatief van Canal+ in Frankrijk, AT&T DirecTV in Amerika en Salt in Zwitserland, die ook al Apple TV 4K aanbieden. Aanvullend gaan ook een aantal over-the-top (OTT) diensten, zoals NLZIET en T-Mobile in Nederland hun on demand en live streaming aanbod via Apple TV aanbieden. Apple TV’s hoofd designer zegt daarover deze maand op de Worldwide Developers Conference: “Nu steeds meer kabel- en telecombedrijven de manier waarop video wordt ontvangen op de TV ingrijpend veranderen wordt de traditionele set-top box steeds meer een verouderd apparaat.” Door de koerswijziging bij de kabel- en telecombedrijven wordt Apple TV nu een belangrijkere speler dan tijdens de introductie. Toen zag men Apple TV vooral als een ‘gadget’ voor de liefhebbers.

Compatible met Smart Home systemen
Met iOS 12 kunnen gebruikers hun wachtwoorden automatisch inlezen vanuit hun iPhone of iPad op Apple TV om gemakkelijk de Apple TV apps te gebruiken. En de Apple TV-afstandsbediening wordt automatisch gelinkt naar het control center op de iPhone of iPad voor een snelle toegang tot het Apple TV menu. Smart Home systemen zoals Control4, Creston en Savant kunnen gebruikt worden om Apple TV aan te sturen, inclusief Siri voor voice activated search en control.

Gebruik maken van bestaande technologie
Apple TV is ooit geïntroduceerd als een ‘gadget’ voor de liefhebbers maar de implicaties van de koerswijziging reiken ver. Een set-top box is een relatief duur apparaat, in vergelijking met Roku of Fire TV. Voor kabel- en telecombedrijven is Apple TV nu een relatief goedkope optie om commercieel partner te worden in het steeds bredere TV content aanbod. In het verleden moesten kabel- en telecombedrijven veel geld investeren in het ontwikkelen van hun eigen set-top apparatuur en software. Nu kunnen ze gebruik maken van de Apple technologie zonder grote kapitaal investeringen te hoeven doen. Daarbij kunnen ze hun eigen user interface behouden. De kleine Zwitserse telecomprovider Salt heeft zich snel aangesloten, gevolgd door de grote concerns Canal+, DircTV en Charter. Vele anderen zullen spoedig volgen.

Apple TV ter vervanging van set-top box geeft vliegende start in OTT markt
Sommige OTT platforms, zoals NL ziet en T-mobile in Nederland, bieden de Apple box (nog) niet zelf aan maar bieden alleen de mogelijkheid aan om hun on demand en live programmering via Apple TV te kijken. Dit is een goedkope manier om je OTT dienst in de markt te zetten. Het Nederlandse bedrijf Stoneroos levert ‘white label’ applicaties om OTT aanbod zonder set-top box via Apple TV aan te bieden.

Apple versus Google
De komende maanden zal er een strijd gaan losbarsten met de Android TV applicaties, die door sommige TV providers worden geprefereerd. De grote vraag is of dat TV-kijkers Google over hun schouder willen laten meekijken bij elke keuze die ze maken. Apple verdient zijn geld met het verkopen van dure apparatuur en niet met het verkopen van online- en TV-gedrag data aan aanbieders die consumenten willen bereiken met selectieve reclames.

Deze tekst is een vertaling door Screenforce van het artikel op broadbandtvnews.com


Meer over dit onderwerp bij Screenforce

Screenforce publiceert regelmatig over de technische ontwikkelingen binnen het TV-landschap onder het thema ‘Techniek’.

» Zo heeft Screenforce de afgelopen twee jaar – in samenwerking met iMMovator – een speciale IBC Tour op de International Broadcast Convention in de RAI in Amsterdam georganiseerd.

» En zo vindt de Smart TV volgens de laatste publicatie van het Media Standaard Survey (MSS) steeds meer zijn plek in Nederlandse huishoudens en groeit het bezit van mobiele devices en het gebruik daarvan om te internetten door.

» Volgens Trends in Digitale Media van GfK kijken steeds meer Nederlandse TV-programma’s via de smartphone en de tablet. Inmiddels is dit percentage respectievelijk 21% en 27%. Van alle mobiele devices wordt het meest TV gekeken via de ‘good old’ laptop: 30%.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

01/02/22

Het vooruitkijken van TV-programma’s neemt toe, vooral onder jongeren

Nieuws Onderzoek Persberichten

Belangrijkste video-ontwikkelingen uit Trends in Digitale Media 2021 Screenforce heeft de belangrijkste video-ontwikkelingen uit het Trends in Digitale Media onderzoek onder internettende Nederlanders samengevat. Zo

Topics: Jongeren en media, Techniek

15/12/21

Screenforce publishers roepen markt op om nieuwe online luidheidsnorm te omarmen

Kennis Nieuws

De Nederlandse online publishers, aangesloten bij Screenforce, doen een oproep aan adverteerders en producenten van commercials om de nieuwe luidheidsnorm voor online commercials te omarmen.

Topics: Luidheid reclame, Online Video, Techniek

08/12/21

Addressable TV: nieuwe kansen adverteerders om consument te bereiken

Kennis Nieuws

Smartclip, een video advertising bureau dat onderdeel is van de RTL Group, heeft een nieuw rapport gepubliceerd over addressable TV. In het rapport wordt voor

Topics: HbbTV, Targetted TV Advertising, Techniek, TV-reclame

Projectcoördinator

Heb je oog voor zowel hoofdlijnen als details? Ben je oplossingsgericht en ga je geen

PR Manager

Paramount Global (NASDAQ: PARA, PARAA) is a leading global media and entertainment company that creates

(Junior) Digital Campaign Manager

Talpa Media Solutions is de verkooporganisatie voor vier Nederlandse commerciële televisiezenders SBS6, Net5, Veronica, SBS9

6 september

Cross Media Café: Nieuwsvoorziening van de Toekomst

Op dinsdag 6 september organiseren we in samenwerking met Beeld & Geluid weer een gloednieuw

9 -
12 september

IBC 2022

Van 9-12 september 2022 is de International Broadcasting Convention, ’s werelds meest invloedrijke media, entertainment

15 september

Ster Focus

Tijdens Ster Focus blikken we op donderdag 15 september tijdens een online sessie van 12.00

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en