Nationaal Media Onderzoek (NMO), dat de belangen van de Nederlandse media-industrie behartigt, en Nielsen kondigen vandaag een vijfjarige overeenkomst aan, waarbij Nielsen de exclusieve leverancier wordt van de Cross Media Monitoring voor TV, Radio en Digitaal.
Vanaf 1 januari 2023 zal Nielsen haar producten en diensten inzetten om inzicht te geven in de cross mediale content en reclamecampagnes die op televisie- en radiozenders worden uitgezonden op de Nederlandse markt. Ook het classificeren en harmoniseren van digitale campagnes zal onderdeel zijn van de Cross Media Monitoring oplossing die Nielsen gaat leveren aan NMO.
De oplossing van Nielsen combineert jarenlange internationale en lokale ervaring met het monitoren van TV, radio en digitale content om media-exploitanten en media-buyers te voorzien van een gedetailleerde dataset die een dagelijks beeld geeft van wat er wordt uitgezonden. Media-exploitanten kunnen vervolgens effectief inkomsten genereren met de content van verschillende mediumtypen, wat de omzetgroei stimuleert. De oplossing stelt media-buyers in staat om op basis van betrouwbare informatie beslissingen te nemen over de advertentieruimte van de verschillende mediumtypen, wat betere resultaten voor adverteerders oplevert.
Sjoerd Pennekamp, directeur Stichting KijkOnderzoek (SKO) namens NMO: “Onze cross mediale ambities in Nederland zijn gebaat bij één gedeeld systeem waarin alle mediacontent en advertenties worden gemonitord, geclassificeerd en geharmoniseerd. Uit onze tender kwam Nielsen als beste naar voren met een aanpak die futureproof is. We kijken uit naar een succesvolle samenwerking.”
Denis Rochat, Nielsen Benelux Market Leader, verklaarde: “In deze nieuwe wereld, met een steeds gefragmenteerder medialandschap, is het complexer dan ooit om content te monitoren. Onafhankelijke, betrouwbare en innovatieve monitoring is van cruciaal belang voor media-verkopers en -inkopers om cross mediale campagnes te analyseren. We zijn verheugd met het vertrouwen van NMO om onze langdurige samenwerking verder uit te breiden.”
Over NMO
Nationaal Media Onderzoek (NMO) wordt aangestuurd door de drie Joint Industry Committees (JIC’s) en VINEX:
- NOM (Nationaal Onderzoek Multimedia) – de JIC die verantwoordelijk is voor de rapportage en publicatie van de Nederlandse bereikscijfers voor dagbladen, magazines en huis-aan-huiskranten.
- NLO (Nationaal Luister Onderzoek) – de radio- en audio JIC die verantwoordelijk is voor de rapportage en publicatie van het Nederlandse luistergedrag.
- SKO (Stichting KijkOnderzoek) – de TV en video JIC die verantwoordelijk is voor de rapportage en publicatie van het Nederlandse kijkgedrag.
- VINEX (Verenigde Internet Exploitanten) – de Media Owned Committee die verantwoordelijk is voor de rapportage en publicatie van het online bereiksonderzoek.
Over Nielsen
Als wereldleider op het gebied van audience measurement, data en analyses, geeft Nielsen vorm aan alle media en content ter wereld. Dankzij ons inzicht in mensen en hun gedrag op alle kanalen en platforms, kunnen wij onze klanten onafhankelijke en betrouwbare informatie bieden, zodat zij, nu en in de toekomst, contact kunnen leggen met hun doelgroepen. Nielsen (NYSE: NLSN), een S&P 500-bedrijf, is over de hele wereld actief in meer dan 55 landen. Lees meer op www.nielsen.com en connect met ons op sociale media.